/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Besørger i kurven
Fra : JimsChatox
Vist : 718 gange
200 point
Dato : 03-12-03 22:53

Kære Forum, vi har netop fået en lille hundehvalp som har en tendens til at besørge i sin egen kurv, hovedsageligt når vi træner "alene-hjemme" og i øvrigt også ved enkelte andre lejligheder. Hvalpen er 9½uge gammel og er glad, legesyg og ellers dygtig til at besørge når vi tager ham ud efter han har leget, sovet og spist/drukket. Jeg vil tilføje, at han har to kurve...en i stuen og den han fik med fra kennelen som han sover i om natten i soveværelset - stuekurven blev købt da han havde været hos os i en uge....hvad skal vi stille op, selvom vi skifter tæpperne ud i kurven bliver han ved med at "gøre" i sengen (f.eks når han har ligget ved os i sofaen og vi ligger ham over i kurven mens han sover og når vi leger "alene hjemme")....vi tager imod gode råd med kyshånd!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 23:17

Vær forberedt på, at i modtager MANGE forslag. Hundespørgsmål, får mange løsningsforslag. Måske 30-40 indlæg. Nå men til sagen. Jeg er IKKE hundeekspert, men har selv hund. Jeg tror, at uvanen stammer fra Kennelen. Og da han fik en ny kurv, troede han bare han fik et toilet mere. Derfor:
Gør begge kurve rene, og stil dem på loftet. Giv ham et tæppe (tyk og dejlig) at sove på, og fortsæt med at lære ham at besørge ude. Når han er blevet god til dette, så kan i tage de renvaskede kurve ind igen, ikke før.
Vores hvalp er nu ca. 7 måneder. Den fik vi renlig på rekordtid, om det skyldes hunden, eller os, vil jeg ikke indlade mig på.
Dette var mit forslag
MVH
JMS
og held og lykke med den lille asen.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 03-12-03 23:17

hvis hvalpen kun er 9½ uge gammel, så bliver I bare ved med at rose ham i hærdigt, når han besørger, der hvor I vil have ham til det, han har jo ikke haft så lang tid. Total renlighed kommer efterhånden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-03 23:31

At få en hundehvalp, der ikke er ældre end 9½ uge er det samme som at få en baby. Det er et spørgsmål om tid og tilvænding det nye sted.
Hvis der ikke sker "ulykke" i kurven fra kennelen, så behold den kurv fremme. Gem evt. den anden kurv, men det er da rart at vide hvor den besørger, når den er inde.

mvh ans og god jul

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-12-03 23:38

Jms er inde på det helt rigtige (tror jeg) meeen han har nu selv et lille problem med sin "vuffer" den vil nemlig kun sk... når han gør den selskab...

Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-12-03 23:49

UPS han skal kigge på, mener jeg*GG*

Frida

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 00:18

Tålmodighed.

Vi har også lige fået hund, nu 11 uger gammel.
Der gik 1-2 uger før den fandt ud af, at det var bedre at besørge ude end inde, men allerede nu, piber den når den skal, enten det ene eller det andet.
Vi har desuden en terasse hvor den nu selv finder hen til døren når det presser på. Men om natten kan den ikke klare sig.
Den kan dog ikke lide at gøre det i "kurven" så det bliver på gulvet.

Jeg er selv ny på dette område, man har allerede nu fundet ud af, at man kommer virkeligt lang med ros, ros og atter ros, og når den besørger udenfor får den en godbid.

Omvendt spiser en hvalp meget, og der er åbenbart ikke langt fra munden til enden, min erfaring max. 3 timer. Men jo ældre den bliver jo længere kan den holde sig.

Jeg tror ikke jeres hvalp afviger fra andre, men det er blot at vente, og så lidt mere ros.

