/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Førstehjælpsbog
Fra : helpan
Vist : 2890 gange
50 point
Dato : 15-11-03 02:36

Jeg kan se at der flere steder henvises til en førstehjælpsbog fra en samaritterforening.
Jeg vil blot nævne at denne bog ikke er godkendt til undervisningsbrug.

Der findes 5 godkendte førstehjælpsbøger, og det er fra:
ASF, Dansk Røde Kors, Falck, P.L.Brandteknik og Helpan - de er alle godkendt af Dansk Førstehjælpsråd.

Ikke kun bøgerne skal være godkendt, det skal instruktørerne også.
http://www.helpan.dk/instr.htm kan du se hvordan du sikre at det er en godkendt instruktør.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-11-03 05:04

Jeg syns' du skulle købe dig noget annonce plads i en avis, og så stoppe den reklame for dit eget firme på Kandu.

Ram

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 15-11-03 09:25

Hej Ram.
Det var nu ikke ment som en reklame, men jeg kan da god se at det kan opfattes sådan, blot ville jeg gøre opmærksom på at der anvendes ikke godkendt materiale på førstehjælpsområdet - og som du ser, så henviser siden direkte til emnet om instruktørere - ikke til en forside.

Desuden syntes jeg, at jeg som medlem af en forening - FSFI - der har til formål at udbrede kendskabet til førstehjælp, måtte kommentere at der flere steder under førstehjælp på kandu.dk henvises til en en ikke godkendt bog.

LS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-11-03 09:55

Det er altid betænkeligt, når nogen henviser til et firma, hvor brugeren selv er økomomisk involveret - derfor min kommentar - Det er da muligt, at du ikke gjorde det for vindings skyld, men det er jo ikke til at læse - Og al respekt for folk der gider lære førstehjælp, så det er ikke det.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 15-11-03 10:41

hvad er så dit spørgsmål???
mvh nsl

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-11-03 10:54

Hmm ;-( Hvad er dit spørgsmål?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-03 11:48

Ikke noget spørgsmål!
Den burde vist ha' været under tipssssss.
I øvrigt enig men Ram... i begge indslag.
Skal I ha' en "ordentlig omgang" så ind på http://www.esbjergbrandskole.dk/ personligt har jeg ingen vingummibamser bundet i det firma, men de slæber mig igennem "Hell" ca. en gang om året. Kan kun anbefale dem!
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-11-03 11:57

Indslaget er helt fint - men det giver ingen point!!

Kan skrives bag øret!

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 15-11-03 16:02

Jojo det skulle havde været under tips - men - jeg er ikke så skrap til dette her - så skal vi ikke lade det ligge.
Det er et venligt ment input, til alle de der får et førstehjælpskursus af ikke godkendte instruktører og med ikke godkendt materiale - dem er der desværre en del af.

Kommentar
Fra : Brandmand38

Dato : 13-03-04 22:57

Tjaaa...nu er jeg tilfældigvis ansat på det tidligere Esbjerg Brandskole... det hedder idag Survival A/S, og kan naturligvis findes på www.survival.dk og så er det vist nok med reklamer i denne tråd *S*

Kommentar
Fra : aroma

Dato : 23-02-06 10:25

Selv om denne bog ikke er god kendt. Kan den godt være god og rigtig. Da denne forening ikke tænker på penge og pofirt.

Bogen er godkendt af 3 læger (Dette for unden betalingen). Kun for at gører en god sags tjeneste hvor førstehjælp til andre er nr. 1.

Kommentar
Fra : bettecandy

Dato : 13-06-06 00:24

I det hele taget kan det ikke betale sig at tænke på førstehjælp før sidst på året. Der kommer nye regler iiiigen nu, de kan så godt nok ikke helt blive enige med sig selv om, om det er til 1 aug eller 1, jan, men sikkert og vist er det at de ikke må undervise i det før tideligst 1 aug.

Meeen kan nu fortælle at div førstehjælpsbøger bliver forælede, bare sådan en ting som aflåst sideleje, hold Keje det bliver nemt nu, selv et 5-åriigt barn, kan få lagt en på 150 kg i aflåstsideleje, dvs alle bøger med det lege i hvor folk skal trilles oven over deres arm så den kommer om på ryggen, dur ikke efter de nye regler. Men der er også tale om at lave om på den livredende førstehjælp, om det bliver til noget er tvivlsomt, men der er bla snak om at der ikke længere skal være cm på tygdybten ved hjertemassage, men at det i stedet skal hede at man trygger 1/3 del af kroppens tykkelse... helle for ikke at stå med en æbleformet på 150 kg... Og en hel del andet har de kig på, men undervise i det må de altså ikke, heller ikke selv om at nogle sygehuse er gået i gang med at bruge de nye.

Kommentar
Fra : helpan

Dato : 13-06-06 00:59

Hej bettecandy
Det er rigtigt at der igen kommer nye retningslinier indenfor genoplivning og aflåst sideleje.
Hvert 5. år revideres der på førstehjælpsområdet, ikke kun i Danmark men i hele Europa og forøvrigt også mange andre steder i verden.

Denne gang er der især fokus på genoplivning, dette fordi en hel de undersøgelser viser at ikke ret mange kan huske hvad de skal, hvis de står med et hjertestop - og endnu værre ikke mange tør gå igang - derfor er førstehjælpen på dette område blevet nemmere igennem årene.

fra 1.8.2006 (det er allerede indført på de fleste sygehuse og andre steder) vil genoplivningen være
30 tryk og 2 indblæsninger - både til voksne og børn - genoplivningen bliver 2 delt:
1 - for os almindelige mennesker = Basal genoplivning
2 - for præhospital (ambulancer med flere) = avanceret genoplivning
Du vil nok fremover finde begge dele i enkelte førstehjælpsbøger (jeg tør ikke nævne hvilke, der er enkelte der ikke kan lide dette) 2 bøger er allerede udgivet - men den ene med forkerte retningslinier, den laves så vidt jeg forstået om senere, men anvendes altså i dag af en statsligenhed.

Aflåst sideleje - ja det har været anvendt i mange lande i mange år, men det er først nu det "nye aflåst sideleje" kommer til Danmark.

Samtidig bliver alle kurser lavet om til 3 timers moduler, hvor du skal have mindst 2 moduler for at få et bevis - undtaget er AED (hjertestartskurset) der vil være på 4 timer og "kørekortskurset" der vil være på 7 timer.

Venlig hilsen LS