/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Honda Wallaroo Luftbegrænsningen
Fra : Yascin
Vist : 2289 gange
140 point
Dato : 21-10-03 00:21

Jeg fjenede luftbegrænsningen i luftfiltret på wallaroo, men efterfølgende vil den ikke tage gas.
Er det fordi den den for for meget luft nu?
Eller hvad sker der...........???
Knallerten er lovlig ellers..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 21-10-03 00:53

Ja lige netop, du har ret. Alternativ er bare at sætte en dyse (strålespids) ca 2 numre større, det giver endda lidt mere kraft.
Du må nemlig ikke nu ligge og holde gashåndtaget i bund (det kører den heller ikke stærkere af), da den for formeget luft i forhold til benzin, og det er ikke godt, da den kan brænde stempel /lejer fast. (får for lidt smøring og køling) Benzinen køler rigtig meget ved dens fordampning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yascin

Dato : 21-10-03 00:57

Tak for svaret, men kan jeg ikke bare stille på nålen i kaburatoren(så den får mere benzin), vil det ikke give samme resultat.

Kommentar
Fra : Yascin

Dato : 21-10-03 01:01

Eller dreje på luftskruen??

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 21-10-03 06:24

Måske kan du nøjes med at skrue på luftskruen, men det er ikke sikkert det er nok, det kan være du bliver nød til at skifte din dyse til en lidt større...

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 21-10-03 08:54

Jeg har selv haft sådan en Honda, hvis du vil have den til at køre stærkere kan du bare pille plumben ud, den er svejst fast eller noget - bare lige til at pille ud!

Den sidder i studsen imellem kaburatoren og cylinderen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 16:44

Nej du kan ikke bare stille nålen, den er næsten fri ved bundgas, og at den stikker lidt ned i strålerøret, er faktisk en fordel, da der sker en hviveldannelse omkring nålen der er med til at forstøve og trække benzin op, det er i det hele taget sjældent at en indstilling anden end den fra fabrikken er bedre. Endvidere skal nålen lukke næsten af for benzinen, ved tomgang.
Luftskruen, har ikke anden funktion end finjustere tomgangen.
Men det man kunne ønske sig, var en indstillig strålespids, det havde man på en del gamle knallertkarburatorer, blandt andet Puch MS50, og så når man blev stoppet af solsortene, og de lige ville høre hvor højt den kunne gå op i omdr., så drejede man i alt ubemærkethed strålespidsen en 1/2 omdr. så fik den så fed blanding at den ikke kunne ræse op i omdr. Man kan købe strålespidsen endnu ved THansen, men den kan ikke bruges på modeller hvor strålespidsen sidder i bunden af strålerøret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yascin

Dato : 21-10-03 22:34

Til pallebhansen
Hvorfor kan man så stille på nålen , er det ikke for at kunne ændre på bensin tilførelsen/(benzin/luft)
Tak for dine gode svar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 23:32

Jeg havde en gang en saab, der kørte på gasanlæg, men skulle startes på benzin, og man skulle huske at slå over på benzin når man slukkede. Men efter mang tusinde KM, hvor der ikke stod benzin "under" nålen, blev denne slidt tynd (sad og raslede), til sidst ville den næsten ikke gå på benzin.(noget værre lort).
Det er ikke helt rigtigt, at nålen ikke kan justeres lidt, men det skal forståes sådan, at hvis den er så langt nede den kan (øverste hul), så får maskinen en mager blanding i tomgang. Er den helt oppe (nederste hul), får den for fed blanding, og kører man bundgas, er strålerøret så frit som det nu kan blive (spidsen er dog stadig lige nede i strålerøret), og det fri areal af strålerøret er mange gange større end strålespidsens hulareal som måske er 0.8mm i diameter. så der kan jo ikke komme mere benzin op i strålerøret end strålespidsen tillader, og derfor har nålen heroppe næsten ingen indflydelse.
Så nålen er mere en regulering af benzinmængden fra tomgang til mellemgas. Jeg vil ikke afvise at den kan have en lille effekt (1/2strålespidsetrin), ved bundgas. Det er en meget vanskelig videnskab, at måle på luftformige gasser, og der er skrevet store værker om dette emne. Endvidere kan der fåes forskellige nåleformer, til den samme racerkarburatorer, afhængig af om det er feks. let eller tung jordbanekørsel. Prøv at se dette link: http://www.kreidler-service.dk/VejlDetail.asp?VareID=38&ItemStart=
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jimbo3

Dato : 22-10-03 18:45

du skal have en større dyse i hvis den skal tage gas igen.
Vh jimbo3

Godkendelse af svar
Fra : Yascin

Dato : 22-10-03 23:32

Tak for svaret pallebhansen.