Mvh, fra en også nybagt "far" til en trods alt dejlig húnd.

ellebye

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-12-03 00:18

Vores gjorde det samme, da vi havde købt en ny (uhyggelig dyr) seng til hende. D.v.s., hun tissede i den i stedet for. En af vores venner, der er træner i DCH fortalte, at det ville sige, at hun IKKE havde tænkt sig at bruge sengen. Det viste sig at holde stik. Hun tissede troligt i den, selv om den blev vasket - først i Rodalon, og derefter i maskinen. Alle tæpperne fik samme behandling. Men lige meget hjalp det. Til sidst fjernede vi sengen, og så var hun renlig.
Måske vil vores næste hund bruge den engang????
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 08:23

>>>frida
Dine svar kan man jo misforstå.. Jeg husker følgende: Det er jo hans hund ikke........

*LOL*
JMS
Men det er rigtig, vor hvalp er nu efterhånden 7 måneder, og den besørger udenfor. Men IKKE alene, mærkelig nok skal den have selskab...
Det er jo også det sjove ved at have hund, nemlig at finde ud af netop sin hunds natur. Inden birgitta kommer efter mig skal jeg lige huske at kalde hunden, ikke DEN men Sopey.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 09:18

>JMS, har du 2 hunde Birgitta og Sopey??????????

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:31

<<ellebye *GGG*
Nope.. Har Sopey
Birgitta er superbruger her, og giver mig en over nakken, når jeg kalder Sopey "DEN".

jms

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-12-03 10:08

Jms.
Det er kun mine skriftlige formuleringer det kan knibe medmen det kan jo selvfølgelig være slemt nok.....Jeg prøver dog at vende tilbage til mine svar og får så heldigvis reddet trådene ud

Frida

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 10:15

<<<frida
Som det fremgår af ellebye´s kommentar, kan du se jeg har samme problemer

>>>Jim, undskyld, men indledningsvis, havde jeg advaret mod mange indlæg.
HAR I AFPRØVET NOGLE AF ALLE DISSE FINE FORSLAG DER ER HER???

JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-12-03 10:29

Jeg kan anbefale boge - Tal hundsk.
Meget tydeligt siger hvalpen. - Lortekurv

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-12-03 10:42

*LOL* Teil det lyder da alletiders. Lortekurv Mener du at hunden så bare forsøger at fortælle den ikke bryder sig om kurven - eller sk.... den i kurven simpelthen fordi den tror det er et toilet

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-12-03 10:46

Jeg mener i går sagde jeg fx "lorte opvaskemaskine" men det betyder jo ikke, at jeg af den grund sk.... i den, -vel

Frida...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 12:06

>fridaflip, hvad betyder sk..... ??????????????????????

er det noget med sk(ylle) i (en)den ?????

ellebye

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 04-12-03 14:59

Hejsan...Allerførst!!! Jeg er IKKE superbruger!!! Mopse, mopse, mopse.. Jeg er normalbruger af idealistiske årsager...
Nå, men jeg er altså heller ikke JMS'es hund.

Men bortset fra det, så må jeg lige høre: Var det den nye kurv, som der var problemer med?? -Eller var det den fra kennelen?
Jeg går ud fra, at han ikke er bundet til, eller kommanderet til at blive i den kurv, som han bruger til toilet?
Hvis det er den nye kurv, der er problemet, så kunne det godt lyde, som om Jette har fat i noget af det rigtige. Hunden foretrækker sin gamle kurv, der minder ham om barndomshjemmet....

Men det kunne jo også være sket det, at I har flyttet ham sovende, og så vågner han lidt efter og skal selvfølgelig tisse, -eller hvad han nu skal.. Hvalpe skal jo ud og tisse når de har 1) sovet, 2) spist, og 3) leget. Så det vil faktisk sige næsten hele tiden.. Inden han skal sove skal han selvfølgelig også ud, og hvis han skal være alene, så skal han også have tisset/pølset af inden..

Han er jo nok vant til, at hans (hunde)mor render og slikker op efter ham, lige meget hvor han tisser. -Nogle tæver er ret flinke til det, lige til børnene flytter hjemmefra.
Hvis I sørger for at lufte ham rigtig tit, og giver ham et tæppe, der IKKE lugter nyvasket, så kan I næsten ikke gøre mere... Jo, selvfølgelig ros, ros, ros, når der kommer noget på ønskelige steder.

Men tillykke med ham... Han ér meget ung, så renligheden skal nok komme med lidt tålmodighed.
Løsningen på problemet finder I nok i hvalpen.. Studer ham, og prøv på at forstå, hvad det er, der får ham til at grise sin seng til..

