/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æggekage.
Fra : olfert25
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 11-02-02 17:15

jeg kunne endvidere godt tænke mig og lide at vide hvad hemmelighed der måtte være ved en æggekage. Hvordan laver man den så den ikke går i stykker jeg kan ikke vende den og den hænger altid i og det vil aldrig rigtigt lykkedes

Er der nogen med en fidus????

Olfert 25!

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-02 17:22

Hvis du har en god opskrift på en æggekage, så varm panden godt - kom olie på panden og steg æggekagen trekvartfærdig mens du rører lidt i æggemassen - stil "kagen" i ovnen, så skal du bare se! Den hæver og er lige klar til servering uden at blive vendt, når den er pænt lysebrun på oversiden!

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 11-02-02 17:30

Se her tager I helt fejl. En æggekage skal hverken vendes eller bages. Den skal stege for svag varme indtil den er næsten helt stiv. Overfladen skal dog stadig være fugtig (lidt smattet). Den pyntes med friske tomatbåde og masser af purløg og serveres med et godt rugbrød og en øl.
De I omtaler lyder mere som en klon mellem æggekage og omelet.

God appetit

Rikke

Kommentar
Fra : screensaver

Dato : 11-02-02 23:24

Nu hvor jeg har købt spørgsmålet til 10 point, så kan jeg lige så godt give Rikke ret i at hun har ret.
Iøvrigt vil jeg gerne kommentere "food_life" tidligere tip mht, hvorledes man ungår bløde pomfritter:
Det med at lægge dem op i en skål gør det blot værrer - trust me! Læg dem på noget køkkenrulle og lad olien dryppe af, og hæld derefter fritterne op i en skål/tallerken.
-Screensaver

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 12-02-02 07:53

- jeg havde dog ikke i min fantasi forestillet mig at man tog pommes fritterne direkte fra olien og kom dem i en skål, naturligvis er de dryppet af for olie først! Tippet var til orientering at undgå pommes fritterne's sammenblanding med saucen før det er nødvendigt!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-01-03 14:43

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg har lige eksperimenteret med æggekager.

På restauranter smider de ofte kagen i ovnen - de laver den i en portions-smedejernspande der kan tåle ovnen.

Jeg gør den færdig på panden på meget svag varme - "bagt" i baconfedtet, men lægger lige et glasgrydelåg over, så den beholder varmen i toppen også.
Lidt før den er færdig, men stadig "smattet" i overfladen, pynter jeg med tomatskiver, som så lige får 5 minutter med varme. Af med låget - på med nystegt bacon, og masser af purløg eller det grønne fra forårsløg. Groft rugbrød og koldt øl -Hvad skal en mand så med mer' ?????

SÅ mange mennesker - så mange meninger