/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garanti på brugt bil
Fra : cep1952
Vist : 405 gange
100 point
Dato : 25-11-03 12:37

Kan nogen fortælle mig hvad garantien efter købeloven dækker. Jeg har købt en bil med 12/24 mdr. garanti-reklamationsret. Der må være et sted hvor man kan se hvad der er dækket af garantien og hvad der ikke er dækket.
Håber på hjælp.
CEP

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 12:44

Standard er: Garantiperioden er 6 mdr - reklamationsretten er 18 mdr derefter.
Læs iøvrigt her: http://www.fs.dk/pj/bil2.htm

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 110 point
Dato : 25-11-03 12:50

UPS nye regler er ikke med der...
Følg denne for at få yderligere: http://www.tun.dk/servicesuddyb.asp?servicenavn=97
eller ring og spørg om fs har en ny pjece.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-11-03 13:42

Det nemeste er måske at kigge i din skriftlige købsaftale, som du forhåbenligt har.

MVH

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 25-11-03 16:15

Der gælder den samme garanti på en brugt bil, som på en ny, hvis du har købt hos en forhandler.

Når det så er sagt, dækker en garanti/reklamationsret kun fejl på bilen, som var til stede ved købet. Desuden er fejl ved slitage ikke omfattet.

De første 6 måneder skal sælger bevise, at fejlen IKKE var der ved købets afslutning. De resterende 18 måneder skal du bevise at fejlen VAR tilstede ved købets afslutning.

Sælger forsøger at komme udenom ved at tilbyde en anden garantiordning, end den som gælder via købeloven. Der skal man huske på, at sådanne garantiordninger ikke kan stille en ringere end købeloven, hvilket bilsælgere ofte prøver på.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 16:31

>viskinge... Det bedste er faktisk hvis der ikke er en skriftlig aftale om garantien... For så er der overhovedet ikke nogen tågede spørgsmål - købeloven gælder - OG det gør den også selvom der måtte stå "købt som beset" på slutsedlen. - Autohandlerne er blandt de "hårdest ramte" ved den nye købelov.

>Power,, er der ikke noget med at fejl skal hænge sammen med normal slitage.. F.eks har bilen kørt 60.000 og hovedlejet går sig en tur, så er det en fejl der er dækket.
Samme gælder f.eks hjullejer - Man skelner mellem normalt slid og dokumenteret misbrug.. Første 6 mdr skal forhandler dokumentere, derefter een selv, som du også skriver.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 26-11-03 01:10

--> JensT

Jo. Visse fejl dækkes også efter slitage, men ikke via garantien. Her giver producenten kulance-erstatning. Der gives f.eks. på knastremme, som knækker "for hurtigt". Når en sådan knækker står motoren jo af.
Her erstattes, fordi en sådan normalt holder længe, et vist antal km loves, og knækker den efter halvdelen af det, så erstatter producenten, fordi kunden ikke har kunnet forventes at tage sine forholdsregler og udskifte den væsentlig før, den iflg. manualen skulle skiftes.

Godkendelse af svar
Fra : cep1952

Dato : 03-12-03 18:25

Tak for svaret JensT.