/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrift på boller?!
Fra : gisele
Vist : 572 gange
50 point
Dato : 25-10-03 18:40

Jeg vil gerne begynde at bage, men det jeg ser i kogebøgerne siger mig ikke så meget. Er der nogen som har en rigtig god opskrift på boller? Eller brød? Det kan være, boller med gullerødder, boller med solsikkekerner, valnødder, soltørret tomater, eller noget jeg ikke kender til, men som bare er super lækkert?!

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 25-10-03 18:48
Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 25-10-03 18:50
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-03 18:54

Hej gisele
Måske er dette noget du kan bruge, de er i hvert fald kanon

Ingredienser:
50 gram smør
4 1/2 dl vand
50 gram gær
2 tsk. sukker
2 tsk. groft salt
ca. 650 gram durummel

Tomatfyld af:
halvdelen af en dåse hakkede tomater på ca. 400 gram
1 dåse koncentreret tomatpure (ca. 70 gram)
1 lille finthakket fed hvidløg
1 glas Karolines Marineret Feta (ca. 300 gram)
1/2 dl grønne oliven i skiver

Pensling:
2 tsk. olie

Flade boller:
Smelt smørret i en gryde og tilsæt vandet. Hæld blandingen i en skål. Rør først gæren ud heri og derefter sukker, salt og 2 tsk. af durummelet. Dæk skålen med fx et låg og lad blandingen stå et lunt sted i ca. 10 min. Slå resten af melet i (hold lidt mel tilbage) – dejen skal være blød. Dæk igen skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 30 minutter.

Tomatfyld:
Lad de hakkede tomater dryppe af i en sigte i ca. 5 min. Kom de afdryppede tomater i en skål og rør dem sammen med tomatpure og hvidløg.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Del dejen i 8 stykker og form dem til boller. Rul bollerne flade (ca. 12 cm i diameter). Læg de flade boller på en plade med bagepapir og lad dem efterhæve tildækket i ca. 15 min. Hæld Feta ost til afdrypning i sigten - gem lidt af olien. Tryk fordybninger i bollerne og pensl med olien. Fordel først tomatfyld - derefter oliven og til sidst ostetern på de flade boller. Bag dem midt i ovnen til osten er gylden ( ca. 20 minutter ved 225 grader)

God fornøjelse
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-03 19:02

Hejsa Gisele

Denne her lyder lækkert

Boller: Honningboller med chokolade og nødder.
(20 stk)

Ingredienser:
100 g margarine
5 dl mælk
50 g gær
3/4 dl honning
1 tsk. salt
200 g hakket TOMS Plade, mørk
100 g hakkede hasselnødder
350 g sigtemel
ca. 500 g hvedemel
1 æg til pensling
2 spsk. perlesukker

Margarinen smeltes og mælken tilsættes. Mælkeblandingen hældes op i en dejskål. Gæren udrøres heri.

De øvrige ingredienser tilsættes.
Dejen æltes til den er smidig og stilles til hævning i 40 min.
Dejen slås ned og formes til boller.

Bollerne sættes på bagepapir og efterhæver 30 min.

Bollerne pensels med æg og drysses med perlesukker.

Bages i 25 min. ved 200º i midten af ovnen

Velbekom
MVH Brian

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 19:17

Hej Dabj

Din opskrift lydder spændende, kan bare ikke helt forstå det sidste du skrev.. Det med > Tryk fordybninger i bollerne og pensl med olien. Fordel først tomatfyld - derefter oliven og til sidst ostetern på de flade boller. Bag dem midt i ovnen til osten er gylden ( ca. 20 minutter ved 225 grader). De lydder gode til en middag.

Hej Brian

Dine lydder mums, dem vil jeg bage så bliver min kæreste og vores unge lykkelige. Vi er alle meget glade for chockolade, honning og nødder.

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Warnia

Dato : 25-10-03 19:21

Kære Gisele.
Det ser ud som om, du søger en opskrift på en god gærdej. Boller/brød, har jeg ret?
Du skriver ikke noget om, at du er diabeteker, det betyder jo meget om hvad du tilsætter din dej.
Start med at lave en god dej. Du finder opskrifterne på alle melposerne. Men et godt råd: - Lad dem hæve i lang tid. (Kort tid meget gær, lang tid mindre gær). Gerne i køleskabet i lang tid. 8 timer? Lang hævetid giver den bedste smag. Det er den kemiske reaktion, der sker i hævetiden, der giver den bedste smag.............
Bag din opskrift, og smag efter..............Hvad kan du tilsætte?
Prøv, og prøv igen...Det er kun dig selv, der kan sætte grænserne.
Bliv din egen bagemester. Prøv med små portioner, og vær din egen smagsdommer. Noter ned hver gang, du har lavet et forsøg. Nogen gange lykkes det og bliver fuldkomment, andre gange bliver det totalt mislykket. Sådan er det sket for os allesammen i tidens løb.
Næste gang, bliver det måske dig, der svarer på bagespørgsmål.

Kommentar
Fra : Warnia

Dato : 25-10-03 19:21

Kære Gisele.
Det ser ud som om, du søger en opskrift på en god gærdej. Boller/brød, har jeg ret?
Du skriver ikke noget om, at du er diabeteker, det betyder jo meget om hvad du tilsætter din dej.
Start med at lave en god dej. Du finder opskrifterne på alle melposerne. Men et godt råd: - Lad dem hæve i lang tid. (Kort tid meget gær, lang tid mindre gær). Gerne i køleskabet i lang tid. 8 timer? Lang hævetid giver den bedste smag. Det er den kemiske reaktion, der sker i hævetiden, der giver den bedste smag.............
Bag din opskrift, og smag efter..............Hvad kan du tilsætte?
Prøv, og prøv igen...Det er kun dig selv, der kan sætte grænserne.
Bliv din egen bagemester. Prøv med små portioner, og vær din egen smagsdommer. Noter ned hver gang, du har lavet et forsøg. Nogen gange lykkes det og bliver fuldkomment, andre gange bliver det totalt mislykket. Sådan er det sket for os allesammen i tidens løb.
Næste gang, bliver det måske dig, der svarer på bagespørgsmål.
Hilsen
Warnia

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-03 20:05

->gisela
Meningen er at de laves på samme måde som fastelavnsboller, ~~~så med fyldet oven på bollen.

mvh
Dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-10-03 20:07

der skulle stå -- a l t s å

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 20:47

Okay så, nu fatter jeg det. Tak, de må også prøves en dag. Jeg søgte dog noget man kan hygge spise, med eller uden pålæg. Morgen, middag, aften og mellem- måltider. Der ville jeg nok spise dine boller til noget Italiensk mad

Kærlig hilsen

Gisèle

Godkendelse af svar
Fra : gisele

Dato : 25-10-03 20:52

Tak for svaret brian.. Dine boller lydder som et hit for min kæreste, fortalte ham lige om din opskrift. Og her kan hele familien være med..

Kærlig hilsen
Gisèle