/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Laminat gulv
Fra : majbritt05
Vist : 7840 gange
500 point
Dato : 02-12-03 16:25

Hejsa

Vi skal have lagt nyt gulv. Vi har tænkt på et laminatgulv. Da de efter sigende skulle være nemme at lægge samt praktiske.
Men nu har vi hørt nogle sige, at de ikke er særlig gode og meget svære at lægge ned. Har det noget på sig?

Og er der noget vi skalvære opmærksomme på?
Hvordan er det med pris og kvalitet?

Alle kommentarer er MEGET MEGET velkomne.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 16:35

Det er noget sludder de andr har fortalt jer.
Laminat er et kunststof, uopslidelige, uanset prisen. Billige kan dog variere lidt i størrelse, og ligger knap så pænt.
Men laminatgulv er det letteste at ligge på overhovedet.
Start på den længste lige side i har i rummet.
Skær nogle afstandsklodser, samme tykkelse som laminatet, og sæt i klemme imod væggen, når i ligger første række. Læg en tre rækker, og den i saver af i længde, starter i med hver gang. Samlinger skal dog forskydes min. 25 cm. Sav lidt ekstra hvis nødvendig. Sæt omatlte klods i enden hvor i starter, og en klods og lille kile i den anden ende. Læg række efter række, indtil i måske skal FLÆKKE sidste række på langs.
Rør, og ved døre saves til med stiksav.
Fjeren (fremspringet) på laminatgulvet skal være udad når i starter. Lav en lille klods men not i, og sæt denne på laminatet, og slå på klodsen FORSIGTIG til pladerne er sammen, først sideværs, så i enden.
I kan købe med kliksystem (skal ikke limes) eller nogle der skal limes.
Bare spørg videre, hvis dette her ikke er nok.
God arbejdslyst.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 16:37

Tilføjelse:
når i er færdige, skal i montere fejelister hele vejen rundt, for at lukke sprækken. Og den SKAL være der, gulvet skal kunne arbejde...
Værktøj:
hammer
fukssvans
stiksav
koben (skal i bruge når de små stykker hvor i slutter skal isættes)
og håndværker øl

JMS

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-12-03 16:39

Laminat gulve er ikke særlig svære at lægge.
Pris og kvalitet hænger i dette tilfælde sammen, det har med tykkelsen på laminaten at gøre at gøre.
Det er vigtigt at følge brugsanvisningen og huske underlaget og især at der skal være luft ude ved siderne mellem gulv og væg så gulvet kan arbejde.
Skal der bruges lim er det faktisk vigtigt ikke at bruge for meget mærkeligt nok.
Det er selvfølgelig en selvfølge at underlaget(det gamle gulv) er plant og ikke knirker hvis det er et trægulv

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 02-12-03 16:57

1000 tak for svar.

Hvilken prisklasse vi i anbefale os at købe i?
Og hvad er prisen på de billige? Altså hvor skiller det?

Og hvad er bedst - med eller uden lim?

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 16:57

nu er det sådan at hvis det skal være lidt professionelt så skal fodpanelerne af .
og det med hammer er forkert man køber et start sæt der hvor man køber gulvet eller på trælasten og i det ligger der en aflang klods (kunststof) med håndtag som man bruger til at slå gulvet sammen med. langs alle vægge skal der være 8-10mm luft.
og ellers er det meget vigtigt med lægge vejledningen.
er der du er i tvivl i så skriv til Badass0@ofir.dk
jeg er tømrer til dagligt
og det ikke flasketømmer

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 17:01

pris klassen omkring en 100 kr pr kvm
pergo er et godt gulv
men skal det være et ordenligt gulv så hedder SKAGEN finer gulve der er en 6 mm tyk slidflade og skal det være stærkt så skal det være bøg eller eg olier ikke lak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-03 17:01

man skal passe på da nogle af de disse typer gulve ikke kan kan tåle at man spilder nået vand på det

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:10

Professionelle bruger ikke startsæt....
Professionelle tager HELST ikke fodlister af, skader tapet, og hvad ved jeg...
men evt. fejelister ved døre, fjerner vi...

I skal ikke gå så meget op i prisen. De billigste kan køber fra 39.95 pr. kvm. men jeg vil nok vælge et produkt til omkring en ca.: 60-80 kr. pr. kvm....

