/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
lettisk Kringel (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 561 gange
200 point
Dato : 23-10-03 12:10

Er der mon nogen der har lyst til at oversætte denne opskrift for mig ?? så ville jeg blive glad

Per

1 1/2 packages of active dry yeast
1/2 cup warm water
glaze
2 cups milk, scalded and cooled to lukewarm, 1 egg (beaten)
2 cups sugar
slivered almonds
1 teaspoon salt
powdered sugar
1 teaspoon crushed cardamom
5 egg yolks
8 to 9 cups sifted white flour
1 cup melted butter
Dissolve the yeast in the warm water. Stir in the milk, sugar, salt, cardamom, eggs—and enough flour (about two cups) to make the batter. Beat until the dough is smooth and elastic. Add about 3 cups of flour and beat; the dough should be quite smooth and glossy. Add melted butter. Beat again until glossy. Stir in remaking flour until a stiff dough forms. Turn out on a floured board, cover with a bowl and let rest for 15 min.
Then knead until smooth and satiny. Place in a lightly greased mixing bowl, turn dough to grease top, cover lightly and let rise until about double in bulk. Punch down and let rise until almost doubled. Turn out on a floured board and form into two braided loaves or a pretzel shape. Glaze the kringel with the beaten egg, add almonds and bake at bout 325 degrees for about an hour; be sure not to over bake if you like it soft and slightly chewy.
When you take the finished product out of the oven, sprinkle with powder sugar.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 23-10-03 13:37

Hej netper
Øhhh! Mangler der lidt af opskriften? Oversættelse efter bedste evne af oplyste tekst

1 1/2 pkke aktiv tørgær
1/2 kop varmt vand (lunken)
Overtræk/glasur
2 kopper mælk, afvejeg og afkælet til lunken, 1 æg (pisket)
2 kopper suker
smuttede og hakkede mandler (mandel splitter)
1 tsk. salt
flour melis
1 tsk. stødt kardemomme
5 ægge blommer
8 to 9 kopper sigtet hvedemel
1 kop smeltet smør
Opløs gæren i det lunkne vand. Irør mælken med sukker, salt, kardemomme, æg - og nok mel (ca. 2 kopper) til en let dej (pandekagetyk dej). Pisk indtil dejen er blød og elastisk. Tilsæt ca. 3 kopper mel og pisk igennem, dejen skal være helt glat og blank. Tilsæt smeltet smør. Pisk igen til dejen er blank og glat. Irør det overskydende mel indtil dejen bliver stiv. Vend dejen ud på borpladen som er letstrøget med mel, tildæk med en skål og lad det hvile i 15 min.
Ælt dejen til den er blød og satinagtig. Fyld dejen i en forsmurt skål, vend dejen så den har en smurt top. Tildæk dejen med et viskestykke og lad den hæve til dobbelt størrelse. Bank dejen ned og lad den igen hæve til dobbelt størrelse. Vend dejen ud på borpladen som er letstrøget med mel, form dejen til to flettede brød eller til en kringle-form (saltkringle form). Smør overfladen med det piskede æg og mandelsplitterne, bages i en 325 grader varm ovn (farenheit?? hvis = ca 165*C) i ca. en time. Pas på med ikke at overbage brødet hvis du kan li' blødt og letter klægt brød. Når du tager det færdige brød ud af ovnen drysses det med flourmelis

Hygge..
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:40

NB: Lidt stavefej hist og pist + fik ikke slettet alt den engelske tekst... men du fanger det nok

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-10-03 13:43

Hej Søren

Hvad mener du der mangler af opskriften ??

Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:50

Hej Per

2 cups milk, scalded and cooled to lukewarm, 1 egg (beaten)
2 kopper mælk, afvejet og afkælet til lunken, 1 æg (pisket)

Det giver ikke rigtigt mening (for mig altså)

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:52

Det går sgu' godt i dag... det skal selvfølgelig være afkølet til lunken

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:54

NB: Bliver nød til at smutte... skal ha' ny potte på bilen kl. 14
Skriv evt. på CLAN@pc.dk og jeg kigger på det i aften.
Søren (lidt ½-travlt + har en øse der lydder som en formel 1'er)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-10-03 14:47

>CLAN

scalded og scaled er ikke det samme - Det ene betyder kogt (skoldet) det andet KAN betyde afvejet.

Så mens du får ny lydpotte, så køb lige et par boghandlerlæsebriller

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 23-10-03 14:50

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-10-03 09:04

Den er go' med dig ramses... jeg har indkøbt et par boghandlerlæsebriller
Noget af skylden ligger i et nedslidt tastatur, men da jeg har fødselsdag i december, så "venter" jeg lige lidt, så har ungerne råd til en gave. Porchen må nok vente til næste år
Jeg er nok også blevet for gammel til at få mine skolepenge tilbage... SÅ længe, løber garantien sikkert ikke
Hygge...
Søren (med ny potte... på bilen altså)