/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hvor højt sidder en stik kontakt
Fra : Odense
Vist : 17408 gange
50 point
Dato : 27-10-03 16:43

hej!
hvor højt sidder en stik kontakt rigtig ved gulvet !? og hvor højt og til siden sidder en afbryder/stik til lys ved dør kamen !?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-10-03 17:08

Hos os sidder der nogle moderne små runde stikkontakteri dørkarmen tænd sluk til lys. ved køkkenbordene er der 3 kontakter med plads til el-maskiiner, i stuen er der 2 til støvsugerledning. m.v. Stikkontakter i gulvet skal helst sidde sådan at man ikke pander den en ved støvsugning, altså så man kan støvsuge nedenunder kontakten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-10-03 17:32

Opsat af en elektriker sidder den ved døren 115 cm oppe målt til overkant, ved gulv 30 cm til overkant

Kommentar
Fra : morten.n

Dato : 27-10-03 23:02

Standarden er rigtigt nok 300 mm til overkant ved gulv men det er 1100 mm til overkant ved døren.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-10-03 18:49

der er ingen "standart" mere. stikkontakt skal minimum side 50mm over gulv (sb.) stikkontakten sættes i den højte man syntes der er pænest dog min. 50mm over gulv/køkkenbordplade. Højten ved dør kamen sider af nomalt i mellem 1100mm - 1250mm til overkant (mange gange sætter man den i samme højte som i de andre rum ) eller hvad kunden syntes passer bedst. dog min. 50mm over gulv/bordplader

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 01-11-03 19:41

Det er rigtigt at der ikke er en standard , og dog , det er der jo alligevel , for det er en af de gamle "håndværk" standarder som bruges af håndværkere , og den gælder primært afbrydere ved døre og lignende , som sættes med 110 cm til overkant fra færdig gulv.(stikkontakten pålaceres så nedenunder) Vedr. stikkontakter som ikke sider ved dørener det "normale" at de med 30 cm til overkant fra færdig gulv (der er dog nogle der sætter dem med 40 cm).
Vedr. stikkontakter over f.eks køkken borde , så passer det fint med bordhøjde osv. hvis de sættes 110 cm over færdig gulv.
Mvh Egon

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-03 20:27

Gamle "håndværk" freks. et køkken havde en standart højte på 850mm i dag er det mest normale 900mm folk er i dag i gennemsnit blivet højere. og idag sættes stikkontakterne/grisetrønerne ca. 50-60mm til underkant over køkkenbordpladen eller hvad kunden syntes passer bedst dog min. 50mm over.
2. I mellem 300 og 400mm ? " i dag i nybyg skal der være 1 stikk. pr. påbegyndt 4 m2. freks. i et sove værelse på 17 m2. dvs. 4 stikk. nomalt sættes der en på hver væg.for at undgå forlængenledniger. og ved renovering." (dvs. sættes stikk. i mellem 300 og 400mm over gulv kommer de til at sidde i samme højte som madressen og det er lidt irreterende at man skal rykke sengen 5-6 cm ud fra vægen hvis man skal bruge stikk. ) så i dag sættes de i den højte som kunden ønsker dog. minimum 50mm over gulv/bordpalder og så kan man anbefale.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 02-11-03 09:41

Selvfølgelig kan man sætte dem som man bedst synes ,bare man overholder reglerne. Det med 1 stik for hver 4 m2 er ikke en ny regel , og i stedet for at sætte dem med "1 på hver væg" er det selvfølgelig bedre at se på hvilke indretnings muligheder der er , og så forsøge at sætte stikkontakterne efter dette. Det samme gælder i et køkken at man selvfølgelig skal se på de faktiske forhold og forsøge at lave elinstallationen efter dette. Der blev spurgt efter nogle "standarder" og her er de 110 cm ved døre og 30 cm på væggge stadig en udmærket standard som udgangspunkt.
Mvh Egon

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-03 16:25

her er spørgsmålet "hvor højt sidder en stik kontakt rigtig ved gulvet !? og hvor højt og til siden sidder en afbryder/stik til lys ved dør kamen !?

1. stikkontakt sider rigtigt hvis der er min. 50mm fra gulv/bordplade til underkant af stikkontakt.
2. afb/stikkontakt sider rigtig hvis der er min. 50mm fra gulv/bordplade til underkant af afb/stikkontakt ( normalt sider de i en højte i mellem 1100 og 1250mm over gulv (til overkant)) og i sammen side som dørhåndtaget

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 02-11-03 16:41

Det er rigtigt at de 50 mm er lovgivningen , men ofte er det praktisk at sætte dem højere , hvilket også er tilladt.
Mvh Egon

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-03 15:46

jeg skriver også minimum 50mm.

Kommentar
Fra : morten.n

Dato : 07-11-03 18:25

Hej rotw, du lyder lidt ophidset. Det er rigtigt, at der ikke er en dissideret standart der siger, at stikkontakten skal sidde i en højde af 300mm. Men som Egon rigtigt nok siger, er det en håndværker standart som stadigvækket bruges de fleste steder. Jeg kender ikke din baggrund, men hvis du har erfaring inde for el-branchen, så ved du også, at der i nye byggerier, i betonelementerne, sættes afbryder og stikkontakter i en højde af, henholdsvis 1100mm og 300mm.
Mvh Morten

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-03 21:27

det er rigtig at mange akkitekter/byggeh. vælger disse mål men der er heldigvis også nogen af dem der har set lyset og lært af fortidens fejl

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 08-11-03 14:48

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-11-03 16:10

det var så lidt