/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ombygning af Archos 20GB
Fra : geneseren
Vist : 241 gange
150 point
Dato : 19-11-03 17:52

Jeg har en Archos jbr20101 (20GB)

Jeg vil ombygge den til at bruge CompactFlash Card.
men det jeg ikke ved er om jbr20 laver en ucompremeret midlertidig fil, for så kan der
opstå problemer hvis jeg vælger at bruge 128-256MB flash card.
jbr20101 har et problem når man optager, og trykker pause og next, så køre disken
uafbrudt indtil man trykker pause igen og optager til den har skrevet til filen, det
bruger en hulens masse batteri. og det er primært derfor jeg vil ombygge min jbr20101.

http://www.cwlinux.com/eng/products/products_ide2cf.php
http://www.pcengines.ch/cflash.htm
http://www.cyberresearch.com/store/product/529.2.htm
http://www.storesys.com/publichp/produkt/altec/altecss.html

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-03 14:24

Det er ikke på grund af pointstørrelse, at du ikke får noget svar. Men jeg tror ikke der er ret mange, som ved hvad du vil lave. Jeg er selv lidt nysgerrig, men ved ikke end gang hvad en jbr20101 er for noget, selv om jeg godt kan se, at du vil indbygge en CF1/2 kortlæser og måske bruge den permanent.
Emesen.

Kommentar
Fra : geneseren

Dato : 22-11-03 16:17

Hej Emesen :)

ja, jeg skal forsøge at beskrive det lidt bedre.

for det første lidt info om JBR20101(Archos 20GB mp3 player/recorder) http://www.bestwebbuys.com/electronics/compare/id/4085718

og så tilbage til mit spørsmål. Det som jeg har brug for at vide, er om jeg kan bruge kortlæseren
istedet for den 20GB HDD den bruger nu. Jeg tror godt det kan komme til at virke, men hvis
der sad en kvik gut her på kandu, som der viste om det kunne lade sig gøre, ville det jo være fedt.

Jeg skal også oplyse, at jeg har testet JBR20 med to HDD af lidt ældre dato, og det fungerede ikke
efter planen. den startede optagelsen som den skulle, men da den skulle skrive til filen, kunne den ikke starte disken op
, dvs. at den aldrig fik skrivet filen som den var igang med at optage. så jeg kunne godt li at vide vilke signal
der skal til for at starte disken og vilke HDD typer der understøtter funktion, og om det er noget som kortlæseren kan håndtere. Jeg håber det kan lede til et kvalificeret svar, da jeg har brugt meget tid på at undersøge sagen, og ikke rigtigt kan komme vidre, før jeg har fået de sidste ting på plads.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-11-03 14:18

Jeg ved desværre ikke noget om Archos'en, men jeg ved en smule om computere.

På visse HD kan der være en jumper som angiver om disken selv skal starte op når der kommer strøm på den, eller den skal vente til den får en besked via HD controlleren.

Er din HD 2½" (standard for bærbare computere) eller 3½" (standard for stationære computere)?

Er der allerede en kortlæser i Archos'en?

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-11-03 14:44

hhmmm..... er din plan at benytte en USB memory card controller?

Det virker som om Archos'en kan være en USB master?

Måske du bare kan lave dig en power switch på harddisken, så du kan slukke for HD når Archos ikke slev kan finde ud af det. Og når du skal optage videre, så tænder du HD igen. På den måde vil du spare på batterierne.

mvh. Per

Kommentar
Fra : geneseren

Dato : 23-11-03 20:07

Hej Per

De to diske jeg forsøgte men er 2.5" og de har kun slave/master jumper.
Og så er der det med, om jeg kan bruge usb
memory card på Archosen..det tror jeg bestemt ikke, men det ville være genialt hvis det kunne lade
sig gøre.

Men det der er/var planen, var at udskifte 20GB disken en flask card læser.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-11-03 21:51

Hej Geneseren,

jeg forstod godt at du gerne ville skifte HD ud med Flash Card. Problemet er bare at HD har et IDE interface, og det har Flash Card ikke.
Så du skal lokalisere en IDE-to-memorycard converter, for at du kan koble Falsh Cards direkte på IDE porten.
Sådan en ting er jeg ikke stødt på, men derfor kan det jo godt være at det findes.
Når jeg skal have noget som de fleste ikke har, så henvender jeg mig altid til www.danbit.dk. De har det mest utrolige extra udstyr til automation og computere.

