/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hjælp,Jeg kan ikke instalere red hat 9.0~
Fra : pq
Vist : 261 gange
50 point
Dato : 29-11-03 00:15

Når jeg bootér fra cd rommen kommer denne fejl.

Kernel panic:VFS.unable to mount root fs on 48:05

jeg vil så gerne ha min gamle 500 mhz til at køre linux.
Jeg har forsøgt og læse om Linux install rundt omkring men fandt ikke noget der har hjulpet mig.

Mvh Peter

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-11-03 01:17

Hejsa

Jeg formoder uden at være sikker at det skyldes at hardisken indeholder en partion i forvejen so Linux ikke kan oprette sine egne.....
Hvis jeg var dig ville jeg fjerne alle partioner og forsøge igen.
Jeg ved ikke helt hvor langt den kommer i instalationen, men hvis du sletter alle partioner skulle den nok komme op og køre.
Held og lykke
Ben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 11:08

Under opstart kan linux slette hele HD.
Hvis du ikke kan starte linux er der mulighed for at lave en bootdiskette i windows.
I windows stifinder er der mulighed på CD1, jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men det fremgår vist tydeligt. (det er prøvet i SUSE linux 8.o en gang)
Emesen.
Går du helt i stå, så er der nogle linux freaks på http://www.eksperten.dk

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-11-03 14:39

Tjæk her om linux spørsmål osse
http://www.google.com/linux
søg på
Kernel panic:VFS.unable to mount root fs on 48:05

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 17:15

Xou - ja det ligner den fejl
Så Peter - prøv lige at se hvad xou henviser til.
Emesen.

Kommentar
Fra : pq

Dato : 30-11-03 11:29

Tak for svarene.
Jeg tror det er min pc der ikke har det godt. jeg kan heller ikke instalere win98 eller xp.Der er ligesom det stopper når der skal skrives til harddisken.
Jeg havde bare håbet at min gamle 500mhz var lige til at bruge suk suk.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-03 11:37

Hej

Giv nu ikke op for hurtigt.....
Jeg havde næsten samme problem selv Det viste sig at jeg nok har haft en virus på maskinen da jeg påbegyndte instalationen af Linux så min fattabel ikke lå der hvor den skulle. Jeg måtte køre instalations program til min hardisk flere gange før den af for mig uforklalige årsager kom til live igen.

Jeg ved ikke hvilken harddisk du har men formater den om f.eks med dos lav en meget lille dos partion.

Herefter prøver du igen at instalerer Linux og se så hvad den gør....

Vi bliver nød til at tro på at det vil lykkes..... Hvorfor skulle din pc dog dø uden at blive hjulpet af dage...

Gør som John Clease..... Kæmp til du er tvunget i knæ...

Held og lykke.
Benjamin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-03 17:04

Er din HD sat rigtigt som master. (er det en IBM HD)
Har du haft flere HD i din gamle comp.
Har du prøvet at formatere din HD
Har du en startdiskette og kan den i fdisk se din HD
Emesen.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 30-11-03 23:26

Prøv at hente en live linux dist. ned som kan køre fra en CD f.eks. Knoppix og boot op på den og kør kommandoen fsck til maintenance

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 01-12-03 20:45

hej pq,

det du skal indsætte hvilket partition roden (root=/dev/hdaX) til bootloaderen, (grub, LILO, etc.)

fx. med grub,
/boot/grub/grub.conf

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,4)/boot/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.20-20.7)
root (hd0,X)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-20.7 ro root=/dev/hda5
initrd /boot/initrd-2.4.20-20.7.
eller med
/etc/lilo.conf
prompt
timeout=50
default=linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-3
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.18-3.img
read-only
root=/dev/hdaX #du mangler det her
append="hdc=ide-scsi"

hvor X i Grub er partition fx /dev/hda4 er hd(0,3) og X i lilo er det samme som partitionen dvs. /dev/hda4

mvh.

Uranus

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 01-12-03 20:54

Ups, forkert

mvh

Uranus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 21:06

Uranus! - det er en linux begynder - der skal nok skæres lidt ud i pap.
Altså uden at genere nogen.(eks. jeg fatter ikke en brik).
Emesen.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 01-12-03 22:17

emesen:
Når man partitionerer sin harddisk vil man typisk dele den om i 3 partiotioner: En root partition / , En boot partition /boot (bør ikke fylde så meget, indeholder den compilede kernel) og en swap partition.
Det man så skal fortælle eksempelvis lilo for at benytte Uranus's eksempel er hvilken partition root er mounted, hvilket man gør med denne linie som Uranus også fremhævede:
root=/dev/hdaX #du mangler det her
Hvor X skal udskiftes med partitionsnummeret på hda hvor root ligger på og evt. a hvis det eksempelvis er mounted på hdbX

Det samme princip gør sig gældende i Grub hvor X skal udskiftes med den korrekte root partition.

ps. igen kan jeg henvise til en live dist. for at boote op og ændre på /etc/lilo.conf eller /etc/grub.conf

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 01-12-03 22:17

emesen:
Når man partitionerer sin harddisk vil man typisk dele den om i 3 partiotioner: En root partition / , En boot partition /boot (bør ikke fylde så meget, indeholder den compilede kernel) og en swap partition.
Det man så skal fortælle eksempelvis lilo for at benytte Uranus's eksempel er hvilken partition root er mounted, hvilket man gør med denne linie som Uranus også fremhævede:
root=/dev/hdaX #du mangler det her
Hvor X skal udskiftes med partitionsnummeret på hda hvor root ligger på og evt. a hvis det eksempelvis er mounted på hdbX

Det samme princip gør sig gældende i Grub hvor X skal udskiftes med den korrekte root partition.

ps. igen kan jeg henvise til en live dist. for at boote op og ændre på /etc/lilo.conf eller /etc/grub.conf

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 01-12-03 22:18

ups

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 22:23

De gange jeg har lagt forskellige linux ind - suse8 - sme/server(red hat) har den da selv fået lov til at overtage hele HD - og rigtigt lavet disse tre patitioner.
Emesen.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 02-12-03 16:03

Jeps men det er ikke alle distibrutioner hvor automatisk partitionering er tilladt. F.eks ikke i Gentoo (www.gentoo.org) som jeg benytter mig af på nuværende tidspunkt

Kommentar
Fra : pq

Dato : 07-12-03 12:47

Stadig tak til alle svar.
Jeg havde også en defekt ram klods i , og efter at havde fjernet denne kom det hele igand..
Linux er instaleret og hvor er der flot, nu skal jeg bare ha tid til at lege lidt.

Det næste forsøg er med net forbindelsen (adsl).

Jeg glæder mig.