/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD - SCSI - hvad skal jeg vælge ??
Fra : renekure
Vist : 427 gange
50 point
Dato : 26-02-02 09:08

Mit "gamle" Plextor Ultraplex 40max Cd-rom drev (scsi) er efterhånden ved at være udtjent. Jeg oplever ofte, at den ikke vil læse mine skiver, selvom min Plextor PlexWriter 8/2/20 uden nogen problemmer sagtens kan læse de aktuelle skiver. - Så mon ikke det er tid til en udskiftning ??

Jeg har et gammelt DVD drev liggende fra en tidligere maskine. Et Creative SoundBlaster PC-DVD Encore DXR2 5X - og så vidt jeg husker var jeg ikke særligt tilfreds med dette drev. Det tog bla. en PCI plads til et eller andet controller kort - og så skulle jeg bruge et "loop-back" kabel - og når det var sat til - så kunne jeg se DVD film på skærmen, men når jeg brugte PC´en normalt - så så skærmen herrens ud med dette kabel tilsluttet. - Så, dette er ikke noget som jeg har lyst til at udsætte mig selv for igen.

Er nutidens DVD drev fri for den slags problemmer ??
Mit grafikkort (ATI Radeon 7500) Siges at kunne afspille DVD film (Såfremt man selvfølgelig har er DVD drev) - Er det rigtigt ?

Og Hvilket DVD drev skal jeg i givet fald vælge ? - Jeg vil helst have et SCSI drev, da jeg ikke har nogen ledige IDE "porte" - og da min brænder også kører på SCSI.

Udvalget er jo ikke så stort, når jeg ønsker et SCSI drev - og fåes de overhovedet som "kode-fri" ??

Øvrige opl. Bundkortet er ECS K7S5A med en Athlon XP 1700+ CPU - og min SCSI controller er Adaptec 2904 CD.

Tilgiv mig min uvidenhed på DVD området !!! - but tell me about it

Links til informationer om DVD er meget velkomne - og meget gerne danske sider.

MVH. René

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 09:53

> Er nutidens DVD drev fri for den slags problemmer ??
> Mit grafikkort (ATI Radeon 7500) Siges at kunne afspille DVD film
> (Såfremt man selvfølgelig har er DVD drev) - Er det rigtigt ?
>
> Og Hvilket DVD drev skal jeg i givet fald vælge ? - Jeg vil helst have
> et SCSI drev, da jeg ikke har nogen ledige IDE "porte" - og da min
> brænder også kører på SCSI.
>
> Udvalget er jo ikke så stort, når jeg ønsker et SCSI drev - og fåes de
> overhovedet som "kode-fri" ??
>
> Øvrige opl. Bundkortet er ECS K7S5A med en Athlon XP 1700+ CPU - og min
> SCSI controller er Adaptec 2904 CD.
>
> Tilgiv mig min uvidenhed på DVD området !!! - but tell me about it
>
> Links til informationer om DVD er meget velkomne - og meget gerne danske
> sider.
>
> MVH. René
>
Du har ret i at dit kort er god til DVD, selvom det ikke burde være noget
problem hvis du har en nyere CPU. Jeg havde også engang et Creative DVD sæt
med loop-back kabel og ja, den sluger billedkvalitet i stor stil. Har du
overvejet at købe en stationær afspiller i stedet for et drev til
computeren? Aldi sælger i denne uge en afspiller til godt 1000 kr. Selvom
det normalt er dybt imod mine principper at anbefale den slags "tivoli"
afspillere, så kan den måske være ligeså god som at se DVD på computeren
(har du TV-out?). Har du pengene, så er det optimale at købe en mærkevare
afspiller (Pioneer eller Sony), som kan anskaffes fra 2300 kr og opefter (
www.hifi-import.dk ). Jeg kender flere eksempler på folk som har købt
billige afspillere som giver store problemer med afspilning af film, så det
optimale er en Pionner eller Sony.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-02-02 10:31

