/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min CPI Popcorn nægter at starte.
Fra : MAHAA
Vist : 3131 gange
320 point
Dato : 19-10-03 21:31

Hej

har en CPI popcorn men malossi 47mm sport og topracing variator.. og en tun udstødning 100 km/t

MEN da jeg havde kørt et par lange ture på den gik den i stå 200meter før jeg var hjemme (heldig nok havde kørt 72km )
præcis som om jeg havde slukket for tændingen.. nå men det tænkte jeg ikke nærmere over og tænkte at det nok bare var tændrøret IGEN som det havde været et par gange før... fint nok 2 timer efter skulle jeg på arbejde havde lidt svær med at starte den men den startede og kørte 300meter og gik i stå og har ikke haft den startet siden ?? bortset fra et par små puf..

nå men så prøvede jeg jo nogle forskellige ting..
1. tændrør
2. total rensning af kaburator.
3.benzin tilførsel i taken og andre steder.
4.tog cylinderen af og tjekkede
5.tjekkede alt strøm ved forskjoldet og kanstaterede MEGET IR.. skiftede stikkende ud med med samlemuffer og gav lortet noget WD 40 og tjekkede CDIén..
4. tjekkede Gnisten og kanstaterede at den kun kom engang i mellem (IKKE NORMAL)

er desperat efter at få den til at virke... Håber på en hjælpene hånd eller besked...

Med Venlig Hilsen
Morten Haagen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 22:05

Ja - for det er vel ikke din tændingsafbryder, som er defekt.
Eller tændrørskablet med dårlig forbindelse.
bare en idé
Emesen.

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 19-10-03 22:16

emesen,-

Mulighederne er der..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 320 point
Dato : 19-10-03 23:15

Du har tjekket CDIèn, hvordan, nede hos en knallermekaniker?, i hvert fald skal den have en god forbindelse, særlig stel, du har ikke en fartbegrænse sat på, så prøv at fjerne den.
Giv også relæer WD 40 og ryk stik ud og ind.
Vi må da konstatere det er tændingen, prøv at skrue tændrørshætten af, og se om tændrørsledningen kan trække ca 0.5-1cm gnist til stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zeifer

Dato : 20-10-03 12:14

du kan evt tjekke oliepumpen min har gjort det før også håber det hjælper

Kommentar
Fra : scania

Dato : 20-10-03 18:39

Hej du.
Har du god gnist på tændrøret, Hvis du har, er de ingen tændnings fejl.
Dit problem kan være en af krumtap pakdåserne/Simmerringe. Hvis en sådan er utæt eller faldet at kan den ikke starte, den vil så suge luft gennem krumtaplejerne.
De sider lige bag variomatick & Svinghjul. Der vil typisk være oile i dækslerne når du tager dem af.
Håber dette hjælper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-10-03 20:06

Scania, Har du god gnist på tændrøret, Hvis du har, er de ingen tændnings fejl. Nu behøver du ikke skrive de til MAHAA, herinde er vi dus. Så skriver DU: Har du god gnist på tændrøret, Hvis du har, er de ingen tændnings fejl.
Citat: 4. tjekkede Gnisten og kanstaterede at den kun kom engang i mellem (IKKE NORMAL)
Det jeg læser ud af MAHAA`s spørgsmål, er at der er problemer med "Tændingen"
Og til zeifer, tror du også tændingsfejlen skyldes oliepumpen? Ø hvordan vil du forklare det?
Emesen du har fattet det, så er vi da 2.
Nå spøg til side, det er fandens svært at stille diagnose, man skal stole på at spørgeren er lidt af en håndværker, og det tror jeg MAHAA er.
Hvis han bare svarede, kunne vi måske hjælpe?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 20-10-03 20:58

Sorry så er Jeg her...tror ikke det er kruptap og simmerring fordi den giver som sagt kun en gnist når den har lyst...

SKal da foresten siges at jeg har en del erfaring og kan sagtens skille en scooter ad og samle den igen... men i ved der sker altid ting man ikke lige kan se og som sikkert er en ganske enkel ting.

men skal lige siges at jeg ikke har prøve at rykke frem og tilbage med stik eller noget.. men jeg har givet dem WD 40.. nu vil jeg se til det...
kommer ind en gang i mellem og tjekker og giver jer oplysninger om hvordan det går og hvad jeg finder ud af....

