/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikringsdækning
Fra : ChrisKBH
Vist : 385 gange
420 point
Dato : 24-11-03 01:02

Hvis et af bilens nedslidte dæk eksploderer, og man i den forbindelse kører galt, vil man så være dækket af kaskoforsikringen? Eller vil man godtgøre at uheldet skyldes manglende vedligeholdelse?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 01:26

Højt og klart nej.
Det er kun din ansvarsforsikring der vil dække eventuel skade på en anden bil eller person, men forsikringsselskabet vil helt sikkert lægge civilt søgsmål over på dig, hvilket kan betyde at du reelt kan komme til at betale for skade på hvad man i fagsproget siger 3. person.

Så du gør klogt i at have dine dæk i orden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ChrisKBH

Dato : 24-11-03 01:40

Hvis et 100% i orden dæk skulle eksplodere, og man kører galt, vil både dæk og bil så være dækket på kasko?

Kommentar
Fra : RSindberg

Dato : 24-11-03 01:45

Helt rigtigt.... en af mine kammerater var med i en axi for nogle år siden. Det skal siges at det var om vinteren, og det var mørkt og glat føre. Men denne taxi kørte galt med lav fart, ramte en anden bil, og der var ret omfattende materielle skader og vist også et piskesmæld hos føren af den ramte bil.

Men idet at denne taxi kørte på nogle vinterdæk som var slidt lige lovligt meget, lå al ansvar hos denne vognmand. Det var endda på trods af at der var flere mangle på den anden bil. bl.a. fejl i/ved lygter, dårlige bremser o.lign. Men hvis dækkene ikke er iorden, kan man risikere at blive stille til fuld regnskab pga manglende vedligeholdelse.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 430 point
Dato : 24-11-03 01:45

Ja, for så er køretøjet i forsvarlig stand i henhold til færdselsloven.
Og herudover kan man evt sagsøge leverandøren af dækket, da dette ikke må ske.
I henhold til købeloven.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ChrisKBH

Dato : 24-11-03 02:02

Tak for jeres hurtige svar, sad og lavede en opgave, og manglede en andens mening om sagen.. Sov godt..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 02:06

Tak i lige måde.
Håber ikke det er noget du selv har været udsat for.