/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Gammel hardisk til Primary slave
Fra : pcboy
Vist : 347 gange
21 point
Dato : 18-10-03 15:30

Hej jeg har en gammel harddisk som jeg skal have sat i min computer som Primary slave Men det er en gammel harddisk
som har 6 ben der hvor man sætter den til hvad den skal være men jeg ved ikke hvilke ben jeg skal sætte den lille plactic
dims ned over er der nogle der kan hjælpe mig med det???

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-03 15:33

Der må jo stå et fabrikat og modelnummer på? Normalt vil jeg tro du skal sætte den som slave ved de to midtersteben lodret!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-03 19:18

De fleste HD "kører" som slave når der ingen jumper (plast dims) er isat.
"kører" den sammen med din primære HD på samme fladkabel(c: drev) skal den være slave.
"kører" den på det andet fladkabel bør den være master og Cd-rom bør være slave.
Din primære HD (C:drev) kan have jumper(e) som skal stilles til at have en slave HD "til at køre med" og omtales som >master/slave present<
Når eller hvis du vil formatere HD nr 2 så hold øje med størrelsen af HD så du ikke formaterer din primære HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 13:14

Hej Emesen
Jeg har ikke sat harrdisken på det samme flad kabel som min primære HD men på det andet flad kabel men hvordan gør jeg så dette

Din primære HD (C:drev) kan have jumper(e) som skal stilles til at have en slave HD "til at køre med" og omtales som >master/slave present<
Når eller hvis du vil formatere HD nr 2 så hold øje med størrelsen af HD så du ikke formaterer din primære HD.

Hilsen pcboy

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 13:44

Jeg er nu ikke helt enig med emesen i at den kører slave hvis der ingen jumper er i! Prøv at se om der ikke er et S under de 2 midterste ben! Hvis du vil køre som primær slave skal den sættes på samme kabel som primær harddisk!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 13:47

Mange harddiske har osse et diagram over jumpere på oversiden! Hvis du kunne give mærke og modelnummer (står på disken) kan vi hjælpe dig yderligere!

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 14:45

Hej ted
men jeg har ikke sådan at jeg kan koble den sammen med primær harddisk. Men kan jeg så lave den til noget andet jeg vil nemelig bare bruge den som en extre harrdisk.

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 14:52

Du har ikke et kabel med 2 tilslutningsstik til harddiske? De koster nu ikke en formue Jo man kan sætte den som sekundær master eller slave! På dit bundkort må der sidde to ide-kanaller til harddiske, cdrom etc.?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 15:03

Jeg har prøvet at sætte den til sekundær master men når jeg går ind i fdisk og vil lave drevet så siger den at der ikke er en dos partion der er ledig hvad skal jeg gøre??

Hilsen pcboy

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 15:16

fdisk må da kunne give dig nogle informationer om drevet?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 15:47

Når jeg skriver Vis partitionsoplysninger så står der

Aktuelt harddiskdrev: 2

Partition Status Type Enhedsnavn MB System Forbrug
1 Non-DOS 8 %
2 Non-DOS 63 3%
3 A Non-DOS 2429 97%

Samlet diskplads 2496 MB (1 MB = 1048576 byte)

Hilsen pcboy

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 15:55

jeg ved ikke om du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 15:57

Jo Du kan jo prøve om fdisk vil fjerne partitionerne? Hvad har du brugt disken til før?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 16:02

Det har været en gammel windows 98 men computeren er gået i stykker så jeg tog harrdisken og vil nu sætte den i en anden

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 16:03

hvordan skal jeg få fdisk til at fjerne partitionerne og hvad er partitionerne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 16:06

Det er der hvor der står partition I den liste du sendte mig. Det er lang tid siden jeg har brugt fdisk jeg husker det ikke i detaljer! men der må være en opret/slet dos partitioner?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 16:09

ja der er noget der hedder opret og slet i fdisk men da jeg ville oprette på mit drev skrev den "Der er ingen plads til at oprette en DOS-partition"

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 21 point
Dato : 19-10-03 16:12

brug slet så!

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 16:26

Jeg har brugt slet og jeg brugte alle untagen nummer 4 i slet og så prøvede jeg den lige. Så nu har jeg fået den til at virke.

Godkendelse af svar
Fra : pcboy

Dato : 19-10-03 16:27

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-03 18:53

Så lidt