/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min scooter vil ikke starte.
Fra : evil_jew
Vist : 1532 gange
200 point
Dato : 28-10-03 16:19

Jeg har et problem med min scooter.
Den er af mærket Kymco k12.
Det er en ret gammel fætter fra 98 og har kørt 28000, men den har sgu gået godt. Fik den meget billigt af min onkel i februar i år.
Efter den stod stille i 14 dage i sommers har den ikke villet starte med elstarteren fra kold - kun når den havde kørt lidt ville den.

Den har i de sidste to måneder opført sig sjovt med blinklysene. Til at starte med ville den godt blinke i fart, men ikke i tomgang. Det er så blevet mindre og mindre siden da og vil nu kun blinke en gang imellem - men kun i fart.

For en uge siden ville den så slet ikke starte. Den fik lov at stå en halv times tid og startede nu fint (på kickstart).

Så i morges ville den slet ikke igen - to gange ud af de ca 100 gange jeg trådte på kickstarteren gav den et lille brum som om den var lige ved at være der. Måtte bide i det sure æble og tage bussen og prøvede så igen da jeg kom hjem, men den vil stadig ikke starte.

Hvad kan der være galt, og er det noget jeg som en motor-analfabet kan gøre andet end at måtte tage den sure regning der kan komme fra et værkstedsbesøg??
I må gerne skrive eventuelle svar ud i pap

Skriv endeligt for flere detaljer hvis i skal bruge det, og jeg skal prøve om jeg kan besvare dem.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 28-10-03 17:19

Ja din akkomulator (Batteri), er svagt, du skal have et nyt type YT4L-BS køb ved www.THansen.dk, eller ved en knallertforhandler.
At det er rigtigt hvad jeg siger, kan du prøve ved at sætte en billader til at oplade 2 timer eller længere, hvis laderen har flere stillinger, så brug den svageste, der lader mindst (ellers bliver batteriet varmt, og kan tage skade) Husk plus til pluds, minus til minus (laderens røde til din røde)
Når den er godt opladet, kan det godt være at det har kvikket batteriet så meget op, at den holder flere mdr.
Man skal regne med nyt batteri hvert 2-3 år.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 28-10-03 17:41

Kan det også være batteriet der gør den ikke starter på kickstarteren?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-10-03 18:03

Ja da tændingen ikke får fuld spænding.
Feks. hvis du tager en 220Volt pære og kun giver den 200V, så vil den nærmest ikke lyse.
Giver du den 250V så lyser den 50% kraftigere (og lever kun 10% så lang tid som normalt)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 22760384

Dato : 28-10-03 19:17

thansen.dk har batterier til en sådan fætter jeg har også haft en yamaha der gjore det samme den holdt op efter jeg satte nyt batteri på

Kommentar
Fra : jimbo3

Dato : 28-10-03 19:25

du skal også tjekke tændrøret om den er iorden og om den knistre ondenligt, og ikke kun hver anden gang. vh jimbo3

Godkendelse af svar
Fra : evil_jew

Dato : 22-11-03 16:37

Tak for svaret pallebhansen.