/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Honorar i konkursbo?
Fra : Leo.pedersen
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 04-12-03 10:41

Jeg har en lille bogføringsvirksomhed, der hedder Leo Lund's Erhvervsbogforing, www.erhvervsbogforing.dk

En af mine kunder er for kort tid siden gået konkurs.

Iflg. kunden, så er kuratoren ikke meget bevendt og gør ikke noget for at inddrive hans tilgodehavender. Da jeg selv kontaktede kuratoren, da fik jeg blot en e-mail, hvori han oplyste at boet var uden midler og ikke ville betale mig, for at udarbejde regnskabet. Kunden's hustru (som ikke er konkurs) har lovet at betale min regning.

Spørgsmål 1: Kan boet forlange at jeg tilbagebetaler mit honorar, når hustruen betaler uden om konkursboet?

Spørgsmål 2: sendes seperat, så der er 2 som kan få point.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 110 point
Dato : 04-12-03 10:54

Hvis konkursboet særskilt betaler en fordring, kan denne omstødes.
Prg. 64 konkursloven

Hvis du laver en aftale med en trediemand, i dette tilfælde godtnok skyldnerens kone, vedkommer dette ikke, og har ingen indflydelse på konkursboet. Jeg har ikke taget højde for det rent skattetekniske.
Skyldneren og hans hustru er to forskellige jurididke personer, medmindre hustruen er medindehaver af virksomheden.

Det samme, hvis jeg sagde, at det var synd for dig, at du tabte penge, og betalte dig, det kommer heller ikke konkursboet ved.
MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 09-12-03 09:04

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 09:16

Selv tak,
som skrevet i dit andet sprgs.

Glædelig jul og godt nytår.

MVH
JMS

NB. Jag kan nu ikke læse flere kommentarer her.