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:11

>>>ROTW
Så ikke lige dit indlæg, ja man skal passe på med vand, men det skal man på alle trægulve..*SSS*
JMS

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 17:14

fjerner vi jms du er da ikke tømrer det er sgu tydeligt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-12-03 17:38

nogle gulve kan tåle at man spilder et glas vand uden at det buer op i samlingen med "det" samme

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:43

>>badass11
Normalt i ældre huse, er det normalt ikke så godt, at fjerne fodlister. De kan have profiler, som du ikke engang kan købe. De er sømmet fast, og umulige at tage af, uden at ødelægge dem. Typisk i samme forbindelse, skader du gerigter, så hellere en fejeliste, og hvis man som gør det selv mand, skal fjerne fodlister, ja så er det omfattende.
Du har ret, jeg er ikke tømrer, (ingeniør og dum ejendomsmægler) men har 16 af slagsen ansat.. *GGGG*
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 02-12-03 17:54

>jmsgruppen

Hvorfor afstandsklodser mellem væg og laminatgulv når det er af kunststof?

Bliver det ikke lidt rodet når du i seneste indlæg tales om vand og "trægulve" det var jo kunststof ikke?

Hej
mayday

Ps. Laminatgulve = kunststof, Lamelgulve = træ.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-12-03 18:20

Hej mayday
Afstanden mellem væg og gulv skal være der grundet gulvets udvidelse ved temteraturskift.

Følger roligt jmsgruppens råd.

Mvh dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-12-03 18:21

Ups---temperaturskift

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 18:22

>>>>>MAYDAY
Mayday du er en god spørger. Trægulve er trægulve, parket,plank o.s.v Hvis man ligger parket, skal man passe på VAND. Kun fugtig klud til vask.
Det rotw mente var trægulve...
Laminat er kunststof, med kunststof belægning på overflade, som ligner træ. Tåler vand. Men ikke masser, så kan de vippe lidt op i samlingerne, og det ser grimt ud.
Årsagen til træklodser er, at man skal holde samme afstand til væg/fodliste, som gulvtykkelse.
Laminatet lægger man på et tyndt lag skumgummi / filt. Gulvet kan således arbejde. Når man monterer fejliste, forsvinder sprækken hvor man havde klodserne.
Gulvet er et svømmende gulv, og skal kunne arbejde. Derfor afstanden. Kan gulvet ikke arbejde, kan det bule op, og måske helt blive ødelagt. Faste skabe må IKKE monteres ovenpå et svømmende gulv laminat / eller parket.
Var det godt nok???

JMS

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-12-03 18:24

Hej mayday
Afstanden mellem væg og gulv skal være der, grundet gulvets udvidelse ved temperaturskift.

Følg roligt jmsgruppens råd.

Mvh dabj

Stavefejlene skyldes at jeg har fødselsdag

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 02-12-03 19:21

Hej dabj

Tillykke med fødselsdagen - den med temperaturskifte som årsag til fugen "holder ikke vand" et laminatgulv er jo netop "temperaturstabil", når der anbefales en fuge langs vægge, er det fordi gulvet skal være "flydende" og dermed ikke må have kontakt til vægge på grund af forplantning af trinstøj.

Afstandsklodser skal selv sagt fjernes inden montering af fejelister.

Efterfølgende uddrag fra lægningsanvisning fra Pergo: Golvet ska läggas flytande på ett mellanlägg och med 3-5 mm distans mot väggar m m.

Godt nok på svensk, men det samme gælder her i landet.

Hej
mayday

Kommentar
Fra : johanj

Dato : 02-12-03 19:27

Det er noget sludder de andr har fortalt jer.
Laminat er et kunststof, uopslidelige, uanset prisen. Billige kan dog variere lidt i størrelse, og ligger knap så pænt.
Men laminatgulv er det letteste at ligge på overhovedet.
Start på den længste lige side i har i rummet.
Skær nogle afstandsklodser, samme tykkelse som laminatet, og sæt i klemme imod væggen, når i ligger første række. Læg en tre rækker, og den i saver af i længde, starter i med hver gang. Samlinger skal dog forskydes min. 25 cm. Sav lidt ekstra hvis nødvendig. Sæt omatlte klods i enden hvor i starter, og en klods og lille kile i den anden ende. Læg række efter række, indtil i måske skal FLÆKKE sidste række på langs.
Rør, og ved døre saves til med stiksav.
Fjeren (fremspringet) på laminatgulvet skal være udad når i starter. Lav en lille klods men not i, og sæt denne på laminatet, og slå på klodsen FORSIGTIG til pladerne er sammen, først sideværs, så i enden.
I kan købe med kliksystem (skal ikke limes) eller nogle der skal limes.
Bare spørg videre, hvis dette her ikke er nok.
God arbejdslyst.

mde vendlig hilsen johanj

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 19:31

>>>johanj
synes det er nok nu. Ikke sjov længere med din chikane.
Jeg klager til kandu.

