/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
tuning af maxi
Fra : alaskan
Vist : 1417 gange
75 point
Dato : 15-11-03 21:33

har nogen af jer, erfaring med stumper fra west-import?
jeg overvejer at købe nedenstående til min maxi fra west-import
38 mm cylinder med 6 skyllekanaler med stempel og topstykke
15mm org.bing samt tilsvarende studs
28mm udstødning (den ser ud til at passe på til min maxi kl)
jeg forestillede mig 13 tands foran 40 bag eller hvad??
lyder det o.k? jeg har ikke nogle planer om at skulle køre vildt race.....bare en o.k fart og optræk og så skulle den helst lyde og syne lovlig ;-]..
har nogen erfaring med stumper fra west-import?
nogle ting jeg skal tage højde for udover nye pakninger og tændrør?
hvordan køre jeg den til?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 85 point
Dato : 15-11-03 22:12

1. ja har da købt lidt ved ham, han bor i min by Horsens, han er normal ok
2. OK
3. Ja det kan godt gå an, dvs. den får jo ikke større volumen end normalt, men flere skyllekanaler, så ok.
4. Ja 15mm er ikke stor til en tun, men det er jo heller ikke stort tun, og så er bing helt fin, orginal er 12 mm,ok
5. joo, hvis det er lige som det orginale med samme bespænding, det vi plejer at kalde 5,5 HK, er et knippelt rør.
6. 13-45/47 gearing er original, så hvis der sidder 45 eller 47 på nu hvorfor vil du så geare begge steder, du skal ikke høre efter rødderne der siger at det er det bedste at køre lige med deres udveksling, for det er noget vrøvl, det er ligemeget om der geares foran eller bagpå eller begge steder, det er den samlede udveksling der er afgørende. En tand mere foran, virker som 3,5 tand mindre i bag. Så hvis det ikke er for at få nye tandhjul (det er alligevel dumt at have ændret bagi, for hvis du blir taget, blir det også taget, for det er let at tjekke), så behold dit 45 eller 47 og sæt 15 foran. Det koster også kun 20 kr, men køb en ny kæde.
Du kører den til, ved at blande fuldsyntetisk 2-taksolie 3% i benzinen, og køber ikke færdigblandet, og køb ikke racer 2-taktsolie.
De første 50 km, kører du meget varieret, kun sjældent fuld gas mere end 1/2 miniut. Du holder ikke stille og gasser op (jo det kan man med baghj.løftet, men må ikke, den får ingen køleluft på cyl.), og når du standser lader du den gå 5-10 sekunder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-11-03 22:15

Og du må godt køre med en for stor dyse (4-takter let, ved lav belastning, og ned ad bakke), i indkøringsperioden.
Her står om hans mening:
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 15-11-03 22:33

hej palle
røret ser sådan ud
http://shopbasic.dk/mall/images/varer/226275_small.jpg er det det 5.5hk rør du taler om?
kan jeg spare at købe nyt topstykke ved at selv "plane" det gl.?
ang.gearing så er der ikke hold i alt det med optræk contra topfart?
hvor meget vil ovenstående give i km?
vil du anbefale 45mm/20mm istedet for?
ved du hvad der sad på org.fra fabrikken( alså før den blev neddroslet)?
vh kenn holmberg

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 15-11-03 22:33

hej palle
røret ser sådan ud
http://shopbasic.dk/mall/images/varer/226275_small.jpg er det det 5.5hk rør du taler om?
kan jeg spare at købe nyt topstykke ved at selv "plane" det gl.?
ang.gearing så er der ikke hold i alt det med optræk contra topfart?
hvor meget vil ovenstående give i km?
vil du anbefale 45mm/20mm istedet for?
ved du hvad der sad på org.fra fabrikken( alså før den blev neddroslet)?
vh kenn holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-11-03 00:26

Ja det er som linket, det er det gode "alm." rør, det ligner til forveksling det orginale
Ja, plane, hos en med en drejebænk, eller plansliber, eller selv på en lige bordflade "eller glasplade har jeg brugt", sandpapir lægges over, og der skubbes i alle retninger, med et "lige" tryk. Aluminium er jo ret blødt, så det er overkommelig. Men aldrig plane længere ned end at stempelet ikke kan røre topstykket (nogle stempeler stikker lidt "op", når de er i top. Du kan sikkert lave det "næsten lige så godt som et racertopstykke.
"ang.gearing så er der ikke hold i alt det med optræk contra topfart?" Ikke forstået, det vil altid være sådan med en Maxi med et "fast" gear, at hvis den er gearet lavt, vil du have god optræk, og omvendt så vil du have stor topfart.
Ja både og vil jeg anbefale. Det vil give en noget vildere maskine, men det er vel også dyrere, og lejer vil blive kraftig belastet, og du har vel ikke tænkt dig at ofre ny racerkrumtap, eller vil du tage chancen? Det kommer jo også an på hvis du skal på arbejde hver dag, er det mere stabilt med et mindre tun.
Du skal ringe til THansen efter et gratis katalog, så vil du kunne se at det var 38 mm cylinder.
WWW.THANSEN.DK de er ikke til tun, men nok de billigste, og dem der har mest til Maxi
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 16-11-03 01:12

hej palle
det jeg ikke rigtig har fået fat i er, vil en f.eks 13/40 gearing give bedre optræk-topfart end en en 15/47?
eller er det det samme?
vh
kenn holmberg

