/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
grafikproblem, NVIDIA GeForce DDR
Fra : ivn
Vist : 272 gange
100 point
Dato : 19-10-03 13:17

Jeg har pludselig fået problemer med visning af grafik på skærmen. Det ytrer sig som farveploblemer, f.eks. sorte bogstaver på hvid baggrund, her er den hvide baggrund ikke længere helt hvid og de sorte bogstaver er ikke rigtig sorte, nærmest nedtonede i farven, samt at der bliver trukket en skygge over hele skærmens bredde. Alle objekter trækker denne skygge over skærmen. Jeg ved ikke havd der har forårsaget problemet.
Jeg har prøvet følgende: Skifte til nyeste driver (detonator), checket at skærmopløsning og farveindstilling er korrekt, prøvet at sætte en anden skærm til - hjælper ikke, problemet er der stadigvæk. Jeg kan ikke finde på mere at forsøge, har I nogle forslag jeg kan prøve.
Ilse

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-10-03 15:20

har prøvet det somme...sådan da
1.fjern grafikdriver fra enehåndtering,genindstaller efter genstart(kontrol panel-system-avenceret-hardware-enehåndtering-skærmkort-højreklik og vælg fjern)
2.systemgendannelse ved xp kun(start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgennnelse)kan fortrydes

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 19-10-03 16:09

Jeg har lige prøvet at fjerne den i enhedshåndtering og installere driver igen, hjalp ikke.
Jeg kan tilføje at jeg kører W98.
Ilse

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 16:16

Hmm? Måske en virus? Prøv onlineværktøjerne på www.spywarefri.dk?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-10-03 16:20

OK,Men mit kort var det kun driveren der hang,efter at jeg have hivet stikket til tv-out ud mens pc var tændt.
det er osse sværdt at finde på mere,prøv >>>evt<<< så
sæt win98 i cdrom drivet,indstallere win98 igen oven på den du har nu,driver tillyd,grafikkort skal igen indstallers,osse hvisnok netkort.
husk osse at have cd-key til win98 klar,hvis den spør om det....ps.med mindre det er en win98 recue cdrom du har,altså normal win98 cdrom
sletter den ikke noget andet..er min erfaring...men ta alligevel backup i en ny mappe.eller sådan noget.
men måske er der en der finder på noget letteret...men ved mit var det KUN et software problem...

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 19-10-03 22:14

Tak for jeres forslag, mem intet har virket.
Jeg har ikke en w98-cd, jeg har en recover-cd, så den stopper man jo ikke uden videre i !!
så lige pt kan jeg ikke se hvad jeg ellers kan forsøge. Er stadig modtagelig for forslag.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-03 02:46

Jeg hælder mest til at grafikkortet er defekt så! Har du mulighed for at låne et andet og sætte i?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-03 02:47

Du kan osse lige prøve at tage kortet ud og så sætte det i igen. Måske er det bare lidt støvede kontakter!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-10-03 18:42

hej igen !
det med tedd mening kunne jo afprøves med få farver og opløsning,
boot fra win98 cdrom (eller linux hvis du har en sådan)
tryk delete under start,kommer ind i bios.
der sættes den til at boot fra cdrom først
f.eks cdrom/c:/a:
eller boot fra start disk til win98 fra a drev (er sikkert sat til)
i kontrol panel under tilføj/fjern programmer kan du oprette en,
vælg punkt 3-start med cdrom support og indstaller win98

du skal ikke indstallere win98,men se velkomsskærmen der tilbyder det om grafikkortet er ok...med lav opløsning
(ligesom ved linux cdrom ....??)

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 20-10-03 23:33

Har nu haft kortet ude og "støve af", det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-03 23:41

Regnede heller ikke med det, men var dog et forsøg værd!! Under din programmer mappe skulle der gerne ligge en mappe der hedder directx! Der kan du køre en test af b.a dit grafikkort. Prøv det og kig efter om den skriver nogle fejlmeddelelser! ellers søg efter directx hvis du ikke kan finde mappen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-10-03 23:43

Den fil der kan køre testen hedder dxdiag!

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 21-10-03 18:04

Problemet er opklaret. Er netop kommet hjem med et lånt grafikkort fra arbejde, satte det i og det kørte uden problemer, så altså: det var defekt. Tak for alle forslag.

Godkendelse af svar
Fra : ivn

Dato : 21-10-03 22:36

Tak for svaret tedd. Det var som du foreslog et defekt grafik kort.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-10-03 23:45

Goodie Godt du har klaret prblemet!