/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Epson, sort farve virker ikke? Hjælp....
Fra : maya123
Vist : 6395 gange
500 point
Dato : 14-11-03 21:18

Hejsa
Hvad gør jeg når sort farve ikke virker i Epson stylus 640?
Min søn har haft printeren stående ubrugt i længere tid, min egen HP, var der masser af problemer med. Jeg kørte idag op og hentede to nye blækpatroner til Epson, satte dem i og rensede med det almindelige program om dysser osv. Farvepatronen virker fint nok. Jeg har renset og renset, intet virker. Jeg mangler et par rigtig gode ideer.
Den udskriver med små prikker og en smule tekst, der er afbrudt af mellemrum og streger, så kan der komme en nogenlunde læselig linie og så noget helt ulæseligt.
Hjælp .........skriv helst hjælpen trin for trin, er komplet amatør her....hjæææælppp, inden jeg smadre et eller andet.....nåhhjja....
Mange hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-11-03 23:55

Hvor ny er din printer.

Er der et program til printeren hvor man muligvis skal installere blækpatronen, eller justere denne.

Sluttelig kan det være at der sidder rester "af gammel blæk" i dyserne som trykker de små punkter på papiret, og hvis dette er tilfældet, hvad noget kunne tyde på, ja, så kan det næsten ikke svare sig at reparere printeren, da evt. omkostninger ved en reparation nok vil overstige købet af en ny.

Efter princippet : Køb og smid ud.

PS! Hvis du måtte føle trang til at smadre noget, så smad printeren og køb en anden.
Og hvis du stadig ikke har fået afreageret kan du få et par af mine som lider af samme "sygdom".

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-11-03 02:08

På Epson printere, der udskiftes selve print hovedet ikke, men kun blæk patronen. På en HP printer udskiftes både blækpatron samt selve printerhovedet når der skiftes cartridge.

På en Epson, findes der et hjælpeværktøj, som hedder "Clear nostrels". Det findes under egenskaber på printer navnet, når printerdriver er installeret på din PC.
Det kan også aktiveres hvis man tænder printeren mens man trykker på en af knapperne, jeg husker ikke lige hvilken.

På en Epson er det helt almindeligt at blæk tørrer ind! Det er en forbandelse! Især hvis man ikke bruger sin farve printer dagligt, eller mindst ugentligt.
Hvis du har en Epson med tre farver i, så kan jeg også anbefale dig at overveje at genfylde med en af de "kanyle" efterfyldningssæt som man kan købe hos de fleste edb butikker. Den type blæk tørre ikke lige så meget ind som de originale blæk patroner.
Jeg har med stort held genfyldt mine blækpatroner før de er helt tomme.
Der sidder en chip i Epson farve patroner som låser hvis man tømmer patronen helt for blæk, og så kan man ikke genfylde den patron, medmindre man køber en ny reset-able chip.

I de fleste efterfyldnings sæt er der også rense væske. Dette kan dryppes ned i blæk patron holderen, og vil hjælpe til at opløse størknet blæk i printer hovedet.

Epsons hotline kan give dig en præcis vejledning i hvilke knapper du skal trykke på for at aktivere rense processen.

Jeg husker stadig min frustration da min kun to måneder gamle Epson printer udviste det problem som har beskrevet, men heldigivs så var den jo stadig under garanti. Well, alt hvad der var nødvendigt var et opkald til Epsons hotline, og 10 minutters automatisk rensning, som printeren selv kunne udføre.

mvh. Per

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-11-03 06:44

Hejsa ellebye
Tak for svaret, jeg har muligvis ikke tydeliggjort spørgsmålet: Hvis der sidder gammel blæk i dysserne, er det så dysserne i selv printeren eller på den SORTE patron. Jeg har lige købt en helt ny (fabriksny), patron. Jeg har allerede prøvet, at justere på printeren, den røde virker, men ikke den sorte.
Selv jeg har meget lyst til at smadre den, tæller jeg lige til ti, der kunne komme en forbi der viste noget om netop mit problem.......1....2....3....4....5...
Venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-11-03 06:52

