/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Gemme/hente date
Fra : crha
Vist : 666 gange
150 point
Dato : 03-11-03 17:08

Hejsa, jeg sidder og laver et lille spil og er kommet til den beslutning, at man skal kunne gemme hvor langt man er kommet, og hente det senere. Så jeg vil hører om der er en måde at oprette en fil med info og senere hente dette eller der er en måde at fixe noget med en database. Jeg har før prøvet noget med database, men så kommer der en grim ting man skal trykke på (i forstår nok ikke hvad jeg mener, men det er også irelevant).

Det kunne være rigtig dejligt hvis nogen kan hjælpe mig.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 18:32

Det er jo noget der skal programmeres ind i spillet, feks. hvis man trykker en tast, så betyder det at alle værdierne skal gemmes.
Det kan være hvad er der i felt 21, er det en blå eller rød, gem værdierne i "databasens kolonne d21".
Når så spillet skal indlæses igen, og man trykker en anden tast, betyder det: indlæs alle felter, dernæst indlæs fyldningen i alle felter fra 1-40. Hvis du forstår hvad jeg mener.
Det er måske sværere at lave en sådan save/load end lave selve spillet, for slet ikke at nævne hvis der skal kunne gemmes i flere baner og med forskellige spillernavne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : crha

Dato : 03-11-03 18:49

Jeg havde nu tænkt mig noget i retning af, at den gemmer dataen til en fil (findes denne fil ikke, skal den oprettes) og ligeledes skal den hente data fra den igen.
Det ville være ok at gøre det via database, men har ikke rigtig arbejdet med det før, så har ingen idé om hvordan det skal gøres.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 20:53

Ja gemme i fil, men spillet skal fortælle hvor langt det er kommet, og gemme der hvor det er nået til.
Alt dette forarbejde skal laves, men det er ikke utænkeligt at der er lavet freeware, som opretter en sådan "database", men spillet skal nok ligesom være skrevet til et sådan databaseprogram.
Prøv at lede på http://teliadk.tucows.com/
Skriv feks. database og i ruden til venstre rul til windows
Men det kan være svært at vide om programmerne kan bruges, man kan før man downloader, prøve at gå til programmets hjemmeside og læse mere.
Jeg er bange for jeg ikke kan hjælpe dig videre, og det ser ud til at ikke andre melder sig på banen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : crha

Dato : 03-11-03 20:59

Hmm, jeg tror du gør det mere kompliceret end det egentligt er...

Er det ikke bare at smule lidt kildekode i sit program, så den skriver til en fil og lidt anden kode til at læse det igen?

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 06-11-03 23:10

Som jeg forstår det vil du gerne gemme det i en text fil eller text format i en fil ... eller i en ini fil ... hvis det er tilfældet kan jeg godt paste noget kode til det ... eller finde noget på nette (men det findes på google)

Mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : crha

Dato : 07-11-03 08:06

Ja, det kunne være fedt nok, men den skal også kunne hente og bruge de data igen =)

Kommentar
Fra : MadsRG

Dato : 18-11-03 01:53

Hej! Hvis der ikke er tale om kæmpe mængder data, så ville jeg foreslå XML. Problemet med databaser er at brugeren skal have en kompatibel data-provider, og det kan give masser af problemer plus at din installation lige pludseligt bliver stor. Fra Internet Explorer 4 eller 5 (kan ikke lige huske hvilken) er Microsofts XML parser inkluderet, dvs. stort set alle brugere har den på maskinen i forvejen. Med denne kompontent kan skrive til et XML-dokument og hente data igen på en nem og simpel måde. Det er ganske simpelt at lave en wrapper til et sådant data-xml-dokument.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 18-11-03 14:59

Takker da, men hvor kan jeg finde en guide til at få Visual Basic til at arbejde med XML?

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 18-11-03 20:30

Det ser ud som om du har valg XML så her er lige et link
http://www.informit.com/isapi/product_id~%7BD689F3E8-1301-46C3-AF9B-3B9BB7933BFA%7D/content/index.asp

mvh
Phylock`

Accepteret svar
Fra : MadsRG

Modtaget 150 point
Dato : 19-11-03 10:48

Hej igen crha! Jeg indser at det nok er lidt "overkill" for dig at springe ud i XML. Prøve denne kode:
http://www.mediecentralen.com/temp/ini-fil.zip
Det er et lille VB-projekt jeg har lavet, med et modul lavet af Dave Scarmozzino som kan læse/skrive til registry og ini-filer. Koden er meget simpel. I eksemplet jeg har lavet bruges der en ini-fil. Jeg vil ikke råde dig til at prøve med registry lige i første omgang, det kræver en lidt længere forklaring. Og ini-filer er udemærkede.

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 19-11-03 18:49

Tak for svaret MadsRG.

Det er lige lidt nemmere end med xml ;)