Godkendelse af svar
Fra : JimsChatox

Dato : 04-12-03 15:26

Tak for svaret Birgitta. Det er faktisk begge kurve, der er problembørn......dog er kurven fra kennelen problemet, når han er alene....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 15:36

<<<Birgitta
Godt ord igen, du rettede mig, og du har ret, plejer du at have med hunde. Selvfølgelig skal jeg ikke kalde lille sopey basse for DEN. OK...
JMS

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 17:18

Tak for accepten af mit svar. Selv om jeg ikke får nogen superpoints, så luner det jo alligevel, at nogen kan bruge mine svar.

JMS, min hund pølser eller tisser da heller aldrig, når hun er alene... For hun har da altid mig med ud at gå tur... Sån' er det nok bare med nogen hunde...

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-03 09:47

Hej Jim
Din hvalp er ganske normal! Han er ikke ret gammel, så du skal ikke bekymre dig. Som jeg kan se det, kan du gøre to ting;
1) Fjern begge kurve, for helt at ændre vanen! - og giv ham et tæppe istedet. Som Birgitta skriver, skal hvalpen ud når den har leget, sovet, spist og drukket. Gør det til en vane altid at tage ham ud, lige efter han har gjort nogle af disse ting. Hold et øje på ham, når han er ude. Hvalpe mister nemt koncentrationen og kan glemme at de skulle tisse, hvis de fx ser et blad, der flyver... Så bliv hos ham og ros når han tisser. Du kan evt. sige "tisseee, dygtiig, tisseee", hvergang han gør det også når han laver stort... Til sidst vil din hund kunne besørge på signal! (det kan min hund - 8 mdr. gammel - og det er SÅ praktisk). Hvis man er på besøg hos nogen der bor på 3. sal, hvis man er ude at køre langt... Hvis man er syg og kun lige orker at få hunden ud at tisse...etc.
Samtidig med dette, kan du prøve at finde ud af, hvor tit din hvalp egentlig skal ud. (som regel hver 2. eller 3. time). Gør det til en vane, at holde øje med tiden og tag ham ud, når der er gået den tid, du har fundet ud af der skal gå... Også om natten!
Jeg gjorde det på denne måde. Min hund nåede kun at have ca. 7 uheld indenfor indtil han blev renlig som 4 måneder. Det siger noget om, at jeg var grundig - og det kan virkelig betale sig.
Og ja, du skal selvfølgelig sørge for, at han har besørget, inden han skal være alene hjemme. Hvor lang tid er han alene?
Den anden ting du kan gøre:
Lad hunden tisse i sin kurv! (ikke rose for det!) Flyt kurven gradvist hen mod den dør du ønsker han skal markere ved fremover, når han skal ud at tisse. Når kurven efter et stykke tid er helt henne ved døren, kan du begynde at stille kurven på den anden side af døren - altså udenfor. Hav tålmodighed i denne fase, det kan være lidt svært for hvalpen at "regne den ud"... Hvis han begynder at kradse på døren eller pive ved døren, roser du ham og lukker ham ud. Han vil højst sandsynligt tisse i kurven. - her skal du ikke rose, du skal rose når han piver ved døren. Gradvist flytter du kurven tættere mod det græsstykke eller et andet sted, hvor du fremover vil have ham til at besørge. Når han er 100% klar over at han skal hen til døren og pive/kradse, kan du begynde at fjerne kurven helt.( og du roser ikke længere højlydt, når han kradser/piver ved døren). I mellemtiden har du sagt "dygtiiig tisseeee" hver gang han har besørget. Så første gang han kommer ud for at tisse og kurven ikke er der, hjælper du ham og siger "tisseee" og roser ham MEGET når han tisser!!! (eller laver stort).... Om natten skal du stadigvæk op flere gange og du skal også stadigvæk tage ham helt ud, når han har spist, drukket, leget eller sovet. Kurven er en sideløbende træning.
Min hund gør begge dele på signalet "tisse", det kommer sig ikke så nøje...*ss*
Jeg selv ville fortrække den første mulighed, men det er jo en smagssag. Jo mere du sørger for, at der ikke sker uheld indenfor, jo hurtigere vil din hvalp blive renlig!!
Held og lykke fra vildskud!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-03 09:48

Ps. Hvilken hund er din hvalp?

