/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
magnetisk kattelem
Fra : sazzy
Vist : 5745 gange
50 point
Dato : 05-12-03 16:43

hej er der nogen der har en magnetisk kattelem må I meget gerne fortælle om det virker, da vi har tænkt os at købe sådan en fordi en fremmed kat kommer ind af vores kattelem om natten og spiser vores kats kattemad

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 16:46

Jeg har kattelem en du må få gratis.
Du kan låse den i alle mulige stillinger.
Begge vore katte blev kørt ned, så nu har vi hund

JMS

Accepteret svar
Fra : Favorite

Modtaget 60 point
Dato : 05-12-03 17:49

Hej sazzy!
Har gode erfaringer med sådan en magnetisk indretning, den holdes jo v. hjælp af magneten altid lukket, når den ikke benyttes.
Så langt, så godt, for det forhindrer absolut ikke fremmede katte i at gå ind og spise missens mad. Vil du helt forhindre dette, skal du have en kattelem, hvor op- og ilukning styres af et radiosignal, som som aktiverer lemmen via en lille sender, som din egen kat bærer om halsen.
Som du ser, kan alle problemer løses, men jo bedre løsning, jo højere pris.
Magnetlemmen er fin, men hvis "madrøveren" har en lignende lem i sit eget hjem, går
han/hun let og elegant ind hos jer, og betragter snart jeres hus som sit eget.
God fornøjelse
Favorite

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:06

Glemte lige at sige:
men det har favorite sagt. Megneten spærer ikke, hvis den fremmede kat VIL ind.
Men i kan låse den om natten, hvis i vil. Eller stille den så man kan;
gå ud og ind
gå ud
gå ind
helt låst
det er mulighederne..

JMS

Kommentar
Fra : bax

Dato : 05-12-03 18:47

Hvis din kat kravler i træer er det ikke en god ide med halsbånd til magnetlåsen. Den kan hænge i og blive kvalt. Bax

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 09-12-03 11:01

Bax, de fleste halsbånd har enten et stykke elastik for at undgå dette, eller som dem vi bruger, en lås, der automatisk åbnes, hvis katten hænger fast i noget. Så af og til må man købe et nyt halsbånd plus evt. vedhæng, men så er katten ikke i fare for at blive kvalt.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 09-12-03 11:01

Bax, de fleste halsbånd har enten et stykke elastik for at undgå dette, eller som dem vi bruger, en lås, der automatisk åbnes, hvis katten hænger fast i noget. Så af og til må man købe et nyt halsbånd plus evt. vedhæng, men så er katten ikke i fare for at blive kvalt.

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 09-12-03 14:21

hej jeg glemte at sige at den kattelem jeg søger skal tilhøre nogle magnetiske dimser man kan sætte på kattens halsbånd, så kun de kan gå ind

Kommentar
Fra : zerogod

Dato : 27-12-03 14:39

kig på http://www.catflaps.com - der er adskillige modeller, også til installation i tykke vægge osv.

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 11-01-04 10:52

Jeg har set et eller andet sted at man har opfundet en kattelem som reagerer på en indopereret chip i kattens nakke (chippen er så lille at den indsættes i kattens nakke med en alm injektionssprøjte) Det er ret genialt da jeg ikke selv ville give min kat halsbånd på netop pga kvælingsfaren. prisen er dog skyhøj, En billigere løsning er dog at sætte en billigere magnet-lem med multifunktion op og så overraske nabo katten (evt med en vandforstøver) et par gange "hvis" den skulle turde at bruge kattedøren, under alle omstændigheder vil den lære det lynhurtigt for en kat som må "Panik-bakke" ud igen efter at være halvvejs inde af lemmen får nemlig 90% sikkert den ubehagelige overraskelse at få hovedet klemt fast mellem låge og bund i et øjeblik...tro mig når jeg siger at katten ALDRIG stoler på en kattelem igen...Katte er i forvejen usikre overfor kattelemme da de er totalt forsvarsløse indtil de har bagbenene med sig gennem lemmen... det er heller ikke alle katte der overhovedet vil bruge lemmen, men under alle omstændigheder bør man kun købe dem med transparant låge så katten kan se igennem inden den forsøger sig. Husk at lade katten prøve hullet i væggen inden du sætter lemmen i...det gør træningen i at bruge lemmen lettere at katten ved at der er frihed på den anden side. Held og lykke med projectet
Kate.

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 20-02-04 20:13

Tak for svaret Favorite.

Kommentar
Fra : svl123

Dato : 03-08-11 23:02

De elektroniske kattelemme med chip læser virker efterhånden ret godt. Det var en del problemer med de første modeller, men det er lige som om at børnesygdommene er udryddet i de nyere modeller.

De fås bl.a. her: http://www.mypets.dk/shop/kattelem-elektronisk-1557p.html