/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hej! Tømmer! Ang: krysfinerplader/tag
Fra : Odense
Vist : 2618 gange
200 point
Dato : 04-12-03 19:42

Hej!
Jeg har lige lagt ca. 200m2 tag op med nye tagkrysfiner plader direkte fra tømmerhandleren, men så kom jeg til at læse et sted på http://www.tagpapoplys.dk/dokumenter/tor22/tor_22_rev_2.pdf at der måske skulle værer lidt fuge mellem dem!? (det er en 22mm fer og not jeg har brugt, som jeg har slået helt sammen alle steder) er det fordi at når de bliver fugtige så udvider sige !? det er noget en brøler hvis det skulle have været fuge mellem dem... (alle plader er sømmet/skruget/kamsøm i)

Håbe en tømmer kan fortælde mig om der kommer problemer !?

(taget er helder med ca. 7 og der skal svejses tagpap nu her snart og så zinktag til sidst)

Hilsen
Mureren

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 19:51

Hvis du ellers har tænkt dig, at lave en belægning ovenpå dit krydsfiner, så dit tag ellers er vandtæt, og fulgt foreskrifter m.h.t. udluftning, og du ellers har brugt verneply plader (vandfaste), så kan jeg ikke lige se, hvordan de skulle blive meget fugtige.
Normalt slår man dem godt sammen, uden dette giver problemer.
Vi har lavet en del offentlig byggeri, hvor tilsynet ikke har gjort indsigelser, så tør lige sveden af panden.
Jeg har godtnok ikke lige kikket på din link endnu, og der kan også være forskel på varme og kolde tage.
Skal du have isolering udvendig?
Hvilke belægning skal du afslutte med? Tagpap.
Skriv lige et par ord mere, og jeg vil vurdere sagen.

JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 04-12-03 19:56

Phyyy ha! håber du har ret

jeg isoler med 250mm mellem bjælkerne, og 50mm luft er der over... 22mm godkendt Tagkrysfiner... Der skal så tagpap svejset på, som underlag for zinktag...

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 04-12-03 19:57

forresten! kunne jeg nå at lave nogen fuger med rundsaven, men det er jo et kæmpe arbejde hvis det ikke er nødvendig !

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 20:03

Nu har jeg kikket på linket. (har forøvrigt mappen)...
Undskyld mit spørgsmål med tagpap, så det ikke lige i dit spørgsmål.
Normalt slår man plader sammen i fer og nor, hvorfor skulle de ellers være der? Hvis du ellers bruger en ordentlig tømmerhandel, og sagt hvad du skal bruge pladerne til, er jeg ganske sikker¨på, at du har fået værneply plader. De er vandfaste, men det er kun limen der er vandfast. Træ suger som bekendt vand. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du afdække dit tag mod regn, indtil den endelige belægning bliver monteret. Jeg kender jo ikke din tagkonstruktion, men du skal i et tag som dette, have gode udluftningsmuligheder, hellere for meget end for lidt.
Som sagt i mit førtse spørgsmål hat vi lavet en del af de slags tage.
Er der ydeligere spørgsmål, skriv blot.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 20:04

ADVARSEL:
Du må sgu ikke lave fuger med din rundsav, du svækker jo konstruktionrn, pladerne hænger ikke sammen..

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 20:06

Fint nok med de 50 mm, men der skal være nogle steder hvor luften kan komme ud.. HVOR..
I dit udhæng? Er det sådan, at når det blæser, kan det blæse op i din udhæng, henover din isolering, og ud igen? Hvis det ikke kan dette, skal du have udluftningsstudser i dit tag.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 20:23

Hvor har du fået ideen fra med FUGER i dit krydsfiner?????

JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 05-12-03 07:17

Det står da her på denne side http://www.tagpapoplys.dk/dokumenter/tor22/tor_22_rev_2.pdf ved 10% fugt ca. 2mm fuge (jeg syndes det lyder mærkelige selv!?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 08:23

<<< odense
Rolig nu. Du har lagt dine plader, som alle gør. Hvor mange tømrer tror der går og måler 2mm med en tommestok på et tag?????
Det du skal passe på er, at de ikke bliver våde. Her tænker jeg ikke på fugtigheden i luften, men regnvejr. Måske har du fundet noget forkert på den side du nævner. En ting er også teori, en anden praksis. Dine plader skal du ikke bekymre dig om, bare de er godkendt til tag (og det er de fortår jeg).
Det der bekymrer mig mere er din udluftning af dit tagrum, som jeg tidligere har talt om. Vil du lige beskrive dette for mig???
MVH
JMS
NB. Jeg kikker lige omhyggelig på din links...Du må undskylde jeg forsvandt i går, men vi havde servernedbrud (TDC Jylland)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-03 08:43

Umiddelbart kan jeg ikke mindes nogensinde at have set en tømrer overholde de fugesafstande. Samtidig tror jeg ikke på noget særligt problem, på så lille et tag som 200m2. Som JMS skriver skal du ikke forsøge at skære noget med rundsaven, den går ikke. Nødløsning: Få målt fugten i træet, hvis den ikke er lav (6-8%) og skidtet ikke buler, såehhh....

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-03 08:57

<<odense
Du har ganske ret. Når jeg nærlæser min mappe (som er af lidt ældre dato), står det også her. Her står dog 1-2 mm.
Men jeg må indrømme. jeg har aldrig mødt dette før. Vi har lavet en hel del tage af den slags. og dem vi har lavet, er udelukkende ved offentlig byggeri. Her skal lige siges, at ved offentlig byggeri, har du en arkitekt samt en ingeniør, der kikker dig over skulderen hele tiden. ALDRIG har de krævet fugen du nævner. Det største tag vi har lavet med krydsfiner, var på ca. 1680 kvm. (skolebyggeri), og indeholdt en pyramidebygning. Efter tre år, ligger det ganske udmærket. Der er paptag over. Så jeg tror det med fugen er teori, og noget er praksis, som også 3773 nævner ovenover. Selvfølgelig står vi ikke med en stor hammer, og tæsker dem sammen, men lader dem naturlig glide ind i fer og not. OG SKÆR FOR GUDS SKYLD IKKE MED DIN RUNDSAV, pladerne mister total bæreevnen.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 09:16

<<<odense
savner stadig en forklaring ang. udluftningen. Dette er meget vigtigere, end de 1-2 mm

JMS

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-03 09:33

Ja, odense udluftningen er endog særdeles vigtig.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 08-12-03 18:26

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 08:43

Odense
Selv tak, det var så lidt.
Husk lige min formaning om udluftning. Det er særdeles VIGTIG.

Iøvring en glædelig
og et godt

MVH
JMS
NB. Jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.