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-03 10:01

Glemte lige noget... Grunden til at han besørger indenfor:
De fleste hvalpe er som udgangspunkt lidt utrygge ved den store verden udenfor (også selvom det umiddelbart ikke ser sådan ud!). Det at besørge er for en hund meget personligt, og afslører overfor alle andre (heriblandt eventuelle "fjender"), hvem han er, hvor han bor etc. En tissetår eller en pølse, siger rigtigt mange ting i en fremmed hundenæse. Der er oplysninger om rang, alder, køn, om den pågældende ejer af tissetåren/pølsen er kønsmoden/i løbetid etc. For en hvalp er det langt det mest trygge, at besørge indenfor. Også derfor skal man gå med hvalpen ud når han skal tisse, så situationen bliver mere tryg.
Mange voksne hunde, som har været renlige i flere år, kan få tilbagefald og blive urenlige ved flytning, skilsmisse i familien og andre store forstyrrelser. Dette siger noget om, hvor "følsomt" det er for en hund at besørge. Det er klart, med den informationsværdi der ligger i afføringen!
Og en anden ting. Hunde bliver renlige i 117 forskellige aldre. Nogle bliver først renlige når de er 11 måneder, andre når de er 3 måneder. Dette hænger bla. sammen med hundens størrelse, race (og dermed modningsalder). Og selvfølgelig også ejerens indsats..*ss*
Så fortvivl ikke, tag det som en leg, der virkelig lønner sig til sidst!!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 06-12-03 11:15

Fantastisk svar, vildskud-- mange tak, det er dejligt at læse at nogle folk putter energi og engagement i besvarelserne. Vores lille dreng er en fransk bulldog...10 uger i dag!

Han skal være alene hjemme i 4 timer!

Jeg vil tilføje at han her på det sidste (sidste 2-3 dage) ikke har hverken tisset eller lavet stort indenfor, men jeg er også opmærksom på ham i de før omtalte situationer hvor han skal ud kort tid efter. Han bliver også skamrost når vi netop har været ude og gjort hvad vi skulle udenfor. Det virker som om han faktisk også gør det på kommando.....I nat hvor det blæste så frygteligt, spænede han bare ud i sit yndlingsområde i haven og tissede for så at spæne tilbage til en stolt far der stod og frøs i det kraftige blæsevejr

Det går også meget bedre med "alene hjemme" træningen, da vi har fundet ud af at han elsker at putte sig i et par håndklæder på det varme badeværelsesgulv. Det er ligesom om at han føler sig super tilpas derude. Før vi opdagede dette, lukkede vi døren ind til soveværelset (der hvor han normalt sover om natten) og rykkede så hans kurv ud i gangen, hvor han så skulle prøve at være alene hjemme-men der var det altså han både tissede og lavede i kurven. Med de besvarelser der er kommet kunne jeg forestille mig at det var et tegn på utryghed at han gjorde det? Men nu træner vi videre på fuld tryk.....og lille Otto nyder altså at hygge på badeværelset mens vi er væk.....

Vh. En nu glad og stolt ejer!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 06-12-03 14:30

