/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Saltning og røgning af dyrekølle?
Fra : Reichstein
Vist : 15787 gange
70 point
Dato : 23-11-03 16:33

Er der nogen, som kan hjælpe mig med opskrift på saltning og røgning af en dyrekølle?

mvh
Jan

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 16:36

Her er en god side.
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/vildt/radyr.php

Eller søg på:
google.com

Håber du kan bruge dette.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 23-11-03 16:51

Det er en udmærket hjemmeside med opskrifter, men jeg kan ikke finde en på røgning, - der er mange udmærkede forslag til tilberedning og servering efter røgning, men det er ikke mit problem i første omgang.
Jeg har prøvet på Google, men kan heller ikke finde noget der.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 23-11-03 17:12

Hej Jan
Hvis jeg var dig og var så heldig at have fået fingerne i en kølle, eller måske selv have nedlagt dyret. Ja så ville jeg ikke betænge mig et øjeblik. Tag køllen under armen og gå til den nærmeste slagter og lade ham overtage. Det er iværtefald hvad jeg plejer at gøre, det tager ca. 14 dage med saltning og det hele. Og det er jo en gudespise. Prøv den med rucolasalat, granatæbler og stege pinjekærner til. Kødet skal selvfølgelig være skåret i tyndeskiver. Held og lykke.
/Jens

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-03 17:19

Hvis ikke du er helt fanatisk for at gøre det selv, kan du få det gjort hos mange slagtere til en helt fornuftig pris, sidst jeg fik det gjort kostede det under 50 kr.

Men hvis du endelig vil selv, så kan du sikkert finde Kringelbachs røge-og saltebog på biblioteket (den er fra 1973) men der er også udgivet flere røgebøger senere. Men du skal både salte køllen (helst efter udbening) og koldrøge (så kødet bevarer den bløde konsistens, du kender fra røget mørbrad, fx) i LANG tid. Alle de normale røgøvne på markedet er til varmrøgning af fisk og kan ikke bruges, men Kringelbachs bog har også byggevejledning til koldrøgningsovne.

Men som du kan forstå, har jeg valgt slagteren

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 23-11-03 17:22

Hej Jens,
Det er en nabo, som kom med den og vil have mig til at røge den, - jeg har en udmærket muret ovn, og slipper godt fra det jeg kaster mig over. I dette tilfælde vil jeg meget gerne tage udfordringen op, men vil selvfølgelig først indhente så mange tip som muligt.

Jan

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 20:46

Kan dette link hjælpe med røgningen??

http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=356

Ellers prøver jeg at finde andet....

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 23-11-03 21:11

Hej JMSgruppen,
Det er pænt af dig, men der er kun generel anvisning på røgning - ikke en specifik opskrift på dyrekølle.
mvh
Jan

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 21:19

SATA..
Der går jo sport i, at finde netop det rigtige...

Ikke p.g.a. point, for hvad skal man bruge dem til...

Jeg fortsætter, også fordi det interesserer mig.

JOKE: Hæng køllen i min bil i to dage, så er det røget...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:23

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 29-11-03 14:31

Sorry,

Jeg har selv eksperimenteret med Dyrekøllen, og ville vente med at kommentere, til den var færdig.
Det er den nu, - og den er bare blevet - yummi!!!!
Jeg sender gerne en vejledning, hvis andre har interesse.

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 29-11-03 14:33

En tak til jmsgruppen for den ihærdighed du lagde for dagen.

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 01-12-03 12:23

Hej Reichstein

Jeg er da meget intereseret i hvordan du bar dig ad, da jeg selv har ledt forgæves på nettet
efter en sådan "opskrift"

Mvh Jesper

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 01-12-03 17:01

Hej Jesper,

Jeg gjorde følgende:
Køllen udbenede jeg på den tykke del - efter udbening vejede den ca. 2,5 kg.
Jeg opløste 900 gr. salt og 20 gr. sukker i 4 liter vand, og saltede køllen heri i 2 1/2 døgn, derefter blev den hængt til modning i 1 døgn (i røgeovnen).
Jeg "koldrøgede" den med bøgesmuld tilsat et par håndfulde enebær - først i 6 timer, den hvilede så atter i et døgn og endelig fik den endnu en koldrøgning i 8 - 10 timer.
Jeg er usikker på, om jeg næste gang jeg skal at røge en kølle, vil udbene den først - jeg tror det ikke, men det er smag og behag.
Den er blevet utrolig lækker og det var interessant at prøve.

MVH
Jan

Accepteret svar
Fra : brkalle

Modtaget 70 point
Dato : 06-12-03 12:20

Hej Jan, Klik ind på Røgeovnen´s Venner: http://home18.inet.tele.dk/kalle , se under koldrøgning, her er den rigtige røgeopskrift på dyrekølle.

Mvk. brkalle

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 06-12-03 14:38

Tak for svaret brkalle.