/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
generalforsamling
Fra : osso
Vist : 346 gange
40 point
Dato : 12-11-03 19:17

En forening har sine love/vedtægter. På en ordinær generalforsamling stemmes der om vedtagelse eller forkastelse af indkomne forslag. I løbet af generalforsamlingen, f.eks. midt i perioden, vedtages en ændring omkring nødvendigt flertal i forbindelse med afstemninger generelt. Er den på dette tidspunkt vedtagne ændring gældende omgående - altså også resten af generalforsamlingen - eller først fra et senere tidspunkt???

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-03 19:26

Hvis generalforsamlingen er beslutningsdygtig bestemmer de det selv. Som udgangspunkt bør det aftales inden forslaget kommer til afstemning.
Er der ikke besluttet et tidspunkt for iværksættelse af de nye regler, så er det egentligt op til hvad der sker efterfølgende. Udgangspunktet vil dog altid være straks, hvis ikke der står andre regler i vedtægterne. Af disse kan det fremgå, at beslutninger først er gældende efter rundsendelse af referat eller lign. Hvis generalforsamligen straks antager de nye regler og der ikke gøres indsigelse herimod af et flertal som besluttet i vedtægterne, så er der ikke ret meget at stille op, hvis ikke vedtægterne giver en rettesnor.

Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : osso

Dato : 12-11-03 19:27

Mit spørgsmål har relativ stor betydning i pågældende forening, idet der var stor uenighed om det rigtige svar!

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 19:34

Står der noget om det i jeres vedtægter?
Var generalforsamlingen beslutningsdygtig?

Kommentar
Fra : osso

Dato : 12-11-03 19:48

RasesII: Nej intet anført i vedtægter. - Generalforsamlingen var lovligt indkalt og beslutningsdygtig.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 19:50

I det tilfælde må det antages at beslutningen er straksbindende.
Sådan at forstå, at med mindre et flertal af de der kan stemme ved generalforsamlingen gør indsigelse, så gælder de nye regler straks.

Godkendelse af svar
Fra : osso

Dato : 13-11-03 13:18

Tak for svaret RasesII.