/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte der slås
Fra : Vix1
Vist : 2195 gange
50 point
Dato : 21-11-03 11:10

Mine 2 hankatte på 1 1/2 er begyndt at slås så meget at den ene bor under sofanen, de er søskende og plejer at lide at total afhængighed af hinanden - nogle gode råd ??

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 21-11-03 11:22

Hej Vix1

Hvis dine katter ikke er kastrere, synes jeg at du skulle skynde dig at få det gjort, Er 2 hankatte først blevet rigtig uvenner er det meget sjældent at de blive venner igen.

Ukastrere hankatte vil altid når de bliver kønsmodne sloges om magte og damerne, uanset om der er damer i nærheden eller ej.

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 21-11-03 15:46

Hej Vix1
Dine "kattedrenge" er så småt ved at blive voksne - slet og ret.
De er nu i teenage-alderen, hvor forskellige drifter som bekendt begynde at gøre sig gældende. De søskendefølelser som vi mennesker har, kendes ikke blandt andre skabninger. I dyreverdenen er kun ganske få, men meget voldsomme behov, som tæller. Disse er: Kønsdrift, sult og tørst samt påvirkning af kulde/varme. Alt bliver gjort på individets betingelser og til dettes fordel.
Altså nu skal det afgøres, hvem af de to lømler der er den stærkeste, og uden at den enkelte af de to ved det, med henblik på, at den der forjager den anden, vil have eneret på de kattedamer der måtte være i territoriet.
Som ovenfor så rigtig nævnt: Der er kun kastration som kan forhindre en daglig kamp, som ingen af parterne (mennesker og dyr) kan være tjent med.
Som kastrater får kattene et harmonisk sind, og kan fint leve side om side. Kastrerede katte lever også som regel et par år længere, end deres ikke kastrerede artsfæller.
Håber svaret kan bruges
M.v.h.
Favorite

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-03 16:00

Det er nu ikke kun på grund af alderen, de slås. Vores på 8 og 9 år har brugt de sidste par mdr. på magtkamp - med magtskifte til følge. Nu er ham på 8 boss. Og de har begge været kast. siden de blev store nok.
De "små" som også er kast./steril., har også hængt sammen som siamesiske tvillinger. Nu virker det som om de er totalt ligeglade med hinanden. De slås dog ikke (ret tit).
Jeg har bestemt mig til at skaffe noget Felifriend. Netdyredoktoren har det, selv om det ikke var i deres butik sidst jeg så efter, men jeg skrev og spurgte, og de har det. Så det kan du jo også forsøge dig med, men jeg kan jo altså ikke fortælle dig, om det virker. Det er dyrt, men afgjort et forsøg værd. Det kan nemlig godt ende med, at den ene banker den anden, så snart den ser bare skyggen af den. Det har vi prøvet engang. Det endte med en aflivning, både fordi "taberen" blev ved med at have blod på/i afføringen, men også fordi hun var så bange til sidst, at hun ikke turde gå på gulvet, og hver gang hun hørte en lyd, for hun sammen. Når hun sov, sov hun altid med benene oppe under sig, så hun kunne komme af sted i en fart. Set i bakspejlet skulle vi ret hurtigt have fundet en nyt hjem til den ene af dem, men desværre troede vi hele tiden, at vi kunne få dem til at enes. Især fordi de havde elsket hinanden overalt da "tøsen" var lille. Så den kæmpebrøler må du love mig ikke at begå også. Det var simpelthen så synd for den arme lille kat. Jeg har aldrig følt mig så ussel, som da jeg kom hjem fra dyrlægen efter aflivningen, for det var jo min skyld, hun var død.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 09-01-04 13:20

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-04 18:20

Hej Vix1.
Dejligt, jeg kunne hjælpe. Hvis du beslutter dig til at prøve Felifriend, kan du få din dyrlæge til at bestille det hjem, hvis han/hun ikke har det på lager. Jeg prøvede at skrive til netdyrlægen. Det er nemlig længe siden han skrev, han ville få det i butikken, men han har det ikke, og han gad ikke svare.
Vores "magtkampe" er i aftagende, og de små leger sammen igen. De store sover sammen den ene dag, og slås den næste. Men de bliver vel trætte af det. Håber, dyrlægen snart får det Felifriend. De havde glemt at bestille det hjem, så vi har stadig ikke prøvet det.
Men det er en rigtig god idé at få dine hankatte kast. Både af hensyn til vildkattekillinger, men også m.h.t. slagsmål med deraf følgende bylder, flænger o.s.v.
Hilsen Jette