/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp, min hund tisser indenfor!
Fra : zicko
Vist : 1953 gange
100 point
Dato : 21-10-03 00:15

Som i nok kan forstå har vi et lille problem med vores nu 3½ måneder gamle Labrador hvalp, vi har haft ham siden han var 8 uger, og han er stadig ikke renlig.. Er det normalt at det tager så langt tid? Det er første gang vi har hund, og jeg har læst masser af bøger om hvalpeopdræt og så videre, vi roser ham meget når han besørger udenfor, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad man ellers kan gøre, især hvis i har nogle go'e ideer til hvordan man kan lære ham at han skal gø eller pive eller bare et eller andet for at gøre opmærksom på at han skal ud?

Vi går til hvalpetræning med 7 af hans søskende og flere af dem er allerede blevet helt renlige.. Kan det have noget at gøre med at vi bor i et stort hus så han ikke kan finde ud af hvor det foregår måske ??

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 21-10-03 00:36

hej
jeg har erfaring med at hver gang hunden har sovet, leget eller været optaget af noget, har den det ligesom børn.
den glemmer at den er tissetrængende.
jeg har haft hvalp 3 gange og har gjort det at så snart den vågnede eller var færdig med legen har jeg taget den ud
det har godt nok været med 8-10 ugers hvalpe, men det er vel ikke for sent endnu.
jeg havde et problem med den ene der var meget blød i sindet. hver gang vi sagde " nååå god hund" tissede den
m.v.h. wipo

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 21-10-03 00:42

Hej Wipo :)

Vi sørger for at tage ham ud så ofte som muligt.. som regel tisser han også udenfor når v ilige har leget eller hvis han har sovet.. når han har spist kan der godt gå en halv times tid før han bli'r trængende.. f.eks. her til aften tog jeg ham ud ½ time efter han havde spist, og han tissede da også.. men efter vi kom ind igen satte jeg mig til at arbejde og ca. et kvarters tid efter kom han hen til mig og jeg kunne straks lugte at han havde lavet ulykker.. og ganske rigtig.. han havde besørget inde i stuen.. det er sådan noget jeg synes er mærkeligt...
han kan godt finde ud af at når vi går ud så er det fordi han skal tisse.. så bli'r vi jo så glade.. men han kan bare ikke finde ud af at gøre opmærksom på når han skal :(

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 21-10-03 01:00

En anden ting jeg glemte at nævne er at når jeg er hjemme hos en af mine venner og Lau er med, så er der ingen problemer.. der går han troligt hen til døren når han vil ud...

Kommentar
Fra : Dharma

Dato : 21-10-03 01:02

Hej!!

Jeg ville bare lige sige, at alt hvad i gør lyder for mig til at være helt korrekt. Men i bliver nødt til at huske, at det er meget individuelt også selv for kuldsøskende. Desuden er "lukkemekanismen" i systemet på hvalpene ikke helt udviklet før hvalpen er omkring 6-7 måneder.
Jeg har selv 4 hunde (som er total forskellige), og det sidste skud på stammen, som er 5 måneder, har været renlig i 2 1/2 måned. MEN.....min 2. hund var først renlig da han var 7 måneder.
Jeg har været ude for disse tilfælde mange gange, da jeg er uddannet inden for adfærd. Og de råd jeg plejer at give, når hvalpen er så gammel som jeres er: Fortsæt jeres arbejde, det vil give pote inden længe. Og hvis den bliver ved, så få den undersøgt af dyrlægen i stedet for.
Håber i kunne bruge det.

MVH. Dharma

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-03 08:24

Hejsa
Her er en lille en omkring emner fra DKK

Citat
Urenlighed hos hunde sker som oftest grundet mangel på indlæring eller forkert indlæring. Som meget andet kan denne adfærd også blive til vane for hunden - eller uvane set fra menneskets synsvinkel. For jeres hunds vedkommende, er der nok tale om utilsigtet forkert indlæring, der hurtigt er blevet til en dårlig vane.

Der sker ofte det at man, når hvalpen bliver ældre, ikke længere er så flink til at gå ud i haven sammen med hunden, når man ønsker at den skal besørge. Man lukker den i stedet alene ud i haven og forventer at den besørger, og kommer til døren når den er færdig. Hunden tisser måske, men vil hellere retur til "flokken" og står derfor hurtigt ved døren. Hunden har altså ikke fået besørget færdig, når familien går i seng. Tidligt om morgenen vågner hunden, går fra "hulen" i soveværelset, hvor den ikke vil ønsker at besørge, ind i stuen hvor den uforstyrret forretter sin nødtørft. Herefter går hunden retur til soveværelset og sover videre. Når I vågner og ser "klatten" på gulvet, kan I ikke undgå at blive irriterede, dette opfatter hunden straks og ser trykket ud. Ikke på grund af "klatten", men snarere på grund af jeres anderledes stemmeføring, kropssprog m.m.

