/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lyde fra baghjulet
Fra : Olemanu6666
Vist : 2011 gange
100 point
Dato : 30-10-03 13:47

Hej

Jeg har en VW Golf 1,8 Gti fra 1991.

Når jeg bremser så larmer det fra baghjulet. Det er nærmest som om der er en der sidder
og hamre med en hammer. Hvad kan det være??

Med venlig hilsen Ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 13:49

Øhhh! Der kan så'n lige være op til flere ting men
1. Baghjulsleje
2. Bremseklodser
3. Din skive er ødelagt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 13:50

Du trænger til nye bremsebelægninger bagpå, hjulet er løs, du trænger til nyt baghjulsleje

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 13:53

NB: Nu skrev du jo en GTI så jeg går ud fra du har skiver på i alle hjørner
Du kan se igennem fælgen om din skive er kaput... det er den der blanke tingest du kan se igennem fælgen. Den skal være 100% blank på trædefladen, altså ingen pletter, afbrækkede kanter osv.
Hvis jeg var dig, så ville jeg svinge ind på nærmeste værksted ASAP... bremser er ikke selv-pilleri med mindre man er 100% sikker på hvad man laver.

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 30-10-03 13:53

Hej

Jag har lige fået skiftet kalibre bagpå. Kan det være fordi at der ikke er blevet pumpet nok luft ud gennem bremseslagerne ????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 14:00

Rusk nu lige i fælgen. Et ikke korrekt spændt - og ikke gjort ordentlig rent - alufælg kan godt løsne sig. Det dunker stygt.

Hvis ikke du har udluftet ordentligt, er bremserne sære svampede. Det er særdeles farligt at køre med luft i bremserne. Har du en kvart mistanke, så få den udluftet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:02

Hej Ole
Tjow'jow... det kan det godt være, altså udluftningen har ikke været god nok... MEN du skrev "nærmest som om der er en der sidder og hamre med en hammer" og det vil det ikke ved dårlig udluftning. Her vil det nærmest være en fjedrende / pulserende reaktion som faktisk kan føles helt op i bremsepedalen.
Ud til bilen, jok alt det du kan på pedalen (det skal den ku' tåle). Synker pedalen stille ned er der en lækage og er den som gummi, så er der luft i systemet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:04

3773 en løs fælg larmer som et larvebælte på en tanks når man går igennem et sving, ikke så meget ved nedbræmsning... men muligheden er der da... så ud og rusk i skidtet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:06

Fuck... hvor trænger jeg til et nyt tastatur - skriver stavefejl på stavefejl... nå pyt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:09

NNBB: Pas på ved udluftning! Bremsevæske er MEGET ætsende på dine i forvejeg møre 1991 plader

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:16

Sidste kommentar fra mig... det lover jeg
Det kan også være din fjeder (blad-fjeder) som holder din bremse "brik" der er knækket eller hoppet ud. Så sidder din bremseklods og hamre ved nedbremsning... men jeg tvivler! Igen lad prof. kigge på dem, det er nemlig lettere irriterende hvis bagenden kommer op til dine forlygter (og du kigger den anden vej), når du laver en katastrofe opbremsning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 14:17

Skal du ned og se ræs i week-enden, Clan? Se tips.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:41

Hej 3773... nej desværre ikke. Lillemor har lagt planer og så må jeg jo hellere følge med

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 18:26

3773... gu' ve' om han er kørt galt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-10-03 18:36

Det vil da ikke været rart - så har vi igen igen et spørgsmål der aldrig blive lukket. Hæ hæ hæ ....

Prøvede selv den der med de løse fælge. Havde været ude og få "Brian-hjul" på Croma'en. Hjulmanden have åbenbart vat-arm (åbenbart ingen momentnøgle), for efter 50 km begyndte en modbydelig dunken ude forfra kareten. ...og som du selv skriver - det lyder ikke rart.

Jeg synes bare ikke bremsebøvl plejer at hamre! Det skurer og lyder grimt af "tandlæge", ikk'?

Trist med ræset Clan, vi kunne nok have fundet en jordvold, hvor vi kunne nyde thermokaffen og en dåse-øl.

Kommentar
Fra : fynne

Dato : 30-10-03 20:39

når du nu har skiftet de bagerste kalibre er det vigtigt du også køber nye bremseklodser, for du skal nemlig justere stemplet i kaliberen. Din kalibre fungere således at når din håndbremse påvirkes er det en mekanisk bremse.Det vil sige at det intet har med bremsevæske at gøre. Du skal, når du har sat de nye bremsebelæggninger på, justere stemplet ud så der er ca.2mm luft. det skal du gøre i begge sider.Hvis du ikke gør det, så ødelægger du selvjusteringen i din kliber. Det er årsagen til ca80% af baghjulskaliber kommer tilbage som reklamation. Der er næmlig en indmad i et stempel og det løsnes når man bruger pedalen til at bremse med uden man har justeret stemplet. Det er derfor der er gevind i et stempelindmad.
Hvis du er i tvilvl så ring 60156814.

MVH FYNNE

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 13:20

Fandt du fejlen Ole?

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 28-11-03 13:31

Nej desværre ikke endnu!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 13:47

Du kører vel ikke rundt med noget der dunker så stygt som du har skrevet?

Hvad har du forsøgt?

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 28-11-03 13:48

bilen kører ikke i øjeblikket. Jeg skal have skiftet skiver på søndag.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 13:56

Så må du jo lige kigge det hele godt efter i sømmene, ikk'?

Kommentar
Fra : Olemanu6666

Dato : 28-11-03 13:57

Jeps!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-11-03 14:07

Eller skal du gøre som mig - min udstødning er knækket på den bette Rallye 1,5 magnum, så den lyder som en rigtig rallybil - specielt når den køres helt ud i gear (7500 o/min). Men hold kæft det larmer, der kan radioen ikke følge med. Så jeg har også et lille projekt jeg skal have lavet -øv!

Accepteret svar
Fra : jagge

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-03 20:09

et godt råd. hvis du skifter bremser eller bremsedele, så gør det parvis. og skift alt det nedslidte/beskadiget på samme tid. det med skæve bremser, kan blive en sur oplevelse

Godkendelse af svar
Fra : Olemanu6666

Dato : 17-12-03 08:17

Tak for svaret jagge.