/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tilslutning af vaskemaskine
Fra : kibs
Vist : 17138 gange
100 point
Dato : 27-11-03 13:52

jeg har købt en ny vaskemaskine, men undre mig over at der ikke er "jord" med i
stikket ( maskinen er monteret med alm stik med 2 ben 220 v) jeg spurgte i forretningen
om der ikke skulle være "jord" med i stikket, men fik at vide at det skulle der ikke og
at den bare skulle sættes til en alm. stikkontakt. kan det være rigtigt???

jeg vil gerne have den monteret i kraftstikktét, kan det lade sig gøre, og hvordan
gør jeg ?????

Kommentar
Fra : Lilledudi

Dato : 27-11-03 14:06

Hej kibs.
Den maskine du har købt er monteret et støbt stik på der sedder jorden på siden som to blanke plader
samt at der er et hul i stikket ved stik benet,du kan købe et adpter så du får jord på hvis du har jord
i stikket, skal du på kraftstik skal du ringe til elmanden da det noget man ikke må selv.
god fornødelde med dit køb.
mvh lilledudi

Kommentar
Fra : mollejoe

Dato : 27-11-03 14:32

Stikproppen må godt sælges sammen med maskinen i Danmark.
Men Du skal sikre dig, at når du tilslutter den, at den herefter er ekstrabeskyttet

Er ejendommen før 1975 må jordleder undlades, men der skal selvfølelig være HPFI relæ.
Er ejendommen efter 1975 skal der både være jordleder og HPFIrelæ.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-03 14:53

Du skal selv, eller få en installatør til at få skifte stikket, til et dansk jordstik.
Det er tilladt at sælge maskinen med et stik du ikke må bruge, du skal sørge for at det rigtige stik er monteret inden brug!!!!!

Dem der laver reglerne, mener at det er simpel logik, vi andre syntes at det er ulogisk.

Hvad skulle vi dog gøre uden EU reglerne!!!!!!!!!!

MVH

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-03 15:46

Hvis du har et kraftstik, kan du fortælle installatøren når han kommer og tilslutter det, at sen Gul/Grønne skal tilsluttes det midterste ben, den blå det ben hvor der står N eller 0, og den brune i en af de 3 andre, hvis han sætter Blå og brun i hvert sit yderste ben sker der ikke noget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-11-03 17:06

Det stik som sidder på maskinens ledning har (sandsynligvis) JORD i det midterste hul men du har ikke noget sted at sætte den ind i, derfor skal den skiftes til enten et trebenet stik (gul/grøn = JORD). I et 5 benet stik som også kan bruges er rækkefølgen nå du ser ind stikkontakten nul-fase-jord(med hak)-fase-fase.
Monterer du forkert så ryger garantien sandsynligvis.
nul = blå eller lyseblå
fase
jord = gul/grøn
fase
fase = brun eller sort
Emesen.
Den bedste start på nyt apparat er tilslutning af en elektriker.
Husk lige at fjerne transportbeslag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-03 19:34

Kibs - er det et schuko-stik der sidder på. Så klip skidtet af og få som Emesen siger en trikker til at koble den til. Uanset om du må eller ej, skal du ikke rode med det, med mindre du ved hvad du laver. Sådan noget strøm kan labbe ret grimt over fingrene.

Det er samtidig ret smart lige at holde et amperemeter få faserne ude i tavlen, så du vælger den mindst belastede fase i dit gamle stik.

Så tag lige at ofre den skilling det koster at få det lavet af en fagmand.

Godkendelse af svar
Fra : kibs

Dato : 29-11-03 02:01

Tak for svaret Fromsej.
tja ! installatøren var godt nok langsom, han nåede slet ikke at komme før det var
for sent, men maskinen virker fint nok .

kibs