/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD brænder Bulk el. Retail ???
Fra : affe
Vist : 296 gange
150 point
Dato : 07-11-03 20:35

hej skal havde fat i en DVD brænder, har set man kan få nogen der er Bulk & nogen der er Retail. hva er forskellen????

nogen der kan anbefale en god brænder den skal bare kunne brænde DVD-R & -RW

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 160 point
Dato : 07-11-03 21:07

Bulk er fra engelsk og betyder i stort omfang. Hvis du levede af at sælge pcere eller
bygge computere så købte du tilbehør i stort omfang (dvs. bulk). Hvis du levede af at bygge pcere så ville du typisk ikke have brug for at dvden kom i en fin æske. Det ville være til gene for dig. Du skulle pakke den ud. Du har heller ikke brug for softwaren og vejledningen. Dvs. når man køber bulk så får man typisk varen uden indpakning eller en meget skrabet indpakning. I en retail version er der typisk noget software. Den mangler tit i bulk. Drivere finder du i retail...men måske ikke i bulk. I retail (som betyder (sælge i detail) er indpakningen beregnet til at stå ude i butikken. Varen er lækker og indbydende, med software og drivere, en gratis vareprøve m.v. Følgelig er den også dyrere. Du betaler mere når du køber i retail. I bulk er det discount og billigere...men er der ikke drivere med kan du som regel hente dem fra producenten. Mgl. vejledning kan man også hente den hos producenten.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 07-11-03 21:10

Vedr. brændere så har jeg selv en Sony Dru 500 der kan alle formater dvs. både -R og +R og den kan jeg varmt anbefale. Den virker upåklageligt.

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 08-11-03 14:01

Test af DVD-brændere

http://www.dinside.no/php/art.php?id=87728

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : affe

Dato : 08-11-03 14:21

hva er forskellen DVD-r & DVD+r??

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 08-11-03 15:29

Det er forskellige standarder. Producenterne der laver brændere er ikke enige om samme standard. Det er lidt ala i gamle dage med videobånd. Der var også 2 formater betamax og vhs. Vhs vandt og betamax forsvandt. Det er det samme med DVD. Det ene format vil formentlig forsvinde. Nogle dvder kan kun brænde i DVD-r format, andre i dvd+r format og så er der få der kan det hele. Hvis du køber en brænder der brænder i -r så skal du købe -r skriver og køber du en brænder der brænder i +r så skal du købe +r skiver. Jeg kan ikke fortælle dig om du skal købe en + eller - idet jeg har været så smart at købe en brænder der kan begge dele. Da jeg skulle købe min brænder læste jeg om det ene formats fordele og ulemper og det andets formats fordele og ulemper og kunne ikke rigtig bestemme mig så jeg valgte en der kunne det hele.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 08-11-03 15:40

Fandt der her på http://www.dvdrhelp.com/dvd.htm hvor du kan læse om de forskellige standarder.

Today there are three competing DVD Recording standards, DVD-R/W and DVD+R/W have pretty similiar features and are compatible with many standalone DVD Players and most DVD-ROMs while DVD-RAM has less DVD Player and DVD-ROM compatibility but better recording features.

DVD-R and DVD-RW
DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 91% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 74% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 86% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 74% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-11-03 17:30

Hvorfor forhøjer du points når der egentligt er et svar på dit spørgsmål?

Godkendelse af svar
Fra : affe

Dato : 09-11-03 00:13

Tak for svaret wacher.