Hejsa Per
Tak for svaret
citat: På en Epson, findes der et hjælpeværktøj, som hedder "Clear nostrels". Det findes under egenskaber på printer navnet, når printerdriver er installeret på din PC.
Det kan også aktiveres hvis man tænder printeren mens man trykker på en af knapperne, jeg husker ikke lige hvilken.
citat slut.
Det er så den funktion, jeg har afprøvet flere gange, plus at udskrive testsider efter rensning. På test siderne, kommer farve, men kun prikker af sort.
Igen er jeg måske ekstem, dårlig til at forklare mig, men det er ikke genopfyldning, ej heller farvepatronen, kun den SORTE helt nye patron. Der KAN evt. sidde gammel blæk, nede i "hullet", til den SORTE patron, hvordan kommer jeg af med det.?
Farvepatronen virker. Garantien er jo udløbet, som jeg skrev i mit første oplæg, er det min søns printer, som har stået i længere tid, uberørt. Længere tid: over et år.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-11-03 07:09

PS, jeg har altså prøvet de muligheder, der er for rens, på computeren, på selve printeren og læst vejledningen hos Epson, den lange vejledning i PDF.....Hvad kan jeg ellers gøre.? Jeg prøvede i går, at tage den sorte farve ud igen, duppe den lidt på blødt papir, der kom rigeligt med farve ud, så det virker ikke som om, der er fejl på den nye patron.
Venlig hilsen maya123

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 500 point
Dato : 15-11-03 10:40

Hejsa maya

Prøv først at tage den sorte patron ud fra printeren
Bagefter renser du lige den printplade hvor patroner sidder,sørg for at der ikke sidder noget blæk tilbage i selve hullet,hvis du ikke har noget specielt rensevæske.så kan du bruge sprinklervæske,sørg for at stedet er helt tør før du sætter din sorte patron i igen

Nu kan det jo også være en fejl på den sorte patron,så måske skal denne byttes,bare gå ned i forretningen og sig den ikke virker.

Men jeg tror at der sidder noget indtørret blæk i din printer,som du først lige skal have opløst på den måde som jeg lige har beskrevet for dig.

Mvh og held og lykke
Brian

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-11-03 12:01

>maya123

Det er ikke selve dyssen i blækpatronen jeg mener, men dyssen fra blækpatronen til papiret. Men det ser jeg andre også har beskrevet.

Men forestil dig en dot, som det hedder, eller et enkelt punkt som næsten er usynligt på et stykke papir, så får du fornemmelsen af hvor lille dyssen er og hvor svært det må være at rense den.

Det er hagen i dag i forhold til de tidligere matrixprintere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-03 12:27

Du kan også bruge lunkent vand til opløsning af blæk.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-11-03 12:54

>Teil, ja, men forestil dig hvor lille en dot er.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-11-03 13:06

Det ved jeg, men en opløsning med sprit har det med at lægge en hinde
og så er vi lige vidt.
Med lunkent vand har jeg gode erfaringer.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-11-03 22:19

Vand er det rette opløsningsmiddel til bubble jet printere, med mindre man benytter den specielle rense væske som kan købes i computerbutikker (Jeg har købt mit hos Brinck ved nørreport.)

På en Epson, det har stået stille i meget lang tid, så skal man gennemføre rense procedure 5-10 gange og gentage i fire dag.

Alternativt kan man forsøge at dryppe lidt vand hed i hullet til printerdyserne.

På en Epson så udskiftes kun farve beholderen, når der skiftes patron. På en HP skiftes både farvebeholder og printerhovedet. Derfor er farvepatroner til HP meget dyrer end til en Epson.
På en Epson er selve printerhovedet monteret permanent. Derfor er der den beskrevne rense procedure, som du altså har brugt mange gange (det har jeg forstået).
På en Epson ER det muligt at printerhovedet kan ødelægges, eller stoppes permanent, og så må printerhovedet udskiftes (koster kr 500-1000 for en udskiftning). Til gengæld, så er printerhovedet meget mere præcist og stabilt produceret på en Epson end på en HP.

Mit råd det er, at fortsætte med at køre rense proceduren. Jeg har båden en fem og en tre farvet Epson. På den femfarvede printede jeg vel 2-5 ark hvergang jeg benyttede den, og nåede således at printe under 50 ark, før patronen var opbrugt, fordi jeg altid skulle bruge ca. 10 gange så meget farve på at rense printerhovedet (30-45 minutter på rense procedurene).
Jeg er nu helt holdt op med at bruge den med fem farver, og bruger kun den med tre farver, især efter jeg har fået fat i nogle farver som ikke størkner i printerhovedet.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 16-11-03 13:56

Tak for svaret briani. Tak til alle der har medvirket til besvarelsen. Jeg prøver det med at rense og har købt rensevæske.
Jeg kan desværre ikke finde ud af at dele pointene, mente ellers engang, at vi diskuterede den mulighed. I alle svarene har der været noget at hente i min uvidenhed. Rigtig god søndag til alle og tak.
Mange venlige hilsner fra maya123