/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Selvnivellerende beton
Fra : Avant85
Vist : 11233 gange
200 point
Dato : 05-11-03 10:01

Jeg skal have opbygget et helt nyt betongulv - helt fra bunden - og vil gerne afslutte med et lag selvnivellerende beton før klinkerne. Hvad gør jeg - helt fra bunden - ( der skal forresten gulvvarme i ) Det selvnivellerende lag, er det al betonen ovenpå varmeslangerne eller hvor tyk lag skal det afsluttes med for at virke korrekt, og hvordan gør man, hvor der er gulvafløb og der skal være fald til afløbet. Kan man selv udføre sådan et gulv eller skal der specielt værktøj til så som laser osv. ???

Accepteret svar
Fra : louise12345

Modtaget 210 point
Dato : 05-11-03 10:14

Hvis du skal have fald på gulvet , kan du godt glemme alt om selvnivellerende beton, det vil nemlig udfylde faldet.
1. du graver rummet ud ca. 30 cm. dybde.
2. Derefter 20 cm. flamingo.
3. Rionet + varmeslange
4. 10 cm. beton.
Blandings forhold til betonen er 1- 4.
Du kan selv udføre arbejdet med et langt waterpas.
Der skal være fald i gulvet, hvis der er et afløb i gulvet. Ellers har du jo vand over det hele.
Til flisearbejdet skal der bruges en tandspartel, til påføring af speciel fliseklæb til gulvvarme.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 11:23

Undskyld men hopper lige med.
Kan man ikke bruge den "blå" lip til fliser oven på beton med gulvvarme. ?
Emesen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-11-03 14:05

Man kan nu godt bruge selvnivellerende spartelmasse til gulv med fald.
Man starter med at hælde det ud ude ved siderne, eller så afløbet er lige langt fra hvor man begynder, så vil spartelmassen ind mod centrum, der skal så meget på at det går i ca. nul ved afløbet.
De fleste selvnivellerende spartelmasser går fra 0 til 30 mm
Hvis man ikke er helt sikker på mængden eller konsistensen, kan man spartle med en byggespartelmasse, f.eks. Finja 430 eller Bygg fra Bostik.

Jes

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 05-11-03 14:44

hvis der er gulvvarme skal du bare have en fliseklæb der er ELASTISK da gulvet vil bevæge sig når det bliver opvarmet og nedkølet..

husk der skal minimun være et fald på 10mm pr. meter..

du skal også huske at, er der et afløb er rummet "vådzone" dvs du skal vådrumssikre hele gulvet + 10 cm op ad væggen med en tykkelse på min. 1mm.

du kan også bruge glasuld til isolering i gulvetdet er lettere at have med at gøre når du skal skære huller til slanger osv.

hvis du lægger gulvet som (ikke med selvnivelerende) skal du bare lave en leder hele vejen rundt langs kanten og derefter lave ledere fra hjørnerne og ned til afløbet så kommer det helt af sig selv når du lægger resten..

God arbejdslyst

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 06-11-03 09:56

Vådrums isolering, skal efter forsikringernes egen udsagn, kun bruges i nye huse.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 06-11-03 18:37

ved renovering skal der tages forbehold for nye regler..

hvis det var mit gulv ville jeg under ingen omstændigheder undlade at vådrumssikre..!

Solgaard

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 20-11-03 09:35

Tak for svaret louise12345.

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 16-12-03 17:55

Prøv www.dansk-gulvteknik.dk, de kan hjælpe dig