/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Opdele et billede til flere
Fra : Andersen
Vist : 468 gange
50 point
Dato : 03-12-03 14:04

Jeg har et billede på 200 x 200 pixel som jeg meget gerne vil have opdelt i 16 små billeder à 50 x 50 pixels. Altså skal de 16 billeder, når de lægges korrekt ved siden af hinanden, danne det oprindelige billede.
Nogen der kan hjælpe med hvorledes jeg gør dette i PhotoShop, uden bare at sjusse mig frem med musen ?

På forhånd tak for hjælpen
Andersen

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 60 point
Dato : 03-12-03 14:45

Benyt Slice Tool i Photoshop, eller endnu bedre: hop over i ImageReady og slice dem, og her kan du indstille målene i værktøjslinien.

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 03-12-03 15:00

---> Catbody: Det ser ud til at det er noget af det rigtige at få fat på - har dog stadig et lille tillægsspørgsmål; Når jeg nu i mit 200 x 200 pix. billede, slicer et stykke på 50 x 50 ud, så vil jeg jo gerne kunne gemme dette lille udsnit som et nyt billede. Jeg kan ikk elige se hvordan jeg gør det ?! Det ser ikke ud til at hjælpe at kopiere dette udsnit og sætte ind i et nyt. Nogen bud på hvorledes jeg gøe ? (jeg skal gerne ende med 16 små selvstændige filer på hver 50 x 50 pixel

Kommentar
Fra : plugster

Dato : 03-12-03 15:15

catbody.. hvad er det du kalder slice-tool?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 03-12-03 15:19

din værktøjspalette -> lige under "tryllestaven" (Magic Wand)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 15:32

Øhh, så ikke lige spørgsmålet...
photoshop (dit billede er på skærmen):
klik, view>show grid
klik, file>preferences>guides and grid
select>
guideline every (efter dit behov)
subdivision (efter dit behov)
Sådan plejer de kloge at gøre her i huset.. (det er ikke MIG)...*GGG*

MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Andersen

Dato : 04-12-03 09:16

Jeg vil give mine point til Catbody, da hans løsning gav mig det resultat jeg ledte efter. Mit supplerende spørgsmål har løst sig selv da de efterlyste 16 billeder rent faktisk blev gemt, men blot havde valgt at lægge sig i en selvstændig mappe ?!?

Catbody, jeg siger mange tak for hjælpen

Mvh/Andersen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:27

>>andersen
Det er da HELT OK. Det er altid spørgeren der bestemmer
Photoshop er heller ikke lige et program, man lærer at bruge på 10 minutter,
måske 10 måneder. Og hvorfor gøre det besværlig, når man kan gøre det på en let måde.
Men hvis du har photoshop, så væn dig lidt efter lidt til at bruge programmet, og du vil finde ud af, at den kan næsten alt med billeder.
Held og lykke.

JMS
NB. Du skal ikke skrive kommentar til mig, jeg ser den ikke...

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-12-03 12:55

takker for points