Hej Per.
Tak for din respons. Primært er det ikke for at kunne se DVD film på PC´en - men når jeg alligevel står for at skal udskifte mit CD-rom drev - så overvejede jeg - hvor ikke vælge et DVD drev, når jeg alligevel skal skifte drev.
Jeg tror også, at det bedste ville være en stationær DVD afspiller, når det handler om at se DVD film.
Jeg har TV-Out, men overvejer ikke at bruge det

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-02-02 14:41

Hvad med et pioneer DVD-drev, jeg har haft et i et par år nu og har været
ganske godt tilfreds, hvis du gerne vil se dine film på fjernsynet, kunne du
invistere i en mpeg-dekoder (evt. hollywood+) her får du også AC3-lyd med.
/ask

"renekure" <renekure.news@kandu.dk> wrote in message
news:3eHe8.10706$PE.337903@news000.worldonline.dk...
> Mit "gamle" Plextor Ultraplex 40max Cd-rom drev (scsi) er efterhånden
> ved at være udtjent. Jeg oplever ofte, at den ikke vil læse mine skiver,
> selvom min Plextor PlexWriter 8/2/20 uden nogen problemmer sagtens kan
> læse de aktuelle skiver. - Så mon ikke det er tid til en udskiftning ??
>
> Jeg har et gammelt DVD drev liggende fra en tidligere maskine. Et
> Creative SoundBlaster PC-DVD Encore DXR2 5X - og så vidt jeg husker var
> jeg ikke særligt tilfreds med dette drev. Det tog bla. en PCI plads til
> et eller andet controller kort - og så skulle jeg bruge et "loop-back"
> kabel - og når det var sat til - så kunne jeg se DVD film på skærmen,
> men når jeg brugte PC´en normalt - så så skærmen herrens ud med dette
> kabel tilsluttet. - Så, dette er ikke noget som jeg har lyst til at
> udsætte mig selv for igen.
>
> Er nutidens DVD drev fri for den slags problemmer ??
> Mit grafikkort (ATI Radeon 7500) Siges at kunne afspille DVD film
> (Såfremt man selvfølgelig har er DVD drev) - Er det rigtigt ?
>
> Og Hvilket DVD drev skal jeg i givet fald vælge ? - Jeg vil helst have
> et SCSI drev, da jeg ikke har nogen ledige IDE "porte" - og da min
> brænder også kører på SCSI.
>
> Udvalget er jo ikke så stort, når jeg ønsker et SCSI drev - og fåes de
> overhovedet som "kode-fri" ??
>
> Øvrige opl. Bundkortet er ECS K7S5A med en Athlon XP 1700+ CPU - og min
> SCSI controller er Adaptec 2904 CD.
>
> Tilgiv mig min uvidenhed på DVD området !!! - but tell me about it
>
> Links til informationer om DVD er meget velkomne - og meget gerne danske
> sider.
>
> MVH. René
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-02 15:06

renekure wrote:
> Mit "gamle" Plextor Ultraplex 40max Cd-rom drev (scsi) er efterhånden
> ved at være udtjent. Jeg oplever ofte, at den ikke vil læse mine skiver,
> selvom min Plextor PlexWriter 8/2/20 uden nogen problemmer sagtens kan
> læse de aktuelle skiver. - Så mon ikke det er tid til en udskiftning ??

Har du prøvet at rense laserhovedet med en vatpind + isopropanol?
Man kunne købe 150 ml isoprop. hos Matas til 15-20 kr. sidst jeg
kiggede. Så har man til alle familiens cdrom drev og svigerfamiliens og
naboens og .. og.. :)

Hvis man er ryger, tager det ikke mange år før det skal renses.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-03-02 22:02

"Jens Carsten Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:3C7CE7CB.9030306@gmx.net...
> Hvis man er ryger, tager det ikke mange år før det skal renses.

Det er nu ikke fordi at der kommer så meget ind den vej.
Det er kun lige på kanten af tray´en at man kan se det :)
Jeg tror forøvrigt aldrig mit Plextor 40x er blevet renset...hmm..
Det er fra dengang at drevet kom.

/Kenneth Iversen,
Som ryger _meget_ når han sidder foran computeren.

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 11-05-02 05:23

Tak for svaret Jens Carsten Hansen.