I skal alle sammen have tak... og håber i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 20-10-03 21:13

Undskyld hva har olie pumpen med det at gøre.. Kunne jeg da godt tænke mig at vide hvis det var en mulighed på en repration..

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 20-10-03 22:03

Har fået gnisten til at komme hele tiden nu... men 0,5cm er der nu ikke fra ledning til stel... den skal holdes helt tæt ved... før der sker noget..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-10-03 22:37

Ja da, det er da altid noget, så er det bare at slå tændrørets "vinkelspids", lidt tættere til elektroden, så tæt at der kun kan gå en tommelfingernegl imellem. Så skulle den kunne starte. Du skal tænke på det er meget sværere for tændingen at slå en gnist ved 10 atm. en det er i fri luft.
Du vil ikke få fuld motoreffekt, men næsten.
Hvis den starter nu, har du en fejl i cdièn eller i ankeret bag svinghjulet, eller en forbindelse der er dårlig (for meget modstand)(dårlig stelforbindelse)
Den fejl kan knallertmekanikeren bedre finde, da han har grej til at måle både cdi og anker.
Men kan den starte nu, vil jeg også anslå at du kan køre "normalt", mange dage, men se at få fundet fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 22:49

Hvad farve havde dit tændrør inden du rensde det. blåsort/gråt/brunt/grumsetsort
Hvis du i en tændrørstabel ser at elektrodeafstanden på dit tændrør skal være 0,6 mm så er det tykkelsen på tommelfinger neglen.
Emesen.

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 00:01

Emesen: der var brunt...

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 00:09

Har vist fundet fejlen.... jeg skruede mig ind til spolen og ankeret og sleb alt rust og ir af lortet.. så nu er Gnisten Blå/hvid (ikke som før lilla som jeg glemte at nævne) og den er ca. men stadig ikke særlig stor gnist afstand mellem stel og ledning nok omkring 0.40cm. så nu gnister det fint nok (tændrøret..)

Ikke for at irritere men gider ikke gå til mekanikeren da han er en DØR til det... han kunne ikke engang skrue mit blæserhjul ordentlig fast så det skrællede og gjorde ved (voldsomt OG JEG VAR NYBEGYNDER) men der startede det hele... da jeg selv gik ind og strammede skruen.. og så gik det der ud af...

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 00:17

Ups!! Glemte at sige at jeg endnu ikke har fået gang i den.. men nok pga. drukning... der ligger jo nok en sø af benzin i cylinderen.. men der kom da et par puf fra den... og derefter kunne jeg da skrue tændrør ud og trykke på kickstarter og så kom der en lille røg sky ud.. sååå... måske virker den måske ikke...

Foresten kan man sætte en omformer på til 12v. og få elstart til at virke lidt nedern at skulle stå og smadrer svinghjulet med kickstarteren...

Nå men jeg går lige i seng til i morgen... og efter vil jeg lige arbejde og så er jeg her igen omkring kl 15. og håber på en masse fif til at få den startet...
så skriv endelig.. bedre meget end intet...

God Aften

Med Venlig Hilsen
Morten Haagen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 00:46

Når en knaller er druknet, eller du har mistanke til det, (gælder også biler m.v.) så holder man gassen i "bundgas", altså max., og på den måde lufter man ud, og ikke som mange tror, ved at tage gassen af. Sådan gør du osse med tændrøret taget af, og lukker for benzinen, indtil den er udluftet, med elstarteren.
En omformer, det kan man godt kalde den, det er en gemen lader til bil, den laver 14V jævnstrøm (men bruges på 12V batterier), den sættes på batteriet (aldrig uden), og kan fint lade medens man prøver start (batteriet sørger nemlig for at spændingen bliver "mere jævn", og ikke overstiger ca 12V. Man kan også købe en miniudgave til knallert ved feks. THansen. Men mon ikke din far har en.
Emsen, det jeg mente med tommelfingernegl, er at sætte gnistafstanden ned, hvis der er startvanskeligheder på grund af tændingen, jeg ved godt at de fleste tændrør skal have 0,6mm, men en negl er noget mindre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 13:10

Er allerede tilbage.. takker for svarende jeg vil ud og kigge skriv hvis i har nogle brugbare oplysninger,,,

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 14:40

Syntes det ser sort ud.. har prøvet alt.. bortset fra oliepumpen og gnisten er næsten 1 cm lang nu men intet hjælper har næsten holdt elstart i bund i 15min uden at der sker så meget som bare et lille knald...