Årsagen til at jeg foreslår at Archos kan bruges til at styre en USB-to-Flash reader, det er at en USB enhed som kan læse og skrive flash cards, det ved jeg der eksisterer, for sådan en har jeg selv.
Og det stik som er på Archos'en det får mig til at mistænke, at den kan være en USB master.

Hvis der allerede fandtes en Flash RAM slot på Archos'en så var det jo det nemmeste at bruge.

Jeg har engang set en MP3 afspiller, som var bygget over en Atmel Microcontroller, og en special MP3 coder/decoder chip fra finland. Der var indbygget en Flash Card reader/writer, samt USB port.
Og en gut i Sverige havde tilføjet software til Atmel Controlleren, så den kunne styre en IDE disk.
Den unit har stort set de specifikationer som du ønsker dig. Desværre er det jo ikke et produkt som man kan gå ned i en butik og købe. Man skulle/skal selv samle alle delene, og selv programmere Microcontrolleren. Men al source koden er tilgængelig via Internettet.

Nå, det var lidt af et sidespor. Men som jeg forstår det, så leder du efter en IDE-to-Flash konverter.

De andre ting som jeg har nævnt, det var bare nogle alternative veje, som man måske kunne vælge at gå.

mvh. Per

Kommentar
Fra : geneseren

Dato : 24-11-03 14:04

Hej igen per :) så er jeg her lige for en kort bemærkning (der kommer snart snooker på eurosport :)

Hvis vi kigger på det første link her http://www.cyberresearch.com/store/product/529.2.htm som godtnok
er i en fast størelse (og relativ dyr) men den opføre sig 100% som en alm. 2.5" 128MB HDD

Men hvid vi kigger på den anden http://www.storesys.com/publichp/produkt/altec/altecss.html som også må have de samme egenskaber godtnok 3.5" men det er det mindste problem. Men jeg må løbe nu. skriver senere

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 24-11-03 17:46

Hey!!! Det er jo totalt COOL. Jeg vidste slet ikke at sådan noget fandtes.

Øh, hvad er så dit spørgsmål?
Om der er nogen som har prøvet at bruge nogle af de diske?
eller om der er nogen som kan svare på på der dannes en midlertidig ukomprimeret fil?

mvh. Per

Kommentar
Fra : geneseren

Dato : 24-11-03 21:13

Hey :) ja, det er ret cool, jeg har set ide flash diske op til 6GB, men de er monster dyre :) 3-4000 us$ så der går nok 5-10 år før vi alm. dødlige for råd til det.

men tilbage til spørsmålet. har jeg jo førsøgt to forskellige laptop HDD, og det var ikke noget hit :). og jeg kan jo godt resikere at min Archos ikke kan håndtere den af flashdiskene http://www.storesys.com/publichp/produkt/altec/altecss.html
men det er den mest praktiske da man kan købe flaskkort efter behov.

det der med den midlertidig fil tror jeg ikke den laver da der står "on-the-fly recording"
http://www.bestwebbuys.com/electronics/compare/id/4085718

jeg tror jeg skal være heldig hvis der er en på kandu der har erfaring med den nye type ide flashdisk.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 150 point
Dato : 25-11-03 14:56

Citat
jeg tror jeg skal være heldig hvis der er en på kandu der har erfaring med den nye type ide flashdisk.

JA, det tror jeg faktisk også. Har du evt. også prøvet på www.eksperten.dk og www.sharks.dk

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 25-11-03 14:56

ups, det er www.sharksforum.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-03 16:17

Jeg har en anden sjov lille fyr. En multi kortlæser med indbygget HD (tynd type til bærbar comp) og USB tilslutning til comp. Kort og HD kan læse/skrive begge veje.
Da mit canon formaterer i FAT 32 kan den bruges til meget.
Den opladelig batteridrevet og jeg bruger den til billedmagasin ude i "marken".
Købt på nettet i Tyskland.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : geneseren

Dato : 25-11-03 19:14

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Det var et af de lidt vanskelige spørsmål, men du har gjort din insats. (hvad kan men sige om sharks...ok sted..lidt dyrt...rimlige borde...småringe køer :)

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 25-11-03 23:53

Alt for et smil. Over and out.