/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Definition på Ioner
Fra : superwatt
Vist : 2752 gange
20 point
Dato : 21-11-03 19:09

Giv en difinition på ioner. En meget præcis definition.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-03 19:14

elektrisk ladet atomar eller molekular partikel.
Positive ioner (kationer) har overskud af elektroner,
negative ioner (anioner) har underskud.

Accepteret svar
Fra : goldin

Modtaget 30 point
Dato : 21-11-03 19:36

Teil har ret. Bortset fra at positive ioner har underskud af elektroner og negative ioner har overskud af elektroner (elektroner er jo negativt ladede elemantarpartikler).

Men at ioner er elektrisk ladede atomare eller molekylære partikler er rigtigt nok.

Der er også noget der hedder zwitterioner - det er molekyler som ét sted har en positiv ladning og et andet sted en negativ ditto - men som altså udadtil er neutrale og ikke-strømførende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-03 21:09

Helt klart har goldin ret.
Positiv ladning betyder underskud på elektroner.
Håber ikke det skabte forvirring hos superwatt

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 22-11-03 10:53

Goldin, kan du give eksempler på zwitterioner? I hvilken samhæng kommer de i brug?

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 22-11-03 13:11

Et eksempel på en zwitterion kunne være en simpel aminosyre. Den har en aminogruppe i den ene ende og en carboxylsyre i den anden ende. Ved en lav pH-værdi vil vil aminogruppen være på NH4+ form, mens carboxylsyren vil være på COOH form (den samlede ladning = +1). Ved høj pH-værdi vil amino-gruppen være på NH3 form og syregruppen på COO- form (den samlede ladning = -1).

Ved en pH mellem syregruppens og aminogruppens pKa-værdier vil vi have en zwitterion hvor aminogruppen er protoneret (NH4+) og syregruppen er deprotoneret (COO-) - den samlede ladning er altså 0 udadtil.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 22-11-03 14:18

Hov, jeg fik vist lavet amino-gruppen om til ammoniak. Amonigruppen optræder naturligvis hhv. i neutral og protoneret form således: -NH2 og -NH3+

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 23-11-03 13:02

findes der andre iontyper?

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 23-11-03 13:18

Ikke så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : superwatt

Dato : 24-11-03 00:59

ok, thx

Godkendelse af svar
Fra : superwatt

Dato : 24-11-03 01:04

Tak for svaret goldin.

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 24-11-03 12:42

Selv tak :)