/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
FælleI/lille bur.
Fra : bb1
Vist : 596 gange
150 point
Dato : 28-11-03 14:19

Jeg har til brug ved hundetræning.Set et lille bur med "elektronisk" åbning. I et Svensk Jagtblad.Kan nogen oplyse mig om hvor det kan købes.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-11-03 15:27

hej bb!
For få oplysninger.
Hvad skal det bruges til?? størrelse??
Hvilket jagtblad??

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-11-03 16:57

dabj.
Buret skal,som jeg skriver bruges til træning af stående jagthunde.
Hvis jeg vidste hvilket blad mv. - så spurgte jeg jo ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-03 17:32

Derfor skal du også komme med nogle flere oplysninger, som dabj skriver...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-11-03 17:59

Beklager Birgitta. De der forstår at træne stående jagthunde. Ved hvad jeg mener.
Buret er for at skåne - hund og fugl.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-11-03 22:02

skåne fugl og hund....? Hvordan mener du?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-11-03 22:23

Svar venligst på mit spørgsmål - hvis I ved noget om det. Som jeg skriver bruges metoden i forbindelse med at træne hvalpe og unghunde i at tage stand. Hvis nogen ønsker at lære hvordan,så stil spørgsmålet eller mail til mig.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 28-11-03 22:35

Der er nemlig forskel på den tillærte ”hold afstand” adfærd og så en egentlig stand. Den egentlige stand ses næsten udelukkende hos stående hunde. Ja, det er det, som kendetegner kategorien af stående hunde.

I dag hævdes det dog, at de mest erfarne markprøvehunde faktisk også støtter sig meget til hørelsen, når de skal finde de nyudsatte agerhøns i roemarken. Agerhønsene placeres i marken enkeltvis og vil i løbet af kort tid forsøge at samle sig i flokke. Agerhøns er sociale fugle og trives ikke i ensomheden under roebladene. Men fuglenes kaglen udnyttes af de drevne hunde, som hurtigt bringer sig i færtafstand af fuglene og tager stand.

De fleste, der har arbejdet med stående hunde, har haft en hund, som ikke vil stå. Men der er ingen grund til panik. Før eller siden kommer den første stand.

I første omgang drejer det sig om, at hunden skal lære, hvad den går efter. Bliver hunden ved med at køre fuglene op, kan man anvende en lang flagline. På den måde kan man lede hunden i nærheden af et sted, hvor man ved, der trykker et par fugle. Når hunden har fært, kan man forsigtigt holde den tilbage og på den måde lære den at respektere vildtet.

Det er dog vigtigt, at man lærer hunden at stå for vilde fugle. Allerbedst er det, hvis man træner om foråret på udparrede agerhøns.

Alternativt kan man træne på fasaner om efteråret. Men træn aldrig på nyudsatte fugle, når det drejer sig om en ung hund. Duer i bur vil jeg heller ikke anbefale, selv om både skotter og nordmænd anvender denne metode fra tid til anden. Men omvendt kan jeg ikke udelukke, at nogle kan have held med metoden i mangel af bedre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-11-03 22:50

K.j.K. Du ved en del tillykke med det - men du svare ikke på mit spørgsmål. Vi har en lovgivning i Danmark omkring udsætning af fasaner og agerhøns.Den bliver strammet til næste år.Derfor er det vigtigt med alternativer. Det er jo ikke allene standen der skal indøves med den lange line,men også rejsningen og ro i opflugt.Og til det brug kan man udemærket bruge en tam due,som når buret åbnes flyver hjem i dueslaget.
Men alt dette og det du skriver ER ikke mit spørgsmål,men et helt nyt som hedder:
Træning af den stående hund.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 28-11-03 23:25

Se om du kan finde noget her
http://jakarandahunting.sida.nu/

Karin

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-11-03 23:51

Desværre Karin Heller ikke i sidens link.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-11-03 01:19

jeg har været i det vi kalder et "øst- land" og der lærte de hunde at angribe dyr /mennesker ved disse "selvåbne" bure
jeg er modstander af - brugen af disse aggresivitet- fremmende - opdrætmetoder, jeg har set og hørt at disse bure bruges til at få (i dette tilfælde) hunde til at angribe alt & alle og metoden virker på mig - som måden til at optræne angrebs- dyr, om dette er tilfældet i dk. vides ikke -- men jeg har set hunde i "øst-tyskland" blive "trænet" på denne vis, og må som sådan tage afstand fra metoden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-03 13:16

Umiddelbart synes jeg, at spørgsmålet virker mere og mere mystisk! Det er som om den gode hr. bb1 -M/K- har haft en forventning om, at man bare putter et spørgsmål ind i kandu-maskinen, og så kommer er automatisk et eller en række relevante svar ud. Når nogen stiller modspørgsmål for at pejle sig ind på, hvad sagen egentlig drejer sig om, så får man en nærmest hoven afvisning! -Det er da ikke lige en måde at bede andre mennesker om hjælp.

Når du ikke vil, bb1, så vil jeg da takke Karin for at have bragt en lille smule lys over, hvad du egentlig taler om.

