/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nedrivning af ikke-bærende væg
Fra : bv32
Vist : 4993 gange
50 point
Dato : 24-10-03 20:30

Jeg har fået en byggeingeniør til at kigge på mit køkkenprojekt. Jeg skal rive en væg ned, som ifølge tegningerne (og ingeniøren) bestemt ikke er en bærende væg (der er ikke fundament nedenunder). En tømrer har været op og kigge på loftet og mente, at han ikke ville lægge hovedet på blokken at loftet ikke skulle understøttes med en bjælke. Det baserede han på, at der er er tale om tunge cementtagsten og han mente at spærrekonstruktionen så lidt spinkel og gammeldags ud. Især den type sømprofiler (de der små metalplader med huller i) der er brugt. De er smallere end de plejer at være. Byggeingeniøren kunne ikke se tømrerens bekymring (ved kun at kigge på tegningerne), men mente at hvis der virkelig skulle være et problem kunne man da bare forstærke spærrene i stedet for at få en støttebjælke under loftet. Hvis der var tale om en 1. sal var det noget andet, men nu, hvor der kun er tale om et loft skulle det ikke være nødvendigt med en bjælke. Er der nogen der vover at udtale sig om det skulle være nok at forstærke spærrene med andre sømprofiler, der hvor væggen skal fjernes (der er måske tale om 3-4 m)?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-10-03 20:52

Sømbeslag kan ikke ændre spærkonstruktionens bæreevne - højst gøre den så stærk som den bør være.
Styrken kan øges oppe fra loftet med blælker som hjælpebæring, og bør nok gøres af en tømrer, da der skal være en lille smule "forspænd".
Hviler spæret på din mur, er sansyneligvis en rem eller en træklods i mellem.
Endelig kan du få en murer til at lægge en drager af træ som kan bære, og denne kunne gøres synlig og pæn.
Emesen.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 24-10-03 22:25

Så spærrerne hviler formentlig på en træklods som så hviler på væggen. Hvordan ville en tømrer lægge sådan en hjælpebjælke fra loftet? Fjerner de bare spærrene, hvor man midlertidigt understøtter taget, lægger bjælken og sætter spærrene på igen? Det lyder ikke som et stort projekt for en tømrer, er det? Hvad kan det være, en dags arbejde?
Er det en murer der ville lægge en synlig drager eller en tømrer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-10-03 22:36

Det vil være en mure som lægger en drager af træ op. Men han vil starte med at understøtte på begge sider af væggen. han vil lægge en bjælke med en jernplade under som ligger på en blanding af grus og cement. I denne rækkefølge oppefra og ned:
spær
bjælke
jernplade
grus og cement
på eksisterende mur i siderne.
En tømrer kan også gøre det.
Der mange måder en tømrer kan lave støtte bjælker på.
De kan ligge på langs eller på tværs.
De kan sættes på siden eller eksisterende spær kan "hænge" i støtte bjælke.
Emesen.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 25-10-03 09:50

Hvis den væg du skal fjerne har samme retning som spæret, det vil sige væggen er placeret mellem de to facader, er væggen ikke bærende og du kan roligt fjerne denne uden yderligere forstærkning af spærene. Omvendt hvis væggen er har retningen langs med facaderne er det en bærende væg. Du kan også selv forstærke med en bærende bjælke og gøre det på en nem måde hvis du ikke ønsker bjælken skal være synlig, kan du lægge en bjælke op på loftet denne skal spænde fra de første spær på hver side af de frie spænd og lægges direkte på den vandrette spærbjælke og fastgøres til spærbjælken med BMF beslag/bånd.

Jeg gætter at du har gitterspær med en taghældning ca. 25-30 grader. Dine spær burde være dimensioneret til tegltag, som i fagsproget kaldes "tung tag= 55kg/m2", har tegltaget altid ligget på bør ikke havde nogen bekymringer. Er du i tvivl har ingeniøren ret du kan forstærke gitterkonstruktionen hvis den ikke er dimensinoret til tung tag. Der findes en bog som hedder TRÆ28 (ISBN 87-85108-48-0) som beskriver hvordan spærende skal dimensioneres samt beskriver sømplader og antal søm o.s.v., hvis du skal bruge oplysninger om taghældningen samt spændvidden mellem dine facader målt indv.

NB. Er du nødsaget til at forstærke spærene har jeg nogle gode billige løsningsmodeller til dig.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 25-10-03 12:56

Ifølge tegningen er taghældningen 25 grader. Det stykke væg der skal fjernes er på langs med facaden. Der er ikke noget der tyder på, at tegltaget ikke altid har ligget på. På tegningen står 4 foreslag af hvordan taget skal dimensioneres: Eternit bølgeplader, Eternit skifter, Ceny II betontagsten og Braas betontagsten. Hvis jeg bare måler op om taget er dimensioneret efter betontagsten er alt vel ok, så?

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-03 16:44

Ja, der er noget der tyder på at dine spær er dimensinoret til tung tag (tegltag). Hvis den langsgående væg er en let væg uden fundament er det selvfølgelig ikke en bærende væg. Dine gitterspær er således dimensioneret til at kunne bære tagkonstruktionen i fuld spændvidde mellem dine 2 facader, hvorfor der ikke burde være nogen problemer i at fjerne ca. 3-4 meter af indv. væg, hvis dine gitterspær ikke var dimensioneret til at kunne bære fuld spændvidde ville indervæggen havde fundament og hermed være bærende.

Er du i tvivl om din tømrers udsagn om at spærene´s spinkle beslag er stærke nok, kan du jo selv forstærke de få spær hvor væggen fjernes. Du kan forstærke disse ved skære nogle finerplade op som lasker, det vil sige at du tager nogle finerplader ca. 15 mm og sømmer nogle finer lasker uden på sømbeslagene, laskerne skal være større end sømbeslagene.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 25-10-03 22:57

Tak for svaret F.E.Larsen.