/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Honda pk50
Fra : kokjo
Vist : 536 gange
100 point
Dato : 12-11-03 13:01

hej med jer.
Jeg har en Honda pk50, den er lidt underlig, fordi når man har kørt ca. 6 km, går den ud. Det er stensikkert hvergang. Lader man den stå lidt, kan man godt køre på den igen, nogle der lige ved hvad pokker det er jeg har overset?.
( har ikke en brik forstand på knallertere, normalt )

Takker på forhånd
kokjo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 14:10

Den er helt klar, hvad det er, men nu vilæ jeg lade spørgsmålet stå til i aften, så får vi se om andre gætter det?
Jeg skal nok svare i aften
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 12-11-03 15:17

hej Palle hansen.
Ved godt du har sagt du ville svare i aften, men jeg står og skal bruge den. Så det ville være rart for mig, hvis jeg kunne få den lavet, i en fart, jeg er jo ikke superduper hurtig til sådanne ting.
MvH
kokjo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-03 15:49

Lugter fælt af fugt i tanken. Klares let og smertefrit ved lidt karburatorsprit i benzinen.

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 12-11-03 16:00

hejsa 3773

tak for svar men, ja ved jo ikke, men har lige haft tømt tanken, af samme grund. Men uden resultat. Har du andre ideer?

MvH
Kokjo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-03 16:10

Hældte du det det samme benzin på igen?

Husk på at der kun skal en lille bitte dråbe vand til, så fryser skidtet. Smut på tanken eller i brugsen og køb en halv liter karburatoralkohol og bland jvf vejledningen på dunken. Knallerten kan ikke tage skade af forsøget.

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 12-11-03 16:19

hejsa 3773
Jeg kom, frisk benzin på. Men vil dog prøve det du siger, takker. Så må vi jo se om det hjælper.
Venligst
kokjo

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-03 17:22

Nej, nej det er ikke tid for karburatoralkohold endnu (hvis det nogensinde bliver det i Danmark), vi er jo heller ikke i nærhed af frost, og benzinen og tankene ved standerne, har aldrig været så rene (og lukkede for vand), som de er nu.
OK, selv om det ikke er aften: Problemet er såre simpelt, dit tankdæksel er for tæt, (ja tyg lidt på den)(men glæd dig dette er nok den billigste rep. du kan lave på en knallert)
Du har måske givet den en ny pakning, dæksel, eller "hullet er simpelthen lukket.
I et hvert tankdæksel er der et mikroskopisk hul, det er så lille at hvis knallerten vælter, så vil der kun "langtsomt sive benzin ud", men når du kører normalt, er hullet stort nok til at give luft til at udligne for den forbrugte benzin.
Med et for tæt dæksel, vil der opstå vaccum i tanken, og tilsidst får karburatoren ikke mere benzin. Men får den lov at stå, med det kraftige vaccum, er dækselet/hullet ikke tættere, end der kommer langtsomt luft ind, og der med benzin ned i carburatoren til nok et par km. Du vil måske også høre trykudligningen, i det øjeblik du løsner dækselet.
Problemet er værst når tanken er helt fuld, så kan du måske kun køre 1 km, før den stopper.
Nu kan du jo ikke køre rundt og løsne dæksel for hver km, det ser lidt dumt ud.
Jeg har været udsat for fænomenet før, og tog dækselet af og blæste hullet igennem. Hullet kan også være boret, lige over pakningen, og ender på undersiden.
Event. kan du bore et 2mm hul selv, eller købe et nyt aflåst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 12-11-03 19:34

pallebhansen

Tak for svar, den er taget til efterretning, tror faktisk det er det, men kan ikke tjekke det da, den ikke vil starte nu *pis og papir*. Nå jeg engang for den startet, skal jeg nok tjekke det du har skrevet( lyder ret logisk) ....... såååå du må lige vente lidt med dine point

Venligst
kokjo
Nyt:
Det er ligesom kickstarteren har sat sig, den hopper ikke tilbage/på plads, man skal hive den tilbage før man igen kan træde på den, og den bliver sværre og sværre og trykke ned.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 21:30

"kickstarteren har sat sig" Har du husket olie i gearkassen?????
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 12-11-03 22:00

pallebhansen

glemt og glemt .... har lige fået den herned, vedkomne sagde bare der skulle benzin på så kunne den køre, det har jeg så stolet på, men den køre dårligere og dårligere,(langsommere, ligesom den ikke vil trække ordentligt) den har stået stille i 1½ år. Ved du lige hvordan man få olie på, har set der er en hul til olie men kan det være rigtigt man skal have den liggende før man kan komme olie på, eller er der et skjult hul?

Kokjo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-11-03 22:14

Det er bedst at den er varm så løber den gamle olie lettest ud (af en prop under bunden, eller ligger den ned på siden/hovedet) men så løber der måske også benzin ud, men det er bedst at få det ud.
Ellers skal de næsten op til "dit" påfyldningshul, når knallerten står lige. Og hullerne sidder tit ledt "skrå" og er små. Du må lave dig en tragt af et stykke pap, husk avis under, og en klud i hånden, det er ligesom at vinde i lotteriet, hvis man ikke spilder lidt.
Er du sikker på det ikke er en CD50 du har? Den skal du huske ikke at give olie i benzinen.
Og så se lige at få bestilt et Honda katalog fra WWW.THansen.dk det er gratis
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-11-03 08:31

Nå det er aldrig tid for karburator alkohol i DK. Og du er maskinmester Palle. Hvad sker der når du fordamper benzin i en luftstrøm med høj hastighed? Begrebet hedder evaporativ køling. Og karburatoris kan du nemt få, ved både 6 og 8° varme, jvf ovenstående. Har du bare en anelse fugt i brændstoffet, vil der sætte sig iskrystaller i karburatoren = 0 benzin. Spritten binder fugten og slæber denne med ud - derfor anvendes dette ved ældre karburatormotorer og knallert/motorcykel. Ved direkte indsprøktning har du ingen problemer af den af, idet dyserne stort set sidder varmt og godt oveni cylinderen. Hvis det er vakuum i tanken, kan dette lynhurtigt checkes, ved at hive benzinslangen af, lad benzindækslet sidde og tap benzinen af via slangen. Hvis det passer med at skidtet plejer at dø efter 5-6 km skal benzinen begynde at løbe særdeles langsomt ud af slangen efter at du har tappet den første kvarte liter af. Gør den ikke det, er det ikke der du skal lede.

Godkendelse af svar
Fra : kokjo

Dato : 13-11-03 14:16

Tak for svaret pallebhansen.
Det var et godt råd*smiler*

kokjo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-03 15:07

Lige et ord til 3773
Ja is kan dannes helt op til 6-8 grader, men så vil du se en helt iset karburator, både ind og udvendig. Problemet vil vel heller ikke opstå hvergang man har kørt 6 km, og vel heller ikke i alt slags vejr (det er da først nu vi begynder at få det "koldt")
Jeg har kørt i mange mange år på knallerter/biler (og det har utallige andre også), uden at påfylde karburatorsprit. Jeg vil da ikke påstå at nogle ikke kan problemer ved frysepunktet, og i tåget vejr, men jeg er bare af den overbevisning at det ikke er her katten ligger begravet.
Du har helt ret med metoden til at tjekke benzindækselet, og jeg syntes da godt han kunne prøve, hvis han ikke allerede har renset hullet.
VH Palle Hansen