/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Virker elinstallationen ???
Fra : jko
Vist : 16245 gange
100 point
Dato : 15-10-03 11:44

Hej ....
Vi har et problem med en el-radiator på badeværelset i sommerhuset som ikke virker - vi troede at den gamle var "stået af" men den nye virker heller ikke !!!
Kan jeg selv "måle" på "lampefatningen" i væggen med en polsøger for at se om der overhovedet er spænding på denne ???
Og hvordan gør jeg det helt præcist - jeg bryder mig normalt ikke om at pille ved el-installationer når der er strøm på !?
Det er en 3-faset ledning der skal installeres da radiatoren jo skal ha' jord på i et badeværelse !

På forhånd tak !

Mvh
jko

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-03 11:50

Sådan en ka'l er jordforbundet og dermed ikke gør det selv - tilladt. Hvis ikke du ved hvordan sådan noget virker vil jeg anbefale at kontakte en elektriker - alternativt en der ved noget om det. Hvis du bøffer noget i et vådrum, er der for alvor tale om livsfare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 11:51

Du kan få et hint. Gul/grøn er jord. Blå er nul. Sorte er faser.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 15-10-03 12:25

Med en polsøger kan du se om der er spænding på fasen (den strømførende) men du kan ikke se om nul-ledningen er i orden (ikke umiddelbart i hvert fald).
Det kan du derimod med en prøvelampe. Der findes nogle gode modeller i handlen som kan måle flere forskellige spændinger bl.a. 230V De virker ved at et antal lysdioder lyser ud for den spændingsværdi man måler.
Jeg kan anbefale dig at købe sådan en prøvelampe og tjekke med den, men så heller ikke mere! Hvis det ikke løser dit problem bør du ikke gå videre, men istedet tilkalde en installatør.
Så skriver du 3-faset ledning. Det er jo nok en 1-faset ledning med nul og jord du har (230V) ialt 3 ledninger. 3-faset el er med 3 faser 1 nul og 1 jord (400V), altså 5 ledninger ialt.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : jko

Dato : 15-10-03 12:36

Ja selvfølgelig er det en 1-faset ledning med 0 og jord jeg har - der ka' du se hvor "meget" forstand jeg har på den slags ting !!!
Sorry !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 12:44

Aha, jeg ville lige snakke med en ´"trikker" jko, hvis jeg var dig.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 12:46

Nu skal du høre, i et kraftudtag er der 5 forbindelser 3faser 1jord 1nul, en polsøger lyser kraftigt (du skal holde på klipsen, men selvfølgelig ikke på spidsen), når det er en fase (dem kan der være 3 af). Polsøgeren lyser svagt på en nul, som altid er lyseblå og slet ikke på den gul/grønne jord, som altid forbindes til radiatorens stel. Den gulgrønne til stel skal sættes altid til dåsens gulgrønne (somregel en lidt tilbagetrukket skrueforbindelse.(så den fortæller jeg ikke mere om)
Nu skal du se bagpå elradiatoren om der står 220/230V eller 380/400V, og se om der er en koblingsmulighed (lige bag et lille dæksel).
Hvis der står (er koblet til) 230, så skal du bare havde en ledning til den lyseblå nul og en til en tilfældig fase (som du så lyste).
Hvis der står 380 eller 400V (som de fleste elradiatorer bruger), så skal du bare forbinde dine 2 ledninger til 2 tilfældige faser (som skal lyse)
Tips: Hvis radiatorens ledninger ikke indeholder en lyseblå, så er ovnen næsten altid til 2fase (380V)(og sikringsgruppen (ved måleren?) indeholder 2 eller 3 sikringer), og omvendt hvis der er en lyseblå så er ovnen næsten altid til 220V.
Hvis sikringsgruppen er 16 Amper er ovnen altid til 380Volt, og du må ikke bruge udtagets lyseblå nul, og en 220volts ovn vil dø.
Fejlfinding:I mange tilfælde springer den røde (10Ampere) "melder" ikke ud af sikringsenden, test sikringen ved at bruge den i en lysgruppe. Eller sæt nye sikringer i.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så fortæl lidt mere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 15-10-03 12:54

Jeg kan kun tilslutte mig hvad de andre skriver, men der er den mulighed at du løfter radiatoren af vægen og finder en
anden stikkontakt, virker den der er det stikket på badeværelset der er gal, så skal der alligevel tilkaldes en el fagmand
ellers kan du løsne kontakten og se om ledningerne stadig hænger fast i kontakten.

