/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Indførsel af MC
Fra : kiso
Vist : 910 gange
190 point
Dato : 15-11-03 20:09

Jeg har en super fed CBR1000F SC24 91´. Desværre er der ikke betalt dansk afgift på den, så jeg kan ikke tage den med til DK næste år som den er.
Mine spørgsmål er så følgende:

1. Kan jeg "bare" købe et stel og sætte stumperne over på og så syne den på normal vis?
2. Hvis så, hvad koster et sådant stel?
3. Hvis jeg får fat på et stel fra en totaltskadet cykel, kan jeg så indregistrerer det? (Efter det er reppet. selvfølgelig)
4. Er der nogen der har hørt noget konkret om indførslen af nye regler vedr. afgift for køretøjer indført af udlandsdanskere? (Har på det tidspunkt boet i udlandet mere end et år og det er indenfor EU.)

MVH.

Kim S.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-03 21:59

På told og skat´s hjemmeside finder du lidt information.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=134400&ov_id=200241&i=1&top=134398&action=vis#i134400
Derudover er det muligt at stille spørgsmål til dem.

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 15-11-03 22:14

Sidste gang jeg rettede henvendelse til knold og flat var det eneste de sendte mig en opgørelse over hvor mange penge jeg skulle betale for at indregistrerer den. Det var noget der lignede 45-50 tusinde. En meget betydelig sum over de 16 k jeg gav for "svinet".
Som det ser ud på hjemmesiden du henviser til skal der ikke betales moms og told, men der skal stadig betales registreringsafgift.
Som det fremgår af hjemmesiden er det i gennemsnit 60-63 %.

Jeg havde dog for noget tid siden hørt et rygte om at udlandsdanskere ikke skulle betale reg. afgift når de indførte deres køretøjer,
men som det fremgår meget tydeligt af hjemmesiden er det ikke tilfældet.

Mvh.

Kim S.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-03 22:47

Oplysningerne er gældende fra 1. jan. 2003.
Det er muligt at siden ikke er opdateret.
Så jeg ville stille spørgsmålet direkte til told og skat.
At betale ca 60% af handelsværdien er for meget, helt enig.

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 16-11-03 16:14

Jeg har allerede rettet spørgsmålet til told og skat i august. Der sendte de mig blot nogle papirer, hvor der stod en udregningsliste for hvad reg. afgiften ville blive.

Mvh.

Kim S:

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 15-12-03 23:47

Du skal over til told & skat med svinet, for at få den vuderet, hvis du er lidt fiks på fingrene og kan finde ud af at justere KM tælleren, så hjælper det lidt med at få sænker afgiften

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 16-12-03 00:00

Mon ikke det kan lade sig gøre at finde et stel i DK til en pris der ligger under(væsentligt under(Under 10k helst)) de minimum 35.000 jeg kommer til at slippe?
Hvis der er nogen der kender en som kender en vil jeg være glad.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-12-03 09:41

Det vil jeg sige er 99,9 % Umuligt du skal også bare være specialist når du skal ha samlet det hele igen !

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 16-12-03 10:56

Well, haynes er biblen for os med motorcykel og gør det selv i blodet(samt en far der er mekaniker).
Heldigvis har jeg da prøvet det der med at samle mc'er før.
Det her ville så være nummer 3 i rækken(De 2 andre var dog ikke CBR'er).
Oven i hatten ville det være en fed mulighed for at få sandblæst og malet stellet.
Det kan jo varmt anbefales at få pulverlak på skidtet og rustbehandling inde i rørene.
På den måde kører den også om 10 år.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 16-12-03 11:07

ofte kan man også finde en lettere skadet cykel i tyskland,så kan du få det stel du efterlyser+ andre gode dele.Men betal afgift før renovering,da den(afgiften )godt kan blive dyrere hvis cyklen er for pæn.
søg på nettet,under navn og årgang + land
god jagt
mvh.eskild

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-12-03 11:25

Hmmm.... det sgu ikke fordi det kan lade sig gøre, jeg er selv uddanet auto-mekaniker, maskinmester & fly-mekaniker og lige nu har jeg en Yamaha R1, Yamaha R6 og Ducati 916 ! og har haft 13 motorcykler før dem, så det ikke noget problem at samle, men hvis jeg ikke var mekaniker uddanet, havde jeg ikke en jordisk chance for at samle en motorcykel, derfor siger jeg det er rimelig umuligt at samle en motorcykel uden at have perfekt kendskab til det ! Også selvom man har "gør det selv genet" i sig, som vi fleste mænd har er det ikke lige til at samle en motorcykel fra bunden ! For det andet er det pænt dyrt, hvis du skal have en til at sandblæse stellet, så bør du næsten gøre det selv ! men det skal da også være i rimelig trist stand hvis du vil begynde på det !

Men alt i alt kan jeg overhovedt ikke se hvorfor du vil begynde på at finde nyt stel !

Ved ikke lige om du kender tricksne til at snyde told & skat, nu råber jeg dem ikke lige højt i 1 forum for så finder told&skat hurtigt ud af det ! Men hvis du kender nogle som har importeret før, som har godt kendskab til det, kan du jo evt. snakke med dem !

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 16-12-03 18:00

Jeg har været hele møllen igennem og medmindre at told og skat ikke oplyser alle de afgifter der er "afsagt" over min model, så slipper jeg ikke med under 35 k.
Jeg ved godt at det ikke er "meget" for sådan en cykel, men så længe hovedindtægten er SU, så er det småt med kontanter til den slags projekter.

Med hensyn til at få sandblæst og pulverlakeret, så fik jeg det gjort på en næsten komplet cykel(stel, tank, skærme, bagagebærer og div.) for små 5 år siden. Pris 1200 dkk.
Det er selvfølgelig ikke den officielle pris, men det var hvad jeg slap dengang.
Idag vil et tilbud på 1200 dkk nok kun omfatte stellet.
Det rører mig ikke det store, for resten af cyklen(tank, skærme osv) får jeg malet for noget der ligner 500 dkk, men det er nu engang prisen, hvis man kommer lidt udenfor DK.
Måske skulle jeg hive stellet med herover og få det malet ligeledes. Evt mens det sidder på cyklen, så man kan kører det herover.

Med hensyn til at finde et nyt stel, ligger fidusen lige for næsen.
Er der betalt afgift af den cykel stellet engang sad på, så kan man sådan set skifte alt ud på det stel og der skal ikke betales afgift igen.
Stellet er jo det samme og afgiften er registreret som betalt på det stelnummer at stellet har.
Motornummeret er de ligeglade med i told og skat.
Derfor hvis jeg eks. fik stellet gratis(Hvilket aldrig vil ske), så havde jeg sparet den afgift der skal betales på at indfører en mc til DK.
Det kan jeg helt sikkert se fidusen i (35000dkk og op).
Specielt når cyklen kostede mig 16.000 i Letland.

Lige et godt tip til MC-folket.
Letland, Polen og andre lande af den kaliber er til tider meget, meget billigere end DK med stumper.
Stumperne kommer fra den samme importør som DK-forretningerne får dem fra.
Et eksempel.
Jeg knækkede monteringspladen til højre fodhviler.
Pris i DK lige over 2400 dkk.
Pris i Letland 550 dkk.
Tilsvarende med dæk.
Bridgestone BT 020 180/55-17.
Pris i DK lige omkring 1500 dkk + mont.
Pris i Letland 1150 dkk med mont.
Det kunne være at man skulle overveje at lave noget postordrer fra Letland fra 1.maj når de er med i EU.
Portoen er enda mindre herfra til DK end fra DK til DK.
Meget, meget mærkværdigt syntes jeg.