/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Brugerdefineret Form
Fra : CADmageren
Vist : 899 gange
100 point
Dato : 26-11-03 11:47

Hejsa

Jeg er ved at lave en standalone VB app, hvor brugeren skal have mulighed for selv at definere en Form, hvor der kan indtastes data, og trykkes på en Update knap. Felterne er foruddefinerede, men skal kunne placeres vilkårligt på en billedbaggrund.

1. En mulighed er måske at bruge en HTML side, som åbnes fra mit prog, med en <FORM ACTION="http://scripts.scannet.dk/form2mail.asp" METHOD="post">
Men hvad skal jeg gøre for at hente dataerne tilbage til mit prog, og i det hele taget trigge på Update knappen.

2. Anden Formdesigner som relativt simpelt kan bruges, og er billig/gratis at redistriburere.

På forhånd tak

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 23-12-03 16:27

hvis jeg forstår dig ret så har du:
1 form hvor der skal være mulighed for at give placering og størrelse og
x antal felter hvor man skal kunne definere placeringen

skal man kunne holde musen nede og flytte på felterne rundt eller skrive deres placering?
og hvad skal update knappen updatere ? formen med felterne ??

prøver lige at finde ud af hvad det er du vil have :D

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 23-12-03 18:29

Hm... Havde helt glemt jeg havde dette her sp. liggende...

Det skal være muligt at gå i "Edit mode", hvorefter men kan flytte rundt på felterne ved at holde musen nede.
Faktisk så er det jo muligt i almindelig VB at gøre dette.

Så mit sp. er kun om det er muligt at læse indtastede data fra en html formular.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 26-12-03 20:19

jeg har kigget en del rund på nettet men kan ikke lige finde noget kode til hvordan man gør det men du kan gøre lige som
feks tilføjer filer i edonkey2000 ved hjælp af sharereactor.com ...

ed2k://|file|Freelancer.iMMERSiON.DonkeyNL.ShareReactor.nfo|5287|ce639454e729178048fa56b4e5d6910e|
her tilføjer den freelancer nfoen til download listen
eller
irc://quake.net/weee
her hvor den connecter quake.net og joiner weee

jeg har bare ikke kunne finde noget kode til hvordan man tilføjer disse trickere i browseren

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : MadsRG

Dato : 17-01-04 03:22

Hej Michael!

Prøv at lave et array (du klikker på textbox og laver "ctrl + c", klikker på form og dernæst "ctrl + v", så spørger
den om du vil lave et kontrol-array) af textbokse på en Form (det giver simplere kode). Følgende kode er meget
simpel og det virker ikke særligt godt, men det er en start:

Private Sub Text1_MouseMove(Index As Integer, Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If (Button = vbLeftButton) Then
Text1(Index).Left = X
Text1(Index).Top = Y
End If
End Sub

Det er blot at spørgsmål om at registrere mouseevents og så hvor meget musen flyttes mens venstre museknap
er i bund. Det kan tænkes at du i mouse_down event skal gemme hvor drag-event starter og så i et mouse_up
event registrerer hvor den slutter osv, det kræver en del eksperimentering. Du kan også lave User Controls som du
flytter rundt på, forskellen er bare at User Controls lever deres eget liv (i hver deres tråd) og du skal bede parent
(Formen) om at flytte den rundt, f.eks. ved at lave et "raiseevent mouse_drag_moved(x,y)" som Formen modtager og
reagerer på. Det kan man bruge megen tid på! Det fede ved User Controls er at du kan lave hvad som helst og genbruge
dem rundt omkring, med forskellige properties evt. såsom bagrundsfarve og font som du så kan sætte fra parent eller
i design-mode. Man kan virkeligt rode sig ud i meget her og gøre det rigtigt lækkert. God arbejdeslyst du, håber dette
hjalp dig i den rigtige retning.

Accepteret svar
Fra : MadsRG

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-04 03:23

Hej Michael!

Prøv at lave et array (du klikker på textbox og laver "ctrl + c", klikker på form og dernæst "ctrl + v", så spørger
den om du vil lave et kontrol-array) af textbokse på en Form (det giver simplere kode). Følgende kode er meget
simpel og det virker ikke særligt godt, men det er en start:

Private Sub Text1_MouseMove(Index As Integer, Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If (Button = vbLeftButton) Then
Text1(Index).Left = X
Text1(Index).Top = Y
End If
End Sub

Det er blot at spørgsmål om at registrere mouseevents og så hvor meget musen flyttes mens venstre museknap
er i bund. Det kan tænkes at du i mouse_down event skal gemme hvor drag-event starter og så i et mouse_up
event registrerer hvor den slutter osv, det kræver en del eksperimentering. Du kan også lave User Controls som du
flytter rundt på, forskellen er bare at User Controls lever deres eget liv (i hver deres tråd) og du skal bede parent
(Formen) om at flytte den rundt, f.eks. ved at lave et "raiseevent mouse_drag_moved(x,y)" som Formen modtager og
reagerer på. Det kan man bruge megen tid på! Det fede ved User Controls er at du kan lave hvad som helst og genbruge
dem rundt omkring, med forskellige properties evt. såsom bagrundsfarve og font som du så kan sætte fra parent eller
i design-mode. Man kan virkeligt rode sig ud i meget her og gøre det rigtigt lækkert. God arbejdeslyst du, håber dette
hjalp dig i den rigtige retning.

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 17-01-04 08:20

Tak for svaret MadsRG.