Problemet kan sagtens løses, hvis I ændrer i jeres og hundens rutine. Det tager ca. 6-8 dage at bryde uvanen, hvis I følger dette program:

1. Gør omhyggeligt rent de steder hunden har været urenlig.
2. Det kan være en god idé, at fordele hundens madration på 2-3 måltider. Det forhindrer, at hunden har en stor portion i maven den skal af med i løbet af aftenen/natten.
3. Giv ikke hunden mad senere end kl. 17:30.
4. Gå selv med hunden ud i haven hver gang den har spist, samt på andre tidspunkter, hvor man forventer at hunden skal besørge (når den har sovet, leget, drukket vand m.m.), gerne til det samme sted i haven hver gang. Bliv der til hunden har besørget og ros hunden når det sker - giv evt. en godbid.
5. Forhindr hunden i at komme udenfor dens kurv om natten. Sæt en 1½ meter line til sengebenet (ved hovedgærdet) og sæt hundens kurv ved siden af. Sæt linene i et fast halsbånd på hunden (ikke kvæler), når I går i seng. Hunden vil meget nødigt besørge i egen "hule" og vil derfor holde sig eller pibe, når den skal besørge. Når uvanen er brudt, kan hunden igen frit bevæge sig rundt i huset.
6. Man kan også vælge, at stille vækkeuret 1-2 timer tidligere end normalt. Tag så hunden ud i haven, ros den for at besørge ude og gå så i seng igen.

Følger I løsningsmodellen overfor brydes uvane hurtigt.

I forbindelse med urenlighed hos hunde, bør man generelt være opmærksom på følgende:
1. Om urenligheden kunne skyldes sygdom? – tal med dyrlægen
2. Om hunden har en tryg tilværelse – føler hundes sig presset af en anden hund eller omvæltning i tilværelsen?
3. Er hunden bange for at være alene hjemme?
Er du i tvivl, er det en god idé at tale med en dyrlæge eller en hundeadfærdsbehandler

Vedhæfter et par links fra DKK omkring emnet, den første er den viste ovenfor.
* http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/Dokument.nsf/0/577f4620f452d292c1256b7a002819e2?OpenDocument
* http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/hunden_besoerger_indenfor_om_n.html
* http://www.hunde-info.dk/alene2.shtml

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-10-03 10:35

Jeg har selv (med gode erfaringer) lært hunden at tisse på en avis, og så i små nøk flytte avisen hen til døren, når hunden så har lært at tisse på avisen, fjernes avisen, så skulle hunden meget gerne sige "piv" henne ved døren.
MVH
MODERSVILJE

Godkendelse af svar
Fra : zicko

Dato : 21-10-03 11:08

Tusind tak for de gode råd :D

Jeg håber at vi kan lære noget af det !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-03 17:11

Jeg synes ikke, at en labrador på 3½ måned burde være gammel nok til selv at styre sin renlighed.
Det, du siger er, at når I er på besøg, så er der ingen problemer. Men når du sidder og arbejder, så kan det gå galt.
Når I er på besøg, så sidder du garanteret og holder øje med Lau og opdager det mindste tegn på, at han gerne vil ud, ikke?
Og du siger, at flere af hans kuldsøskende allerede er helt renlige. Er der ikke også kuldbrødre, som ikke er helt renlige endnu? Det skulle ikke undre mig, om det er ligesom med menneskebørn: piger er lidt tidligere end drenge til sådan noget.
Det er fint nok at følge rådene fra DKK, men husk også, at det endnu er en lille hvalp I har, og han har brug for meget opmærksomhed fra jer, så I opfatter det mindste tegn på, at han trænger til at komme ud.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 22-10-03 15:21

Birgitta > Tak for kommentaren, det lyder ganske fornuftigt hvad du siger.. Det du siger med at jeg er mere opmærksom når jeg er ude med Lau er egentlig nok rigtigt.. det jeg bare synes er sjovt er at når vi er nede hos min ven så går han selv hen til døren når han vil ud.. det gør han ikke herhjemme...
Med hensyn til søskende så er der ganske rigtigt også nogle brødre.. Men det var en af brødrene som ifølge dens ejer var først renlig.. spørgsmålet er vel så hvad man definerer som værende renlig.. hvis vi bare sørger for at Lau kommer ud mange gange om dagen er der ingen problemer indendøre.. Min opfattelse af hvornår en hund er renlig er at det først er når den gør opmærksom hver gang den skal ud..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-03 19:04

Så er min retriever på 1½ år aldrig blevet renlig!! For hun har aldrig gået til døren og bedt om at blive lukket ud. Jeg fik hende i hedebølgen forrige sommer, og da stod døren til haven naturligvis altid åben. Og det havde den også gjort i kennelen, hvor de voksne hunde naturligt nok havde vist hvalpene, hvor man måtte gøre ting..
Da det endelig efter mange, mange måneder blev så meget efterår, at døren var lukket det meste af dagen, så var hun åbenbart også moden nok til at kunne holde sig i de timer, der var brug for (4-5 timer). De gange, hun ialt har griset (stort eller småt) indendørs, kan tælles på 2 hænder.
Hvis din hvalp har masser af mulighed for at grise af udendørs, så vil han vælge det. Jo mere du er udenfor med ham, jo mere smertefrit vil det jo gå. Og han er jo i en alder, hvor al opdragelse grundlægges, så lange ture (i hans tempo) med indkald og plads o.s.v. og hyggelige samtaler om alt, hvad I ser, -det er noget, der vil præge hans personlighed og jeres samliv de næste mange år.
Giv dig tid til ham! Det "giver pote" i længden

