/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kobling der fedter
Fra : RISKOGER
Vist : 729 gange
250 point
Dato : 24-11-03 19:21

Hej

min bil er en mitsubishi lancer 1,3 glxi mirage årg 10-95

18feb 2003 fik jeg skiftet koblingen komplet,bilen kørte fint derefter, den bragte os desuden uden problemer tur / retur til italien i sommers, men for en lille måneds tid siden begyndte koblingen at fedte,ikke så man ikke kunne sætte i gang,men når den rigtigt skal trække, som f.eks under en 3.gears overhaling,eller hvis den hurtigt får 2. gear så fedter den meget voldsomt
jeg kan idag køre rundt i byen uden problemer bare den ikke får "PISK".
Har idag været på værkstedet som 18 feb skiftede koblingen Han mente (efter 3 telefon samtaler)
at SÅDAN NOGLE JAPANSKE BILER HAVDE TENDENS TIL AT FEDTE I KOBLINGEN,Han`s forslag var at ""SLIBE PÅ SVINGHJULET SÅ KOBLINGEN BEDERE KUNNE FÅ FAT""det havde man god erfaring med sagde den ene kobling forhandler!!! Men at det også kunne være en simmerring som var utæt og derved vædede koblingen i olie....."VILLE DEN SÅ IKKE FEDTE HELE TIDEN???"
Han ville have bilen på værksted og skille den ad for at se hvad der var i vejen(HMM GOD IDE!!!)
MEN hvem skal betale hvis der skal laves noget,og hvor meget gælder garantien isådan en sag,eller er jeg over i det som hedder en reklamation`s ret ???????????
Bilen havde ved koblings skift kørt ca 115000 km , og har idag kørt 130000
jeg vil ikke betegne mig som en koblings rytter jeg er i starten af de 30 og kører ca 40 km om dagen,til og fra arbejde.....

PÅ FORHÅND TAK
Hilsen Riskogeren

Kommentar
Fra : vestsol

Dato : 24-11-03 20:23

flere muligheder: enten er koplingen ikke skiftet........olie påkoplingen.......eller koplingskablet har været for stramt justeret( prøv at løsne det )................
Vestsol

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-03 20:32

Du skal ringe til et mitsubishi værksted og få nogle gode ide`r. Måske vil de se den uden at tage noget for det.
Ellers snak igen med værkstedet om hvem der skal betale, jeg mener du står godt, hvis ikke de siger det er simmerringen.
Det er ikke kun når det er vådt på vejene, og der slynges vand op gennem koblingshuset?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-03 20:55

Hvis der driver olie ud på svinghjulet, vil koblingen måske nærmere hoppe ved langsom tilkobling, da olien kommer ud i striber. Der bør være rigelig frigang efter du har tilkoblet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Michael.K

Dato : 25-11-03 08:49

Hvis du har samme problem igen som før, mener jeg at værkstedet bør tage reparationen som "om igen". De må have overset at pakdåsen er utæt eller svinghjulet er slidt. Du bør kun betale for de reservedele eller afretning af svinghjul som de glemte at ordne sidst. Adskillelsen må de æde.
Michael K.

Accepteret svar
Fra : sir_kaj

Modtaget 250 point
Dato : 25-11-03 11:56

hej.
Det kan være pakdåsen ved gearkassen,eller krumtap pakdåsen der er utæt.
Det burde man se efter med når man skifter kobling.
Hvis den skal adskilles igen så kig med.
Hvis værkstedet har lavet fejlen skal de betale, du kan se når pakdåsen er udtaget, om det er gl.
skade eller ikke.
Hvis pakdåsen er hård ved tætnings fladen så er det gl. skade.
Hm som gl. mek må man da sige alt er ikke som i gl. dage.
Rep. var noget bedre. den gang
kc

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 08-12-03 21:10

hvis du har fået det lavet på et autoriseret værksted så burde der være reklamation på det da der ikk engang er gået et år og kun kørt 15000 km en kobling skulle meget gerne holde i hvertfald over 100000 km hvis man behandler den ordentligt, men prøv at se om kablet ikke er strammet for meget op, eller så er den eneste mulighed at køre tilbage og få ham til at skille det ad og så må i se om det er en fejl fra mekanikeren eller du bare har brændt koblingen af, dermed om det er ham eller dig som skal betale. en god ide ville være at se koblingen når den er af, det kunne være han havde snydt dig se om den ser forholdsvis ny ud.

MVH Nicolai

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 10-12-03 08:38

hej alle har været på værkstedet med bilen og fået skilt koblingen
der var gået en pakdåse på sving hjuls armen så der kom motor olie på koblingen
denne blev skiftet sammen med en ny kobling
så nu kører den uden problemer
måtte desværre selv betale gildet 3800,-
TAK FOR ALLE SVAR
Vh riskogeren

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 10-12-03 08:43

p.s fik set på koblingen som han havde pillet ud den var ikke særligt brugt,men fyldt med olie,der var mange mange striber af olie på og man kunne se at olien kom fra center, altså svinghjulsarmen,selve svinghjulet var der intet i vejen med, men koblingen havde jo også kørt fint mod svinghjulet i olie...............
god jul til alle
hilsen Riskogeren

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 10-12-03 08:44

Tak for svaret sir_kaj.