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 16-11-03 01:26

hej palle lige en ting mere ;-]]..
ser at west-import har både en gl og ny model af 15mm bing hvilken vil du anbefale?
vh kenn

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 16-11-03 01:51

hvorfor gider du købe en 38 mm cyl..?? det er jo det er sidder på som standart..!!!! hiv plumben ud så slipper du os for at køre til..!!
eller køb en 45 mm cyl og en 15/17 mm bing kab..(20 mm kaburator sluger alt for meget benzin)

men hvor meget vil du have den til at køre..??
og når du ikke tuner mere end du gør så lad gearingen være som den er (så skulle du hellere købe en racer kopling)... det er os en ok gearing...!!!

--zeck--

p.s stave fejl var gratis..!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-11-03 02:02

Udvekslingsforholdet er:
47/15=3,1
40/13=3,07
Så de vil give det samme
Men feks. 47/14=3,35 vil give stort optræk, og knap så stor topfart.
Men hvis man gearer for hårdt, feks. 47/16, vil optrækket helt sikkert blive dårligt, men der er ingen der siger at topfarten bliver størrer, for det kan nemlig let vise sig at den ikke arbejder sig op i omdr., og man skal huske på at tunede maskiner hovedsageligt yder deres flere hestekrafter fordi di kan køre højere op i omdr. Så der er alt for mange der gearer for hårdt, og får et dårligt optræk, og mange gange også en mindre topfart. (mange bilers overgear giver heller ikke større topfart, men bedre benzinøkonomi)
Jeg ville spørge om gl/ny, men mon ikke den ny er bedst, men tit skal der en mellemring til for at den passer på studsen/indsugningsrøret, så tag og ring.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : alaskan

Dato : 17-11-03 23:50

Tak for svaret pallebhansen.
venter blot på mine stumper så må vi se om den kommer til at køre.....

vh kenn holmberg

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 28-11-03 13:36

hej palle
blot et par spørgsmål
jeg har fået monteret mine stumper og kørt dem til efter dine anvisninger.
men kan ikke give fuld gas uden den ligsom bliver kvalt og farten drosler ned
ved ca 3/4 gas køre den dog helt fint,den har også svært ved at starte
skyldes dette for lidt/meget luft(køre med org luftfilter dog uden flexslangen)?
har dog ikke skiftet dyse (ved du hvad størrele der sidder i den orginale 15mm bing fra puch?)

VH
Kenn Holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-03 17:30

Maxi er født med 12mm carb. den runde model (gl.model) har 54 eller 56, den firkantede har dyse 44 eller 46.
Hvis den er firkantet, så er det den orginale bing, og du må have målt forkert, du kan jo prøve med et 12mm bor, men ødelæg ikke dyserør eller nål. Ellers må være monteret en uorginal Bing på.
Der er slet ingen tvivl om den får forlidt benzin i forhold til luft. Og hvis du kører med bundgas risikerer du at motoren brænder sammen.
Uanset hvad skal du nok ligge 15 numre til. Hvis du nu har 60 dyse, så køb en 75.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 30-11-03 01:35

hej palle
carb en en 15mm bing gl.model(hos protuna skriver de at der sidder en 82 dyse i)
udfra din anbefaling skal jeg da købe en 97 fås vist ikke men da en 96 eller 98 hvis jeg forstår dette rigtigt(lyder dog voldsomt...)hvis jeg justere på nålen så den får mere benzin kan det gøre det fremfor at "dyse om"?hvor ligger forskellen?
det hjalp på startsproblemerne at justere på tomgangsskruen så det er ude af verden.
VH
kenn Holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-03 02:23

Nej det er sjældent, at det giver nået at justere på nålen. Nålen er så godt som helt oppe ved fuld bundgas, og har altså åbnet helt op for strålerøret (i bunden af strålerøret sidder dysen), nålen skal alså spærre lidt ved "de lavere gasser",. Så man kan nogen gange få en lidt bedre acceleration, ved at hæve nålen, men den kan ikke ændre benzinmængden der kan komme ind ved bundgas, det kan kun dysen, og det vaccum, som cyl/stempel skaber.
Jeg ved ikke om din i grunden kaldes gl. model, det er jo ikke den originale?, men hvis protuna siger det, så må det jo passe.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=188345390&n=282539188#xy
http://www.protunahandel.de/products.asp?c=11518494&n=19068087#xy
Jeg ville nok vælge 94, men må indrømme at det er næsten umuligt at ramme den perfekte, så man skulle måske vælge at købe 90-94-98, hvis man skal have dem sendt. Nu er jeg så heldig at THansen bor i Horsens, så jeg ville kun købe en.
Du er så heldig at den er nem at skifte, du kan jo bare dreje carburatoren, det er værre med scootere.
VH Palle Hansen