JMS

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 02-12-03 20:34

nå nå jms gruppen godt ord igen men jeg synes jo bare at det er noget sjusk at ligge gulv også sætte en fejelist op har aldrig gjort det og kommer heller ikke til med mindre at kunden absolut vil have det men godt ord igen
M.V.H Morten

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 20:44

>>>badas11
Ikke misforstå mig, jeg kritiserer dig ikke. Det er absolut en god ide, men giver en masse problemer ekstra, som du ved alt om. Nye fodlister, passe på tapet (eller købe lidt bredere nye fodlister), måske falder der store flager med puds af, fordi de gamle fodlister er sømmede, og sømmene er rustne o.s.v. Det fordyrer og vanskeliggør arbejdet. Nogle vil betale ekstra for disse ydelser, men 95% klarer sig lige med en fejeliste.
DET ved du jo også godt Morten.. *SSSSS*
Men kan høre på dig, at du er en meget omhyggelig håndværker. Bare vi havde nogle flere af dem.

Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-12-03 21:09

>>majbritt05
Hvis der kommer ridser på et laminatgulv kan de ikke fjernes, hvor imod et lamelgulv har normalt ca. 4 mm overflade af den færdige træsort. Ridserne på det kan man fjerne ved slibning.
Hvis du vælger laminatgulvet, så husk at lægge limen i oversiden af noten. Det bevirker at det ikke bliver så sårbart overfor vand.
>>jmsgruppen
Man bruger ikke fejelister ved fodpanelerne men kvartstaf eller en vaskeliste.

Jes

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 21:19

>>>>pabloj
OK. du har ret, men hvis jeg skriver kvartstaf, aner de fleste spørgere ikke hvad jeg tale om ( men en kvartstaf er en rundstok, der i en given størrelse, er delt på langs to gange, således der dannes fire lister) størrelsen på listerne, bestemmes af, hvor stor en rundstok man vælger at dele. VAR DET BEDRE....
Personer uden kendskab, kalder dem fejelister, uagtet dette noget helt andet.
Ridser på laminatgulv kan forekomme, men så skal man være MEGET voldsom. Hvorimod et lamelgulv er meget mere sart, men et naturprodukt, og meget kønnere...

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 23:16

>johanj, sig mig en gang, hvad i alverden laver du her på kandu, er der en elefant der har sat sig på din ti-øre eller hvad.
Du skal vide at du ikke kan forblive anonym, og du skal samtidig vide at alle her vil være over dig blot du giver et hik fra dig.

--------------------------------
Undskyld >majbritt05
Ovenstående er et barn af værste kaliber som kun er ude på at lave ballade her på kandu, og kan på tydeligvis ikke bidrage med noget som helst positivt.
--------------------------------

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 03-12-03 10:30

Bare lige en enkelt komentar.
Et laminatgulv reagerer ikke særlig meget på temperatursvingninger. Det der kan få det til at flytte sig, og årsagen til at der skal være 8-10mm luft langs vægge, fast inventar m.v., er fugt. Ganske rigtigt, som flere skriver, er overfladen, laminatet, syntetisk. Men resten af pladen er ofte fremstillet som en MDF-plade, hvilket vil sige sammenpresset af ganske små træfibre. og dette træ vil altså reagere på fugt. selvfølgelig hvis man bruger for meget vand når man vasker gulvet, men også hvis man lufter for lidt ud og sådan noget. disse svingninger i luftens fugtighed i rummet kan også svinge pga. årstiderne, hvis man bor nær kysten o.lign.
Ang. fodpaneler: vær ærlige over for jer selv. hvor gode "gør det selvére" er i. hvis i tager fodpanelerne af, så skær langs deres overkant inden nedtagningen påbegyndes, så slipper i for at flænse tapetet. Det er korrekt at man resikerer at fodpanelerne går i stykker når man afmonterer dem. men er man omhyggelig "gør det selvér" i stedet for tømrer på akkord er chancen for at fodpanelet overlever nok lidt større. og et flækket fodpanel kan som regel repareres med lim. men pas på ikke at lave mærker med kobenet.
ang. gulvets kvalitet: jeg har lagt laminatgulve med priser fra 30,- til over 150,- herunder også Pergo. Pergo er ikke meget bedre end de andre. bare dyrere. og desuden kræver de at man skal bruge deres egen (MEGET dyre) lim, underlag m.v.
for ca. 4 år siden lagde jeg et laminatgulv til 29,95 pr m2 fra jem&fix med billig lim. Dette gulv har stadig ingen ældnings- eller slidtage-tegn, selvom det bla. bruges af en stor hund.
nå. det blev vist til mere end en kort bemærkning.
god arbejdslyst.
Køb et monteringssæt. det letter monteringen, og sparer en masse tid.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 03-12-03 10:34

