/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
membrankit????
Fra : alaskan
Vist : 332 gange
25 point
Dato : 16-11-03 22:42

jeg har set på forskellige sites at de sælger div.membrankit
hvilken forskel er der på disse tun og alm. tun?
dette er nok almen viden men kun gennem spørgsmål kan den uvidene blive klogere :-]]...
sååå please anyone forklar venligst....

vh
kenn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-11-03 23:25

http://www.thansen.dk/products.asp?c=183961579&n=282497784#xy
Ja dette er til yamaha, men de ligner hinanden til forveksling.
Du ved at på alle ældre knallerter, gik indsugningen ind i cylinderen, sådan at stempelet når det var i top, så åbnede stempelets "skørt" for hullet ud til karburatoren. Det vaccum der var i krumtappen fik så en fyldning af luft og benzin ind fra karburatoren. Så lavede man på nyere knallert en kontraventil (membran), der kun åbnede når der var vaccum i krumtappen. Nu kunne karburatoren så faktisk placeres direkte på krumtaphuset, eller samme sted, med et kortere skørt på stempelet (for nu var det ikke stempelet der lukkede for luft/benzin længere)
http://www.scooter-tuning.dk/ rul ned til membran.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 16-11-03 23:40

hej palle
jeg har nu set det til maxi se link:http://shopbasic.dk/mall/images/varer/242326.jpg (hos west)
er dette det samme som du beskriver til yamaha?

p.s tak for dit tålmod med en gl.knag som mig.... der er jo sket en hel del siden jeg fik min første puch 3 gear( i 1974...)

vh
kenn

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 25 point
Dato : 17-11-03 00:12

Ja det er fuldstændig samme system, yamahaen er bare født med det, og til tunsæt er der gjort mere ud af det, feks. er man begyndt meget at bruge kulfiberforstærkede membranplader, da de bedre kan tåle at klappe op og i hurtigere(mange omdr.)
Og forresten er jeg noget ældre end dig?
Du skal have et gratis katalog fra THansen når/hvis du har Maxi
Jeg har haft det sæt du henviser til, med en 20mm karburator på en Maxi, den var bare gearet for højt så det var først efter en evighed den løb op i 80km/t
Et sæt som det du henviser til kaldes et membrantun, yderligere kan man på billedet se cylinderens skørt er papirtyndt (kan nemt brække), det bliver tyndt hvis man borer (fabriks) op til 47,5mm i diameter, for det udvendige ø mål må ikke være størrer da skørtet ellers ikke kan komme ned i krumtaphuset. Og skørtet skal være der for at styre stempelet.
VH Palle Hansen
Forøvrig kontrollerer man denne membran ved at puste og suge med munden, for at se om den er tæt (grim smag i munden)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 18-11-03 22:36

hej palle
tak for dit som altid fyldestgørende svar.
ingen membran til min maxi.... kan dog godt se det kan være en fordel til større tun.
o.k "gran old man" men nok ikke så meget ældre...ser du også pusler med lidt IT, jeg arbejder faktisk med IT til daglig.

fik mine stumper i dag så der "rodes" fik dog ikke et 15 tands som bestilt men et 13.....syntes det må give lidt for mange omdrejninger så jeg køber nok et hos thansen (tak for det tip) han ligger jo i glostrup, ikke så langt fra mig(hvidovre). et enkelt spørgsmål,jeg tænkte på at bruge tensilock møtrikker til cylinderen(koster det samme som standard møtrik+skive,og så slipper jeg for at "fedte" rundt med skiverene) samt til studs og udstødningen men...ved ikke om disse kan "komme helt ned" her tænker jeg specielt på ved topstykket. vil de kunne bruges til at fastspænde det bagerste tandhjul?
snakkes ved
vh Kenn Holmberg

vh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-03 22:55

Jeg tror ikke der er noget til hinder for at bruge tensilock, men ved ikke rigtig om ikke "plasten" smelter på topstykket, men i alle tilfælde giv gevindene olie. Og så skal topstykket efterspændes efter ca 200km, og en anden ting, de fandens gevindstænger er altid for lange, så man skal have en "rørnøgle", for at komme der ned.
Fik du købt 2 nye låseclips til fortandhjulet. Ny pakninger?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 18-11-03 23:16

jeg fik nye pakninger med sammen med ("cyllen" nej.... bare en joke det både ser og lyder temligt dumt...) cylinderen
låseringe køber jeg i morgen, hvilket tændrør passer til? skal vel have et med højere glødetal end standard.
VH Kenn Holmberg.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-11-03 23:29

Ja den skal have højere varmetal, normal NGK B4H men, du skal have B6H som nu hedder BP6HS
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : alaskan

Dato : 20-11-03 23:12

Tak for svaret palle

så blev jeg også klogere på membraner

VH
kenn holmberg