Jeg har været hele møllen igennem og medmindre at told og skat ikke oplyser alle de afgifter der er "afsagt" over min model, så slipper jeg ikke med under 35 k.
Jeg ved godt at det ikke er "meget" for sådan en cykel, men så længe hovedindtægten er SU, så er det småt med kontanter til den slags projekter.
Med hensyn til at få sandblæst og pulverlakeret, så fik jeg det gjort på en næsten komplet cykel(stel, tank, skærme, bagagebærer og div.) for små 5 år siden. Pris 1200 dkk.
Det er selvfølgelig ikke den officielle pris, men det var hvad jeg slap dengang.
Idag vil et tilbud på 1200 dkk nok kun omfatte stellet.
Det rører mig ikke det store, for resten af cyklen(tank, skærme osv) får jeg malet for noget der ligner 500 dkk, men det er nu engang prisen, hvis man kommer lidt udenfor DK.
Måske skulle jeg hive stellet med herover og få det malet ligeledes. Evt mens det sidder på cyklen, så man kan kører det herover.
Med hensyn til at finde et nyt stel, ligger fidusen lige for næsen.
Er der betalt afgift af den cykel stellet engang sad på, så kan man sådan set skifte alt ud på det stel og der skal ikke betales afgift igen.
Stellet er jo det samme og afgiften er registreret som betalt på det stelnummer at stellet har.
Motornummeret er de ligeglade med i told og skat.
Derfor hvis jeg eks. fik stellet gratis(Hvilket aldrig vil ske), så havde jeg sparet den afgift der skal betales på at indfører en mc til DK.
Det kan jeg helt sikkert se fidusen i (35000dkk og op).
Specielt når cyklen kostede mig 16.000 i Letland.
Lige et godt tip til MC-folket.
Letland, Polen og andre lande af den kaliber er til tider meget, meget billigere end DK med stumper.
Stumperne kommer fra den samme importør som DK-forretningerne får dem fra.
Et eksempel.
Jeg knækkede monteringspladen til højre fodhviler.
Pris i DK lige over 2400 dkk.
Pris i Letland 550 dkk.
Tilsvarende med dæk.
Bridgestone BT 020 180/55-17.
Pris i DK lige omkring 1500 dkk + mont.
Pris i Letland 1150 dkk med mont.
Det kunne være at man skulle overveje at lave noget postordrer fra Letland fra 1.maj når de er med i EU.
Portoen er enda mindre herfra til DK end fra DK til DK.
Meget, meget mærkværdigt syntes jeg.