Lille Otto lyder som en rigtig dejlig hund*ss*....
Jeg er glad for, at du kunne bruge mit svar.
Du skriver selv, at urenligheden når han er alene, kunne skyldes utryghed. I den forbindelse tænker jeg lidt på, hvordan I træner alene hjemme. 4 timer er meget for en hvalp på 10 uger. Er han alene hjemme 4 timer nu, eller er det jeres fremtidsmål?
Tilvænningen bør foregå gradvist. De første dage er du kun "væk" 2 minutter ad gangen. (fx i et andet rum end der hvor Otto er). Gradvist øger du den tid, hvor han er alene i et rum (du skal ikke lukke dørene endnu). Du skal ikke rose når du kommer tilbage, blot sige "hej" eller ingenting. Det skal i Ottos hovede hedde sig "Nå, nu går far igen - men det er ikke noget særligt, det gør han tit, og han kommer jo altid igen"... Først efter et stykke tid hvor du har trænet på denne måde og Otto ikke længere siger noget til det, kan du begynde at gå ud af hoveddøren. Start med kun ½ minut og ros ikke når du kommer igen. Du kan evt. sige et eller 3 ord, når du går. Jeg siger altid "farvel" til min hund. Det har jeg gjort fra starten og det bliver et ord som for hunden betyder "nu går mor/far - men kommer igen".
Skulle han begynde at pive, mens du er i et andet rum eller uden for hoveddøren, så vent med at gå ind, til han laver et ophold i piveriet - ellers lærer han at det kan betale sig at pive. Hvis du har fuldstændigt styr på alenehjemme-træningen vil jeg ikke blande mig. Hvis du gerne vil høre mere, er du velkommen til at spørge *ss*
Jeg forstår ikke helt det du skriver med at sove om natten... Sover han et andet sted end jer, med en lukket dør imellem jer?
Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 06-12-03 17:37

Hej Vildskud.....nej vi sover alle sammen i soveværelset inkl. Otto.....men når vi træner alene hjemme så lukker vi døren til soveværelset og stiller kurven udenfor døren....nej vi har ikke prøvet at lade ham være alene hjemme i 4 timer...men det skulle gerne være målet.....tror du ikke det er realistisk??? På forhånd tak!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 07-12-03 09:47

Hej igen...
Det er bestemt realistisk!!!*ss*...
Otto er en heldig hund, der ikke skal være alene hjemme længere end 4 timer... Det kan han sagtens klare. I skal bare sørge for, at introducere det for ham gradvist... I kan sagtens gøre det mens han sover også. Hver gang han lægger sig til at sove, forsvinder I ud af rummet uden at lukke døren. De kan godt fornemme om man er der eller ej, selvom de sover.
Jeres hund udvikler sig hurtigt og er således færdig lang tid før andre, store hunde. Derfor skal I sørge for, at I når jeres mål (4 timer) forholdsvis hurtigt. Inden han er 15-16 uger. Derefter skal I huske at vedligeholde det.
Og husk, hvis I skal på ferie og har ham med, at han også skal være alene hjemme der - ellers kan det være svært at få ham ind i rutinen igen, når I kommer hjem. Det gælder også weekender.
Og så skal I huske at aktivere ham, inden han skal være alene, også nu mens I blot træner alene-hjemme. Hvordan får han sin mad? Min hund har ikke en madskål. Hans mad bliver smidt på gulvet, gemt, smidt i haven eller puttet i en tom cola-flaske... Inden han skal være alene hjemme, går jeg en tur med ham. På gåturen laver jeg et eller flere spor til ham ( mentalt trættende), træner lidt indkald og lineføring. Alt i alt ca. 40 minutter. Når vi kommer hjem er han således træt. Oveni får han så fx en colaflaske med sin mad i, og måske et udhulet marvben jeg har puttet leverpostej i og lagt i fryseren dagen før. Så er han både træt og har en masse at tage sig til. Der er ingen energi til at lave ulykker!!*ss*
Men så meget kan jeres hvalp ikke klare endnu. I kan gå en lille tur med ham. Efter gårturen kan I indlære "sit" eller "dæk" eller noget andet. Ikke for lang tid, 2-4 minutter. Så burde han være træt!!
Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.
Held og lykke
vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-03 12:18

Hej, vildskud.

Jeg er så absolut meget enig med dig i stort set alt, hvad du skriver.

Jeg kom bare til at tænke på, hvordan det var, da min egen hund skulle lære at være alene hjemme. For jeg forsøgte lige netop med at "forlade rummet" "starte med ganske kort tid" o.s.v. Men uanset hvornår jeg rejste mig for at gå, eller uanset hvor jeg var i huset, så fulgte hun med! Hun kunne ligge og snorksove, men bare jeg skulle på toilettet, så sprang hun op for at følge mig derud.