øh. jeg glemte lige og sige at jeg vil anbefale limede gulve i stedet for de her nymodens klikgulve. klikgulve kan efter noget tid begynde at arbejde eller knirke i samlingerne. det sker ikke hvis man har limede samlinger.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 10:39

>>maly01
Jeg er enig. Limede gulve er de bedste. Har set mange med "kliksystem", som danner sprækker, ikke store men heller ikke kønne.
Når man limer, fylder man noter (rillen) i gulvpladerne, så der ved sammenpresning vælter lim op på overfladen. Dette fjernes STRAKS ved afvaskning.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-12-03 11:33

Hejsa..

Vil da lige pippe med lidt.

Jeg har haft både et massivt parketgulv og et laminat-gulv, og jeg vil til ENHVER tid vælge et parketgulv.

Hvorfor vil nogen så sige.. jo følelsen..... og lyden...
når du går på et parketgulv, så kan du høre at du går på træ

når du går på et laminat-gulv, så lyder det som om du går på hårdt plastic, hvilket du jo i realiteten også gør.

Så hvis jeg skal vælge igen, så sparer jeg hellere sammen og lægger et "rigtigt" parketgulv.

Det er rigtigt at et laminat gulv er let at lægge, og at det holder længe... meeeen alligevel...

Mvh
bent

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 11:59

<<<bent
jeg er da enig, men spørgsmålet gik på laminat.
Laminat er fint hvor man har stor slidtage, men i stuen ville jeg også vælge at betale lidt mere, og få den ægte vare...
MVH
JMS

Kommentar
Fra : kibs

Dato : 04-12-03 12:05

laminatgulve er en glimrende løsning, og vælger man et limfri kan man evt. lige prøve at samle et par planker der hvor man køber sit gulv, ( der ligger jo altid et par åbne pakker ) så kan man jo finde ud af hvilket "kliksystem" man har nemmest ved at samle

hvis man har tendenser til at en gang imellem at flytte lidt rundt på sine skabe/køkken
og hvad ved jeg, så lad være med at lime gulvet, men køb istedet en "fugeforsegler" eller hvad de nu kalder den, så kan man nemlig altid pille gulvet fra hinanden og lægge det om,eller tage det med sig hvis man engang flytter, eller skifte en planke ud, hvis
man uheldigvis skulle komme til at ødelægge overfladen på et par stykker, hav derfor altid et par m2 ekstra til at rep. med

det er en god ide at bruge fugeforsegleren på steder hvor man ved at der er stor risiko
for at man spilder vand og lign. så trænger det jo ikke ned i mdf pladen.

god fornøjelse med gulvet
det er let at ligge

kibs

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 12:25

<<kibs

vil nu gerne opleve de personer, der gider at tage et gulv med sig ved flytning, til eks. 38 kr. pr. kvm..

Og med hensyn til omlægning af kliksystem, så er det ikke en god løsning. Not og fjer bliver delvis ødelagt ved adskillelse.

JMS

Kommentar
Fra : kibs

Dato : 04-12-03 12:56

jms
nu behøver man jo ikke at flå det fra hinanden, men det er da rigtigt at der måske bliver ødelagt nogle få . selv har jeg lagt mit laminatgulv om flere steder p.g.a. ombygning, og samlingerne fungere optimalt

det kunne jo være, at der hvor man evt flytter hen, at man så kunne lægge gulvet
f.eks på et loft eller hvad ved jeg. Der er jo nogle der gerne vil genbruge de materialer
som kan genbruges

Kommentar
Fra : kibs

Dato : 04-12-03 12:57

jms
nu behøver man jo ikke at flå det fra hinanden, men det er da rigtigt at der måske bliver ødelagt nogle få . selv har jeg lagt mit laminatgulv om flere steder p.g.a. ombygning, og samlingerne fungere optimalt

det kunne jo være, at der hvor man evt flytter hen, at man så kunne lægge gulvet
f.eks på et loft eller hvad ved jeg. Der er jo nogle der gerne vil genbruge de materialer
som kan genbruges

kibs

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-12-03 14:11

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : basl

Dato : 25-01-04 11:05

Starte med den lange side ....sikke noget pjat. Gulv skal altid lægges på langs af huset. ligesom lofter (profilbrædder). Laminatgulve er nemme at lægge, bare husk at den første række brædder er den vigtigste, den skal ligge snorrelige, ellers går det galt. hold det første brædt lige hved at sætte noge små kiler imellem væg og gulv. God fornøjelse
Mvh Basl