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 24-10-03 09:11

Jeg kommer til at tænke på om han bliver lukket ud af flere forskellige døre når I er hjemme og han skal ud og luftes. Det kan nemlig godt være derfor han går til døren hos din ven, fordi I går ind og ud af den samme. Hvis I derimod går ud af feks. bryggersdør, havedør og måske hoveddør når I er hjemme, ja - så kan det måske være lidt svært at finde ud af hvilken han skal vælge

Ellers er det som tidligere skrevet at det tager tid og det er vigtigt at have tålmodighed. Sørg for at der er ro omkring ham når I vil have ham til at besørge. Det kan måske godt være lidt svært for ham at koncentrere sig hvis I lige har leget eller skal følge en masse kommandoer imens han skal finde et passende sted at sætte sig

Held og lykke med det.

Pernille

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 24-10-03 11:03

pybs > Det er altid den samme dør når han skal ud.. der er 2 døre, først en dør til udestuen og så en glas-skydedør ud i haven.. det sjove er at så snart vi har åbnet døren til udestuen så går han selv hen og sætter sig ved skydedøren..

En anden ting jeg ikke fik nævnt er at han i langt tid ikke har lavet "ulykker" indendørs om natten, og heller ikke når han er alene.. det er faktisk kun når vi er hjemme.. det virker lidt sært..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-10-03 11:10

Prøv at glemme det med ulykkerne lidt. Prøv at træn jeres hund til at give hals (gø) - husk godbidderne!
Når han har lært at give hals på kommando, så træn ham i, at når han giver hals ved døren (hvilken som helst dør), så kommer han ud.
Bare en tanke... go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 24-10-03 11:20

Jeg hælder stadig til teorien om at han skal have ro når han skal finde et sted at besørge, så han bliver helt færdig inden han kommer ind igen.
Vi har selv prøvet det samme med vores hvalp på 15 uger og det har hjulpet. Han kunne også gå ind og besørge på gulvet efter en lang tur i snor eller i haven.

Jeg fandt ud af at det ikke dur med børn der vil lege med bold og de 2 gamle hunde han vil lege med samtidig, fordi han jo lader sig distrahere meget nemt. Ellers synes jeg det lyder som en god ide fra Søren med at give hals. Vi har lært vores at lave pirouetter foran havedøren i stedet for at give hals. Vi har med tiden 3 store hunde og det kunne give et frygteligt hus hvis de alle 3 skulle halse hver gang de vil ud Men ideen er god.

Go´weekend

Pernille

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 24-10-03 11:38

Hej søren, jeg fik samme tanke i forgårs og prøvede at lære ham at halse.. det tog 5 minutter.. jeg var godt nok overrasket.. men har prøvet flere gange efter og han har altså forstået hva' halse betyder.. så nu vil jeg prøve at få ham til det når han skal ud..

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 24-10-03 11:57

forresten jeg bli'r lige nødt til at spørge.. hvordan laver i de der søde smilies?

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 24-10-03 13:09

I menuen til venstre under "kom godt igang" ligger der en komplet liste over smilies.

God fornøjelse.

Pernille

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 26-10-03 00:14

Synes lige i fortjener en update.. jeg prøvede i går at lade døren til udestuen stå åben.. og 3 gange gik han så selv ud til skydedøren og satte sig.. den ene gang så jeg det ikke med det samme så begyndte han at gø..det samme har han gjort 4 gange i dag.. dog uden at gø.. det virker altså som om han har været forvirret over at han skulle igennem 2 døre.. mærkeligt.. nå men man må jo bare håbe at han fortsætter på den måde

P.S. jeg fik lige lagt et lille billede på nettet.. er han ik' bare dejlig? http://www.palne.dk/lau.jpg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-03 12:44

Nårh, en rigtig lille tæppetisser-Hvor er han sød!
Men så er der jo håb forude! Han kan jo godt sige til, han kunne bare ikke overskue det med de to døre. Verden skal vist helst være så enkel som mulig for sådan en ung hund..
Der tit en god forklaring på hvorfor vores hund opfører sig uhensigtsmæssigt. Og det kan være en god ide at tage sig tid til at finde ud af, præcis hvad årsagen er.
Denne gang var det nok fordi lille Lau ikke kunne overskue det med de to døre. Og i stedet for at blive irriteret og råbe op, så gik du i gang med at prøve at finde ud af, hvad årsagen kunne være.. --Ved at stille spørgsmål her på kandu, men også ved at kikke på din hund. -For det meste af svaret finder du jo ved at spørge ham...
Held og lykke med ham..