Men samtidig er jeg lige ved at tro, at modersvilje måske er nærmere sandheden, når hun giver udtryk for, at sådan et bur kan bruges på en helt uacceptabel måde. -Det giver jo så endnu mindre lyst til at hjælpe. Og det nytter næppe noget, at du forhøjer pointsummen.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 29-11-03 16:30
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-11-03 18:14

Modervilje og Birgitta. Hvorfor vil I misforstå havd det hele drejer sig om ?'
Jeg ville jo netop ikke ind i en diskution. For jeg er udemærket klarover, at folk der ikke ved noget om,dette burs anvendelse slet ikke kan svare.Havde I læst tråden og min forklaring.Så havde I kunnet se,at der slet ikke er tale om den anvendelse,som I skriver om.Det er ikke hunden der skal i bur og hunden skal ikke trænes til at være agrasiv tvært imod. Den skal lære at respektere levende fugle vildt.
Derfor lad være med at skyde mig motiver i skoende,som jeg ikke har.
Jeg har stillet et relevant spørgsmål - ikke kastet mig ud i diskution. Hverken om dyrplagerri eller noget andet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-03 18:44

Når du opfører dig dårligt overfor andre mennesker, så er du selv ude om, hvis du bliver "misforstået" eller hængt ud i en diskussion!

Det er nu engang sådan, at de mennesker, der er gode til at opspore ting på "Nettet", ikke nødvendigvis er de samme, som dem, der har brug for tingene. Hvis du var bedre til at forklare dig, så ville du kunne få hjælp fra de internet-eksperter, som der findes en del af her på kandu. -Men du gider ikke forklare dig, så derfor får du kun hjælp fra dine ligesindede, og de tæller ikke nødvendigvis interneteksperter, og de ved derfor sandsynligvis ikke mere end dig selv.

Men hvis projektet er så uskyldigt, som du giver udtryk for, så ønsker jeg dig da held og lykke med jagten (på fælden).

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 30-11-03 09:30

bb1, tag den lige med ro!
Nej, jeg aner ikke hvad du skulle bruge et bur til (Karin har fortalt lidt). Derfor spørger jeg hvad fanden du skal bruge buret til og hvordan det ser ud. Ikke for at tvinge dig til at fortælle en masse du åbenbrt ikke gider, men for at danne mig et indtryk af hvad du søger. På den måde ville jeg være i stand til at spørge nogle af mine jagtinteresserede venner hvor man kan købe et sådan bur.
Det er da utroligt, at du kan hidse dig sådan op over, at folk prøver at hjælpe.
Hvis jeg stillede et spørgsmål der lød; " kan nogen sige mig hvor man kan købe sådan en rød ting, man kan bruge i hundetræning?", måtte jeg da være indstillet på, at uddybe!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-12-03 01:27

vildskud Jeg er helt rolig,men når jeg 10 gange har forsøgt at forklare og næsten bliver beskyldt for at være østtysk spion - hvad kan jeg så gøre ?
opgive at få svar på spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-03 13:49

Hvorhenne bliver du næsten beskyldt for at være østtysk spion??? Og hvor er de 10??? gange, du har forsøgt at forklare????????? -Er der en anden tråd, jeg har overset?

De svar, du får, matcher jo det spørgsmål, du stiller: Hvis spørgsmålet er ubehjælpsomt, så kan svarene også kun blive ubehjælpsomme.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-12-03 14:12

Ja Birgitta Det kan du have ret i,men kun hvis det er tåber,der diskutere indbyrdes.Jeg troede at stillede man et spørgsmål i dette forum. Så svarede kun de der havde kendskab til emnet.
Dit spørgsmål nr. l 29/11 spørgsmål 2 og 3 se på tråden igen.
Så jeg må fastholde havd jeg skrev d. 27/12.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-12-03 14:12

Ja Birgitta Det kan du have ret i,men kun hvis det er tåber,der diskutere indbyrdes.Jeg troede at stillede man et spørgsmål i dette forum. Så svarede kun de der havde kendskab til emnet.
Dit spørgsmål nr. l 29/11 spørgsmål 2 og 3 se på tråden igen.
Så jeg må fastholde havd jeg skrev d. 27/12.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 14:27

Kære bb1. Jeg har da ikke haft 3 indlæg d. 29-11. Og ikke nogen, der omhandler en østtysk spion. Så jeg er stadigvæk des! Men du kan jo prøve at hæve pointsummen og så se, om der er nogen, der gider at forsøge at hjælpe dig på trods af din hovne facon.

Dér blev du jo vel nok overrasket!!!
ALLE har faktisk lov til at svare på ALLE spørgsmål! HeHe.. Så er det spørgerens egen sag at sortere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-02-04 12:46

Jeg har fået løst problemet. Til andre,som måtte have det: www.pet-products.com eller
www.sportdog.com giver svaret.
Undskyld ulejligheden Birgitta,men søger man så finder man ofte det rigtige svar.
Jeg gjorde det altså selv på trod af det du kalder min hovne "facon".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-04 15:04

Selvgjort er velgjort, men du kan jo bare ikke give dig selv points.