/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Program til bogføring, fakturering
Fra : urban
Vist : 1948 gange
220 point
Dato : 12-11-03 13:29

Hej

Til en lille virksomhed skal jeg bruge et program til bogføring istedet for som nu, at bogføre i Excell.
Jeg er stødt på programmer som WinFinans og Navison C5 Light, men om de er gode og lette at bruge, ved jeg ikke?!
Findes der måske andre og bedre programmer på markedet? Prisen er ikke det vigtigste, men den er da heller ikke uinteressant.

Programmet skal optimalt opfylde følgende krav:
- Automatisk generering af årsregnskab
- Mulighed for at oprette det antal konti, man har brug for.
- Udskrive faktura
- Grafiske fremstilling af status, f.eks. søjlediagrammer.
- Programmet må gerne være udbredt, så f.eks. en revisor typisk vil kende til det.

Måske er der andre ting, der vil være rare at have, men som jeg ikke kender til?!
Nævn dem endelig, hvis du anbefaler et program!!!

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : erikjuul

Dato : 12-11-03 13:36

Navision C5 er langt det mest udbredte økonomistyringsprogram på det danske marked.

Det gør i sig selv ikke nødvendigvis programmet til det bedste; men det medfører en lang række fordele - især når det gælder support til programmet. De fleste revisionsfirmaer vil således understøtte brugen af C5, og når virksomheden vokser, og der skal ansattes medarbejdere, er der størst sandsynlighed for at det netop er C5 de har erfaring med.

Programmet har desuden den fordel, at du kan starte med en Light-udgave, og at programmet herefter kan vokse sammen med virksomheden - udvides med flere moduler.

Programmet indeholder alle de funktioner, der er behov for i forbindelse med økonomistryring i de fleste små og mellemstore virksomheder.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 14:08

Dit revisionsfirma vil måske give dig deres program.
VHJ Palle Hansen

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 12-11-03 14:22

Jeg har brugt PCFIRMA til en lille virksomhed vi havde.
Det er et udmærket program, men jeg mener ikke der var grafiske fremstillinger i det.
Jeg bruger nu C5 light til et andet lille firma, jeg synes det er mere kompliceret at bruge, men det kan være fordi jeg ikke har brug for så mange funktioner.

Jes

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 12-11-03 17:50

Hej Urban;

Når du alligevel skal til at skifte til et økonomiprogram er der nogle ting, som du først og fremmest skal tage hensyn til.
1). Hvilken type virksomhed har du? (Handel, Produktion, Serviceydelse, ....)
2). Hvor mange fakturaer laver du per år?
3). Hvor mange kunder har du?
4). Hvor mange finanskonti har du brug for?
5). Hvor mange kreditorer har du?
6). Hvor mange varer har du?
7). Hvor stor behov har du for specielle ting?
8). Hvordan forventer du at det udvikler sig over de næste 2 - 5 år?

Hvorfor nu disse spørgsmål? Fordi du skal tage hensyn til, hvilket program der vil passe bedst til dine behov! Ikke kun nu - og de næste 6 måneder - men også gennem de næste år! Det er en investering du skal foretage - og som skal være et godt arbejdsredskab for dig i tiden fremover.

Glem alt om alle de "små" smarte finesser! Det er så evig ligegyldigt, om du kan se et søjle-/lagkagediagram direkte i din økonomiløsning. Der udlæser man typisk tal - og senere efterbehandler dem i f.eks. Microsoft Excel, som er langt bedre.

Hvis du har meget meget små behov, så kan du starte med en Navision C5 light udgave. Der er meget begrænsede muligheder på ovenstående punkter - men man kan udvide den til en ægte Navision C5, så man får ubegrænset plads til forskellige typer konti. Generelt er det begrænset, hvor meget du i virkeligheden kan tilrette programmet ( gælder også for udviklere ) da det er tænkt som et lille nemt standard program.

Næste trin på stigen - og langt langt bedre - er Navision 3.70 ( Tidligere Navision Financial og Navision Attain ).
Her er der et program, som i anskaffelse er noget dyrere end C5 - men som hurtigt bliver en billigere løsning, da den har det hele fra starten af. Her er der ingen begrlsninger i, hvordan man kan lave specielle ting ( kræver udvikler licens ) men brugeren kan faktisk ikke finde på én ting, som ikke kan løses.
Som standard er mangfolddighederne mange - så selvom det er et dyrere produkt til at starte med, så kan det tilpasses, så netop du synes det er en drøm at arbejde med.