Nu HAR der aldrig været nogen problemer med at være alene hjemme. Efter et par dage, hvor jeg kun gik fra hende ganske kort, -og hun troligt stod ved døren og ventede på, at jeg skulle komme tilbage- ja, så var jeg jo nødt til at tage på indkøb, så jeg var væk i næsten en time. Og efterhånden er hun alene i op til 5-6 timer en enkelt gang om ugen uden nogen problemer. Jeg har hende endda mistænkt for at snyde sig til en lur, for hun gaber og strækker sig veltilfreds, når jeg kommer hjem.

Men hun følger mig stadig rundt i huset. Mens jeg sidder ved computeren, så ligger hun og sover dybt i sofaen. Poterne dirrer lidt, mens hun drømmer. Men rejser jeg mig, så er hun lysvågen med det samme..

-Hun sidder faktisk tit og kikker på mig, når clok-radioen starter om morgenen... Jeg hører lyden af hendes hale lige inden uret vækker.

Det er sjovt, vi ved allesammen hver især, at vi har "verdens bedste hund". Men alligevel bliver jeg overrasket over, at lige netop min hund ikke ligner nogen andre.

Det er næsten det mest spændende ved at have hund: at finde ud af, hvad det er for en personlighed.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 08-12-03 09:08

Hej Birgitta

Ja, det er et herligt studie, det at lære sin hund at kende. Sjovt nok lyder min hund meget som din *ss*
... Han sidder ved siden af mig i sengen om morgenen og kigger på mig før uret ringer. Når uret ringer går halen på ham, han sætter/lægger sig ovenpå mig og kysser mig i hele hovedet. Kan man ønske sig nogen bedre morgenvækning? (Når nu man ikke har en mand...*ss*)... Han følger mig også overalt i huset - også når jeg skal ud af døren - jeg har nogen gange succes med at smide lidt tørfisk (adr!) på gulvet væk fra hoveddøren. Så løber han efter dem, jeg siger farvel og går...

Jeg kom til at tænke på, om du kan huske hvor gammel din hund var, da du begyndte at forlade hende i et rum?

