/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan afgrænser man 2 farver på en væg
Fra : ks9000
Vist : 6923 gange
100 point
Dato : 19-10-03 12:24

Hvordan er det lige, at man afgrænser 2 farver, sådan at grænsen mellem
farverne bliver skarp og snorlige.

Jeg skal heve én farve på loft og en anden farve på væggen. Loftets farve skal gå
et par cm ned på væggen.

Det er noget med at sætte tape på væggen. Men det der forvirre mig, at jeg
engang har hørt, at man skal male med maling i rigelige mængder, så malingen
kommer ind under tapen, hvor denne ikke slutter helt til væggen pgr. af
væggens ujævnheder.

Håber at I er med, for det er også svært at forklare mit problem.
Men håber også, at der er en der kan komme med løsningen.

//Knud

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-10-03 12:35

Hej ks9000

Du har fat i det helt rigtige,men jeg kan godt forstå du er forvirret - det var jeg også første gang jeg skulle prøve det

Der hvor farveskiftet skal være, sætter du tapen (med nederste kant, til farveskift) Hvis nu loftet skal være hvidt, maler du hvidt på underkanten af tapen, så du både maler lidt på væggen og lidt på tapen. Det er for at lukke evt. huller.

Når det så er næsten helt tørt, maler du så med den anden farve. Når du til sidst fjerner tapen, vil der så være en fin lige kant

// Toupie

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 19-10-03 12:36

Hej Knud

Det er ganske simpelt. Du maler først den lyse farve. Når den er tør sætter du en min. 3 cm. bred tape på hvor du vil have afgrænsningen. Derefter maler du halvt ind over tapen med den lyse farve - på den side som er afgrænsningen. Det dækker de huller som måtte være under tapen. Når den lyse maling er så tør at du kan male væggen uden at farverne blandes færdiggør du den anden farve, og dækker derved det lyse maling på væggen.Du trækker tapen af med det samme. Du får en helt skarp og flot linie, og det er nemt og ligetil.

God fornøjelse

Eva

Kommentar
Fra : s_ild

Dato : 26-10-03 19:24

1.tag din malerrulle og mal en bane op langs loftet.
2.mal straks loftet.
3.hvis nødvendigt gentag punkt 1 og 2. og lav det tørre helt
4.tag din malerruller(ikke langhåret) med vægfave og vend bøjlen op mod loftet
du bruger nu bøjlen som afstand til loftet, kør en bane hele vejen rundt.
NB. bøjlen er af metal og laver mærker i loftet, derfor skal du bruge noget mellem bøjlen og loftet.
et stykke pap, eller som jeg gør, et fejeblad/bakke.
dette triks kan også bruges ved dør/vindueskarme og gulvlister, dog bare med bøjlen vendt væk
fra pappet eller fejebakken
Hilsen S_ild

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 07-11-03 01:48

Hej ks9000

Har du ikke kunne bruge nogen af svarene til noget, eller har du helt droppet at male?????

// Toupie

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 08-11-03 09:43

Ja, det er egentlig lidt pinligt, at jeg ikke har svaret. Men her er det:

Toupie og www:
Jeres anviste metoder er principielt ens og de virker sørme. Jeg har fået den flotteste kant få cm. fra loftet. 1000 tak for tippet.

s_ild:
Jeg prøvede også din metode. Den er meget nemmere, men resultatet er ikke så godt, som den med tapen. Kanten bliver ikke så skarp og lige, som jeg ønsker det.

Men alt i alt - tak for tipsene.

//Knud

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-11-03 17:34

Ks9000

Det var da så lidt og det er da herligt at høre at det lykkedes

Så mangler du bare at få lukket spørgsmålet

// Toupie

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 08-11-03 18:01

Jeg lukker normalt ikke mine spørgsmål, for så skal andre jo "betale", for at se et godt svar. Og det synes jeg ikke er rimeligt.

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-03 02:22

Ks9000

Det er vist kun de 5 første eller indtil svaret er blevet "købt", svarende til 50% af de givne point.

Kan da godt følge dit argument med, at det er urimeligt at skulle betale for et godt svar, men med det argument siger du jo samtidigt, at dem der har brugt tid på at hjælpe dig, ikke er de 100 point (som du i dette spørgsmål har "fratrukket" din egne konto) værd og det er da ikke rimeligt

Meningen er jo netop, at man giver point efter hvad man mener svaret er værd, og hvis du ikke mener svarene er 100 point værd, hvorfor så ikke bare "fraskrive" din konto 1 point???

Det eneste du reelt opnår med den holdning er, at der tilsidst ikke er nogen der vil hjælpe dig.......ikke fordi folk kun svarer for at få point, men udelukkende pga. din holdning.

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 09-11-03 09:59

Toupie

Jeg kan se, at du ikke var med i diskusionen om point eller ej her på Kan-du, for nogen tid siden. Vi var faktisk ret mange, der havde den holdning, at det med point er noget fis. Bl.a. fordi der kunne jo være flere gode svar på et spørgsmål, og hvem skulle så have point?

I dette tilfælde er I faktisk to, der skriver samme gode svar på een og samme gang, og jeg ville jo så gerne give point til begge, men Kan-du's system forhindre det.

At jeg denne gang brugte Kan-du, er faktisk en tanketorsk fra min side, for jeg var ellers gået over til Nyhedsgrupperne, hvor man ikke tænker i point, men kun i at give råd og tips til hinanden.

Men da jeg ikke ønsker at indgå i nogen polemik om det, giver jeg dig mine point. Og hvis Eva fra "hvidvarerdele" gerne vil have også, så skriv det lige her, for så laver jeg et spørgsmål, hvor du (Eva) får point de point, som du jo egentlig også burde have, for dit svar til mig. Og så er det bare ærgerligt, at andre ikke kan få glæde af de gode svar, I kom med, uden at skulle "betale" for det.

Nå, men pyt med al den snak. Jeg glæder mig daglig over den flotte overgang mellem væg og loft. Godt at disse trælse skyggelister kunne brækkes itu, og komme i brændebunken, så de til vinter kan være med til at varme deres "gamle" værested (badeværelset) op.

//Knud

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-11-03 12:37

Hej Knud

Hmm........nej, den diskussion tror jeg ikke jeg var med til, men der har været mange andre herinde siden, som har haft modsatte opfattelse..........så det var nu mere derfor

Held og lykke med varmen til vinter

// Toupie