Skriv lidt mere om dine behov - så kan du langt bedre få råd om, i hvilken retning du skal kigge.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 18:03

Jeg kan også foreslå at du køber K-komputer nr 16 som lige er kommet, her er gratis programmet OpenOffices kontorpakke, som før blev kaldt Staroffice, og det har existeret i mere end 15 år, hvor stadig programudviklere fra hele verden udvikler på det. Det indeholder en tekst/tegne/regne/powerpoint del. Det er fuldt kompetibel med office og andre programmer, der er en god vejledning på dansk, men programmet er desværre på engelsk. Jeg citerer fra k-komp om regnedelen, som kaldes calk: Calc er et topprofessionelt program, med imponerende grafiske funktioner, så du kan lave nogle overbevisende grafer og diagrammer i 3D.
Jeg ved godt der fåes dyre "danske" regneprogrammer, men mange lider under alderen, og en "tung håndtering"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : erikjuul

Dato : 12-11-03 18:10

Pallebhansen>> Eftersom Urban ønsker at skifte fra Excel til et rigtigt økonomistyringsprogram, er det nok ikke løsningen at skifte til et andet regnearksprogram.

Smitty>> At foreslå Attain til det Urban kalder en lille virksomhed, og som i dag bogfører i Excel, er vist at skyde gråspurve med kanoner.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 18:13

Jo fordi det er et økonomistyringsprogram med grafiske funktioner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : urban

Dato : 12-11-03 18:20

Hej alle

Tak for de mange gode svar! Umiddelbart synes jeg, at Erik Juuls argumenter for C5 Light er gode, og kan vel oversættes til: Vælge det mest udbredte og det, der giver de bedste muligheder for at vokse. Men Pablo J skriver: "Jeg bruger nu C5 light til et andet lille firma, jeg synes det er mere kompliceret at bruge...", og det synes jeg, lyder bekymrende!!!

Smitty skriver: "Hvis du har meget meget små behov, så kan du starte med en Navision C5 light udgave." Og da mine behov egentlig bare er, at jeg gerne vil lave min bogføring i noget andet end Excell, så er det vel også et argument for C5 Light?

Men omvendt skriver Smitty så også "Glem alt om alle de "små" smarte finesser! Det er så evig ligegyldigt, om du kan se et søjle-/lagkagediagram direkte i din økonomiløsning. Der udlæser man typisk tal - og senere efterbehandler dem i f.eks. Microsoft Excel, som er langt bedre." Jamen, skal jeg så slet ikke have et bogføringsprogram? Skal jeg bare forsætte med at bruge Excell?

Desværre bruger min revisor WinFinans, og jeg savner at høre nogle kommentarer til dette program!?
Til gengæld synes jeg ikke, at gratisprogrammer på engelsk lyder så tiltrækkende.

Mvh
Urban

Accepteret svar
Fra : erikjuul

Modtaget 220 point
Dato : 12-11-03 18:32

At C5 er kompliceret tror jeg mange brugere vil modbevise. Er man vant til at bruge et program, vil det altid i starten være forvirrende at skifte til et andet program.

Hvis dine behov i dag opfyldes i Excel, vil der absolut ingen problemer være med at skifte til C5, det vil fuldt ud leve op til dine behov. Måske med en udvidelse med debitormodulet; men det afhænger af hvor mange debitorer du har.

"Glem alt om små smarte finesser" læser jeg nærmest som en opfordring til at skifte til et økonomistyringsprogram, der typisk ikke har en masse muligheder for at analysere data vha. grafer. Til gengæld er det let at overføre data til f.eks. Excel for analyse.

At din revisor benytter WinFinans taler for at du også skal bruge dette program - men dets ringe udbredelse taler imod. Hvis du skal have en fordel af, at revisoren benytter dette program, skal du sikre dig, at data kan udveksles mellem din installation af programmet og revisorens.

Der er mange faktorer der spiller ind; men uanset hvilket af disse 2 programmer du vælger, er jeg sikker på, at det sagtens kan løse dine bogføringsopgaver nu og i en overskuelig fremtid. Men C5 er programmet, der bedst kan "vokse" med virksomheden.

Godkendelse af svar
Fra : urban

Dato : 12-11-03 22:31

Tak for svaret erikjuul og til de andre, der bidrog!

Kommentar
Fra : martinjan