/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert vs. scooter?
Fra : Kenny_Nickelmann
Vist : 3230 gange
100 point
Dato : 03-11-03 00:28

Hvad er forskellen mellem en knallert og en scooter? (Bortset fra udseendet selvfølgelig).
Benævnelsen "scooter" er så vidt jeg har diskuteret mig frem til IKKE en knallert? men alligevel er de jo (næsten) ens. Jeg er confused, HJÆLP MIG!!!

Kenn Wils
(Er det en skildpadde, en lada? NEJ det er en Puch:)

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 03-11-03 00:48

Jamen i og for sig er de to ting forskellige uden at være det... Der findes fx. de gode gamler pucher... Se DET var knallerter, sammen med yahama, suzuki, kreidler etc...

Men scooter er en MEGET generel betegnelse... Der findes sne scootere, scootcars, mcscootere, 45scooter, scooterknallerter etc... Så altså scooter er en slags fællesbetegnelse, hvor knallert kun er en betegnelse for de tohjulede der herhjemme kun må køre 30 km/t...

Håber du kunne bruge svaret til noget

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-11-03 01:10

Førhen var en scooter en motorcykel, med vindafskærmning og enkelt eller 2 sæder (ikke twinsaddel), og man skulle have motorkørekort, de fleste scootere var dengang vespa.
Nu taler vi om 30 scooter, som betegenelse for en knallert med vindafskærmning (de gl. typer puck yamaha, kaldes bare knallerter)
Når vi taler om 45 scooter er det mange gange fuldstændig de samme som 30 scooterne, bare motificeret til at køre 45KM/t, og så har de nummerplade (som er mindre end motorcyklernes), de benævnes som motorkøretøjer (alle de andre er cykler med hjælpemotor), og kræver enten motorcykel eller bilkørekort. (Hvis man ikke har kørekort, er førstegangsbøden 5000KR. fordi det er et indregistreret møtorkøretøj)
Alle køretøjerne skal have lovpligtig ansvarsforsikring.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-03 06:24

Forskellen på scootere og knallerter er noget der hele tiden bliver diskuteret, nogen mener at knallerter er dem der må kører 30 kmt, og scootere er dem der må kører 45 kmt. Denne påstand er jeg nu ikke helt enig i. I følge mig er dette forskellen:

Knallerter kører med kædetræk.

Scootere kører med variomatic.

Så simpel er forskellen, det gør også at selvom mange mener at en "Suzuki Street Magic" ligner en knallert, så er det altså en scooter fordi den har variomatic...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-11-03 09:54

Kenny, du skal afslutte spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Kenny_Nickelmann

Dato : 11-11-03 11:36

Du var den eneste der kunne give mig et decideret svar, for jeg er ikke interreseret i historie.