Simpelthen underlig... hvor sidder oliepumpen..?? er det ikke nede i motoren??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-03 15:52

Har du haft svinghjulet pillet af? Hvis du har masser af gnist, skal du sikre dig tændingstidspunktet er korrekt - et par millimeter før stemplet er i top. Dernæst er der stort set kun manglende benzin tilbage.

Ps - du har vel ikke brændt hul i stemplet, vel?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 16:09

Hvis du nu har gnist, så giv den en sjat (2fingerbøl) benzin igennem tændrørshullet eller ind i karburatorens indsugning, og prøv så igen.
Jeg har gjort det utallige gange, og hvis den så lige går igang, så er vi nået til benzinmangel.
Jeg vil osse have at du tjekker at benzinen flyder frit ned til karburatoren, tag slangen af på karburatoren, og så kan du passende lade lidt løbe ind i indsugningen.
Forøvrigt må du ikke bruge starteren længere end 10 sek, den bliver brændende varm (og kullene slides op)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 18:22

15 min var også overdrivelse men benzin for den nok af den for det bare ikke brændt af... da jeg tog udstødningen af og vendte den på hovedet røg der ca. 1 dl ud...

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 18:36

Hva siger i hvis jeg siger tændspole???

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 18:38

og ja jeg har haft svinghjulet af men der er jo igen steder hvor man kan indstille den....

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 18:49

nogen der kender et sted hvor man kan hente en cpi popcorn manual....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 19:09

Hva siger i hvis jeg siger tændspole??? Jeg siger at du siger der er gnist?????
røg der ca. 1 dl ud Så har du da heller ikke udluftet den som jeg beskrev????
jeg har haft svinghjulet af men der er jo igen steder hvor man kan indstille den.... Nej det kunne jeg godt have fortalt, en CDI stiller selv tændtidspunkt efter omdr.
Hvis der er kompression, tænding, og "lidt" benzin, så starter den det er en naturlov.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 19:32

har udluftet præcis som du skrev... men der lagde alligevel ca. 1dl benzin i røret??

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 19:35

jeg hældte det ud da jeg tog cylinderen af.... fatter ikke hvad der er galt med det lort er sgu ved at være træt af det uanset hvad jeg prøver virker lortet ikke... og har ikke lige penge til mekaninker..

selv oliepumpen er tjekker og der er konstateret 0 fejl.. men lortet vil bare ikke starte... typisk CPI Lort....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-03 20:28

Hvis der er så meget benzin i "blokken", er det da karburatoren, der svømmer over: Nåleventilen (monteret til benzinslangen)står åben (fordi der er skidt i den), eller svømmeren hænger, eller er samlet forkert, svømmerhængsel/nåleventilhængsel er blevet bøjet. Test karburatoren, ved at se ind i den (skal måske tages af studsen), se at benzinstanden ikke flyder over kanten af strålerøret, men hvis du puster igennem skal der svømme/flyve lidt benzin ud.
Når der er så meget benzin i "systemet", bliver tændrøret så vådt at den ikke kan tænde ladningen. Kun med den rette luftblanding kan der ske antændelse. D.v.s. at man ikke kan antænde en blanding af luft og benzin, hvis der er formeget eller for lidt benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 21-10-03 21:04

skod nok ghar tjekket kaburator 1000 gange...

Kommentar
Fra : MAHAA

Dato : 22-10-03 20:04

Tak For hjælpen drenge... da Gnisten efterhånden var ved at gå i sig selv igen og til sidst var bitte lille og lilla tog jeg mig sammen til at gå ned og få min tændspole målt... og da den var konstateret defekt... gik jeg ned til thansen.dk i varde (hvor jeg bor) og købte en tændspole til en yamaha jog.. som jeg vidste passede på min... og nu virker lortet og jeg RACER igen..

pointene ryger til den der var nærmest svaret ville ellers gerne have givet jer alle point men det kan man desværre ikke...

I FOR ALLE 1000 TAK for HJÆLPEN---

Godkendelse af svar
Fra : MAHAA

Dato : 22-10-03 20:08

Tak for svaret pallebhansen.