/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Problemer med ciao... (igen).....
Fra : CiaoStyrer
Vist : 401 gange
55 point
Dato : 06-11-03 22:30

Så har jeg igen fået et problem med den møj ciao, IGEN.... Mit bagdæk er helt slidt ned så jeg har købt et nyt............... men da jeg skulle ha det af og løsnede de fire bolte gik det galt.... ...
En af boltende er blevet ødelagt så bolten, når jeg drejer på den, kommer ingen vejne... Jeg kan dreje lige så meget jeg har lyst til, begge veje, uden den kommer nogle vejne... Har prøvet at rykke i den samme tid med jeg drejer.... Er der nogle der har en ide til hvordan jeg får den ud..(er meget svær at få ud)...?? og når jeg har fået den ud skal der temmelig sikkert nyt gevind i.... skal jeg så ik' ha boret et større hul og sætte en bøsning med et gevind i....?? og hvor fan... kan man få sådan en bøsning......

Hjælp please..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-03 23:31

Ja Ja, hvad er det med 4 bolte, der er da vist kun 2 møtrikker, en i hver ende af akselen der går gennem hjulet, og de er spændt uden på stellet, ligesom en cykel. Der sidder måske møtrikker inde bag stellet, men de kommer ikke sagen ved, de holder fast om kuglelejet, tror jeg. Men jeg er ikke sikker, så må jeg ud og skille min gl. Ciao ad i morgen. Men du kender vel forskel på en møtrik, og en bolt ikke.
Men hvis det er som på en cykel, så løsner man kun lidt den ene, og lidt den anden, for at holde akselen fast. Det skal forståes sådan at hvis man har løsnet den ene side helt, og skal tage den anden møtrik af (og gevindet på akslen, er lidt defekt), når man nu prøver den sidste møtrik, vil man kun få den lidt løs, før akselen drejer med rundt. Løsningen er at spænde den anden sides møtrik lidt fast igen, for at få den af.
Hvis du nu havde et digitalcamera, og skrev din e-mail adresse, kunne du sende nærbilleder til mig.
Eller du har messenger, (eller skype), kunne vi aftale tidspunkt at tale sammen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 09:50

Det er baghjullet jeg skal ha' af... Kommer lige med lidt flere informationer lidt senere har ikke så meget tid lige nu...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 12:52

Jo du har ret det er møtrikker... Det er den øverste i den side hvor kileremmen er i, på bag hjulet... og jo, der er fire store møtrikker.. Jeg er bange for at det kommer til at ta lang tid og fikse det igen... Har fået at vide at når jeg er får møtriken af er der kun et hul uden noget gevind tilbage så skulle jeg bore med et bor der er støre end hullet, og skaffe en bøsning et eller andet sted, med et gevind i, og sætte det i hullet...

Andre ideer....??? Måske til hvordan jeg får møtriken af uden at ødelægge mere af.....

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 12:55

Min adresse til messenger er forøvrigt: martin(slet dette)moldrup@hot(slet dette)mail.com hvor det i parantesen skal slettes....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 55 point
Dato : 07-11-03 16:40

Ja jeg kan nu se at du har ret der er 4. Dem modsat remmen er der ingen problemer med at få af vel, for der kan man holde igen?
Det ser ud til at være bolte der er skruet ind i en møtrik på remsiden. Møtrikken indvendig er nok hæftet (svejst), (event. sidder de i en fire/sekskant i en udstøbning i bremseskålhuset, så er der ikke meget at gøre hvis de løber med rundt, andet end at prøve at trække (med feks en skruetrækker bag møtrikhovedet) i møtrikken medens man drejer møtrikken af, man kan også prøve at stramme hårdt i feks remmen medens man prøver at skrue, på den måde bliver bolten holdt lidt som i en saks. Lykkedes det ikke skal du have en stor skruetrækker ned mellem stel og nav, og brække den ud, medens du drejer, pas lidt på navet det er aluminium. Sprøjt event. lidt rustløsner ned bag møtrikken. Det er vel ikke begge der løber rundt i remsiden. Man skal, når det er skildt ad ikke lave bøsning eller lignende, men bare få bøtrikhovedet holdt fast igen, måske med en svejseklat.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 16:51

Det var da heldigt at man bare kan svejse en ny på ... Skal lige ud og prøve de fif du gav mig... Jeg skriver tilbage igen når jeg finder ud af om det virker... Og nej, det er heldigvis kun den ene der sidder løs (den øverste)... Men indtil videre tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 17:35

Den vil bare ikke gi' sig... hvad mener du, med det med remmen....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-11-03 18:03

Jeg mener, at hvis du trækker baghjulet lige fremad eller bagud i forhold til stellet, (man kunne måske bruge remmen til at "trække" med), så bolten klemmes mellem stel og nav, så vil bolten ikke løbe med rundt.
For det er vel det den gør ikke? For hvis den bare sidder fast, er det jo bare et spørgsmål om at tage bedre fat.
Men løber den med rundt er der 3 muligheder: Træk frem/tilbage/ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 07-11-03 22:12

Ja.. det er bolten der løber rundt... Tror jeg det er ikke fordi jeg ikke tar ordenligt fast... for jeg har med at topnøgle sæt kørt den et par tudsind gange rundt.....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-11-03 23:59

Ja ja det er møtrikken der løber med rundt.
Hvis du virkelig har prøvet med skruetrækkeren, så kan du mærke at den er sværere at dreje rundt, lige pludselig skal den gå løs, det er ikke et spørgsmål om at dreje mange gange.
Ellers skal hovedet bores af, først 4mm og så med et bor på samme størrelse som bolten ca 10mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 20:17

Ø skal du ikke afslutte dette spørgsmål
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 11-11-03 20:23

Tak for svaret pallebhansen... Jeg havde helt glemt at afslutte... ... godt du mindede mig på det... Har lige forhøjet lidt, for det syns' jeg du fortjente, som tak for hjælpen alle de gange.... Har fået hjulet af, jeg borede hovedet af møtriken...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-11-03 21:06

Var de svejst indvendige, sad i en blikholder, eller i et støbts ekskantet hul, eller hvorfor løb den ene rundt.
En ny bolt er jo nem at få fat i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 12-11-03 15:33

Har ikke fået hjullet skildt af endnu.... Det har været en travl uge....! Så jeg ved det faktisk ikke endnu... Får måske lidt tid i aften....