/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Falsk strubehoste
Fra : MSS
Vist : 938 gange
50 point
Dato : 07-11-03 09:54

Hej

Vores søn på 1½ år døjer ind imellem med falsk strubehoste. Vi kender rådet med at tage ham med udenfor i koldt vejr og at hæve sengen i hovedenden.

Er der nogen, der har erfaring med et godt råd, der kan lette hans hosten ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 07-11-03 10:41

Min søn har (7-9-13) ikke falsk strubehoste, så jeg har ikke noget erfaring med det, men prøv evt. at kigge på denne side:
http://www.laegevagten.dk/sb.cfm?amt=20&sygdom=69

Håber det snart går over igen.

Accepteret svar
Fra : nicolehh

Modtaget 60 point
Dato : 07-11-03 10:45

Jeg kan give dig et par link, men jeg kan ikke rigitg finde andet end det du allerede ved...

http://www.laegevagten.dk/sb.cfm?amt=20&sygdom=69
Citat
Behandling hjemme: Du kan lindre hosten og bedre vejrtrækningen ved at sætte barnet op og berolige det. Når barnet sidder op aftager hævelse i luftrøret i løbet af et par timer og hosten aftager. Et gammelt husråd er anvendelse af damp. Nyere videnskabelige undersøgelser har midlertidig ikke kunnet påvise, at damp har nogen effekt over for falsk strubehoste.

http://www.netpatient.dk/pseudocroup.htm
Citat
Barnet bør tages op siddende på skødet, beroliges og få frisk kold luft via et åbent vindue (husk at pakke barnet godt ind i dynen!). Som regel er dette nok til at bedre tilstanden. Tidligere tiders behandling med vanddamp i badeværelse eller køkken er besværlig og anbefales ikke længere. Er der ikke bedring i løbet af kort tid køres barnet på hospitalet, hvor der gives ilt og medicin.

Hyppigst benyttes adrenalin inhalationer, som virker hurtigt, men kortvarigt. Nogle gange suppleres med binyrebarkhormoner (indsprøjtning eller inhalation). I svære tilfælde gives ilt med helium. Penicillin har ingen virkning da der er tale om en virusinfektion.

http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=147
Citat
Barnet skal bedst muligt hjælpes til at trække vejret:
Barnet skal helst sidde op, hvilket letter dets vejrtrækning.
Forsøg at bevare fatningen, så godt som muligt, og forsøg at berolige barnet. Det letter dets vejrtrækning. Des mere opkørt barnet er, des sværere bliver dets vejrtrækning.
Fugtig luft har en god virkning på luftvejene. Tag eventuelt barnet med ud på badeværelset, luk døren og lad den varme hane løbe, så der dannes rigelig med damp.
Er det fugtigt og køligt udenfor, kan du tage barnet med hen til et åbent vindue.
Undgå rygning i nærhed af barnet. Barnet bør heller ikke udsættes for udstødningsgas eller smog, da disse ting forværrer hosten.
Giv barnet rigeligt at drikke.
Lad barnet få mest muligt ro og hvile. Det er dog ikke ensbetydende med, at barnet skal ligge i seng. Ligger det i seng, bør man løfte hovedgærdet lidt, hvilket letter vejrtrækningen.

Det var hvad jeg så´n lige kunne finde i mit arkiv

håber du kan bruge det!

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 07-11-03 12:43

Hej : MSS

Er du interesseret i min kommentar ? Så skriv til mig: steen.hansen@dk2net.dk
ellers glem det !

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 08-11-03 17:50

Hej MSS.
Egne erfaringer, for 30 år siden var den gode hjælp: Damp fra en varm gryde, og blive inde i tåget vejr, "Småt men godt".
Pøj pøj

M.v.h. Nils

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 10-11-03 10:30

Hej MSS
Min datter (nu 20) fik altid falsk strubehoste i starten af en forkølelse. Det var meget træls.
Af lægen fik vi en spray, der fik halsen til at udvide sig.
Problemet er når barnet græder. Jo mere de græder, jo sværere har de ved at trække vejret.
Min datter stoppede med hosten som ca. 8- 10 årig.
Mvh Louise

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 10-11-03 10:30

Hej MSS
Min datter (nu 20) fik altid falsk strubehoste i starten af en forkølelse. Det var meget træls.
Af lægen fik vi en spray, der fik halsen til at udvide sig.
Problemet er når barnet græder. Jo mere de græder, jo sværere har de ved at trække vejret.
Min datter stoppede med hosten som ca. 8- 10 årig.
Mvh Louise

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 08:40

Tak for svaret nicolehh.