Og så vil jeg lige fortælle dig, hvad din hund egentlig siger, når du kommer hjem. (med risiko for at lyde klog - men den risiko tager jeg *ss*).... Du skriver at du har hende mistænkt for at tage en lur, fordi hun gaber og strækker sig når du kommer hjem. Ja, jeg tror også hun har taget sig en lur - det tror jeg de fleste hunde gør, når de er alene. Men rent faktisk handler hendes gaben og strækken-sig ikke om, at hun lige er vågnet. Det er to meget brugte såkaldt "dæmpende signaler", din hund sender. Dæmpende signaler bruger hunde i forskellige situationer. Når mor eller far kommer hjem, sender stort set alle hunde dæmpende signaler. I dette tilfælde er det fordi situationen er meget intens for hunden - næsten for intens. For at "formilde" omstændighederne (= vise omgivelserne at dette næsten ikke er til at bære), sender hun dig disse to dæmpende signaler. (du har ikke gjort noget galt!!!). Hvis du havde været en hund i den situation, ville du sende dæmpende signaler tilbage til hende for at sige "rooolig nu, ja, det er dejligt men bare slap af, alt er fint..."...
Hunde sender også dæmpende signaler når de møder hinanden. Prøv at se det for dig. Din hund har sikkert både været i et hundemøde hvor hun var "den store" og "den lille". Hvis hun er "den lille", står hun gerne overfor en anden hund, der står rank, med halen højt, ørene fremme. Hvad gør din hund? - hun vil højst sandsynligt gerne fortælle modparten, at hun ikke vil gøre den noget, at hun har venlige intentioner. Derfor kan hun benytte sig af dæmpende signaler (kigge væk, vende blikket væk, vende hele kropppen væk, vende bagdelen til, løfte en forpote, slikke den anden i mundvigene, se "hvalpet" ud, gabe, strække sig, snuse i jorden, tisse, blinke med øjnene, have smalle øjne, lange mundvige, gå i "playbow" ( forpoterne på jorden, bagdelen lige i vejret) og mange flere.) Den anden hund vil sende dæmpende signaler tilbage (hvis den er sprogkyndig) og det næste der sker vil højst sandynligt være at de indleder en leg. (denne beskrivelse af et hundemøde er kun gældende, hvis hundene ikke er i snor). Snoren gør det tit svært for hundene at sende de rigtige signaler. En stram line (fordi hunden måske hænger i linen), kan fx få hunden til at få lange mundvige fra det træk der opstår. Dette betyder jo, at hunden er venligt indstillet. Men måske er denne hund slet ikke det... En anden typisk situation; indkald med en vred hunde-ejer. Hunden kommer ikke på indkald og ejeren råber "kan du SÅ komme her" - han er tydeligvis gal. Hunden mærker hans vrede og vil gerne komme tilbage og sige "jeg er bare en lille hund, du må ikke være sur på mig, hvad har jeg gjort galt og undskyld undskyld..." Den vil benytte sig af dæmpende signaler. I dette tilfælde vil det ofte være at "nærme sig i en bue" (altså ikke lige på)... Dette misfortolkes af den sure ejer som at hunden er provokerende, fordi den ikke kommer lige hen til ham... Hvis han skælder ud over dette, vil hunden dæmpe endnu mere. Er det en hanhund, kan et dæmpende signal være at markere (=lette ben)... Uha!!! Så bliver ejeren endnu mere vred "hvad fanden tillader du dig???"... Men den stakkels hund prøver bare at sige, at den er usikker ved situationen, gerne vil hen til ejeren og sige "undskyld, undskyld, jeg kan mærke du er sur - lad mig gøre det godt igen" -men den tør ikke rigtig. Endelig kommer den hen. Den vil højst sandsynligvis op til ejerens mund for at slikke (dæmpende signal) og dermed sige "jeg er bare en lille hund - er det ok igen?"... Hvis vi har at gøre med en af de hårde hunde-ejere, vil han sandsynligvis skælde den ud og sætte et knæ i brystet. Hunden vil sidde og logre med lav hale (dæmpende signal) og ejeren bliver bekræftet i, at han gør det rigtigt for "hunden er jo glad"!!! Dette var et eks. på, hvor galt det kan gå, når to individder der ikke kender hinandens sprog, prøver at kommunikere.
Et andet dæmpende signal kan være, at gå imellem to parter, der emmer af intensitet. Den meget sprogsikre hund vil gå imellem to stridende hunde, for at stoppe det. Det er det samme der sker, når mor og far danser eller kysser eller krammer. Hunden er ikke jaloux - den prøver på at gå imellem for at "dæmpe" intensiteten...
Prøv at lægge mærke til din hunds dæmpende signaler. Man kan lære meget om sin hund på den måde. Du kan evt. købe denne bog "På talefot med hunden - de dempende signalene" af Turiid Rugaas. Du kan købe den på den norske hjemmeside www.canis.no
og den er rigtig spændende...
Hvis din hund sender mange dæmpende signaler (fx når du kommer hjem, når I skal ud at gå tur og i andre situationer, kan du med fordel sende dæmpende signaler tilbage til hende. Vend dit blik væk (kig hende ikke i øjnene), gab og smask.... (og ja, det føles tosset - men hvad gør det, når din hund elsker det?)...
Hvis en hund igennem mange år ikke bliver forstået når den sender dæmpende signaler (altså vi taler, hvis den får skæld ud og slag for det), vil signalerne udvikle sig til "afstandsøgende signaler". Det kan fx være knurre, snerre, vise tænder og mange flere. De betyder kort og godt "Hold dig væk"...
Alle disse signaler er med til at opretholde ro og orden i flokken og handler i sidste ende således om overlevelse.
Dæmpende signaler kan også bruges til at signalere "nu har vi det hyggeligt"... Fx i en stille stund hvor man sidder og nusser sin hund. Den kan gabe lidt, smaske lidt, slikke sig om mundvigene etc... Det bedste man kan gøre er at smaske/gabe igen og vende blikket væk fra den... Så bekræfter man virkelig hunden i, at dette er super hyggeligt. Og man får stjerner til lederskabet fordi man kan kommunikere på denne måde.*ss* - og det vil vi jo gerne have...
Hvad hedder din hund?
Vh. vildskud