mvh nsl

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 15-10-03 12:56

NEJ- Lad være med at stole på at ledningerne har bestemte farver.
Nulledningen BØR være lysblå, men det er bestemt ikke givet at den er det.
Den eneste ledningen der SKAL være noget som helst, er jordledningen som SKAL være gul/grøn.
Men ikke engang det ville jeg stole 100% på, med mindre jeg selv havde lavet installationen.
Iøvrigt findes der masser af små radiatorer til 230V som man ofte benytter til badeværelse, især i sommerhuse.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 15-10-03 13:03

Iøvrigt mener jeg ikke du bør drage nogen konklusioner af hvordan en polsøger lyser. Den lyser normalt ikke på en nulforbindelse, men kan sagtens lyse en smule på en disponibel ledning som ikke er forbundet. Brug den kun til at konstatere om der er strøm på eller ej.

Kim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-03 13:11

Læs nu det ovenstående Jko og bliv nervøs. Jordforbundne apparater, placeret i vådrum, er IKKE gør det selv (med mindre man nogenlunde ved hvad man piller ved). Det er IKKE lovligt at rage i sådan noget. Et 230 Volts hug, når du er jordforbundet (vand på gulvet), kræver et stærkt hjerte. Også selvom du har diverse fejlstrømsrelæer.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 15-10-03 15:46

Har du prøvet at skifte sikringen, den kan godt være sprunget selv om du ikke kan se det.
/Jens

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-03 17:40

jko - med den viden du har om El (ikke for at genere dig, men for at skåne dig og din familie) Lad en elektriker se på dit problem, efter at du har skiftet sikringen.
Det du sparer nu på en elektriker, kan måske blive "dyrt" , hvis det ikke er i orden.
Og som de andre siger - el i våde rum er ikke noget man skal rode med selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 15-10-03 20:00

Det emesen siger, er nok det bedste for dig jko(ikke for at genere dig :) )
Men jeg vil bare prøve, at hjælpe dig, hvis du vil selv montere el-radiator!

På "lampefatningen" (jeg tror nok, at du mener en lamperudtag, der har en rundt hvidt dæksel, og har en diameter på 80mm). Hvis du åbner dæksel, kan du se at der er fire klemmer, som er M1 - M2/L - N - Jord(atlså Jord Symbol, hvis du kender den).

Tænd lige for lys i dit badeværelset, og så tager en spænding tester, sætte den ene pil på M1 og den anden på N, eller på M2/L og på N. Hvis der er din spænding tester lys på 230V på M1 og N eller M2/L og N, så vil det sige, at du kan ikke har din el-radiator kørt helt tid, din el-radiator kan kun køre når du tænder for lys i badeværelset. Og så prøver, at slutte for lys en gang, og prøver, at måle det igen for se, om der er strøm igen, forhåbentligt at der er ingen spænding mellem M1 og N eller M2/L og N.

Så er din el-radiator, som du siger at der er kun tre ledninger, og den er kun til 230V, så vil jeg tror, at det tre ledninger har farve, som brun, blå og grøn/gul.

Den brune ledning monterer du på M1, og den blå monterer du på N, og så den grøn/gul monterer på Jord (atlså Jord Symbol, hvis du kender den).

Men hvis du ikke har en spænding tester, og kun har en polsøger, sætter pil på M1 eller M2/L når du tænder for lys i badeværelset, og hvis den lys, vil det sige at der power på den, og når slutter for lys i badeværelset vil den ikke lys, vil det sige at din el-radiator kører kun når du tænder for lys i badeværelset. PS. Gør som pallebhansen, når du bruger din polsøger, "du skal holde på klipsen, men selvfølgelig ikke på spidsen".

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 21:30

Axencrone, den er helt gal, lampeudtag med rundt hvidt dæksel er beregnet til lamper, og er placeret på eller tæt ved loftet og er mærket M1..., men aldrig ved/eller tæt ved gulv. Her er dåser/udløbsrosetter firkantede.
Nå men tilbage til sagen, det kan ikke være nemmere end at undersøge udtaget. Jko det er en 1-faset forbindelse du skal have sat på, det kaldes det altid når vi snakker 220 Volt, og du kan teste med en boremaskine/lampe mm. om installationen er i orden, og hvis det virker er alt i orden. Så virker radiatoren også.
Nu skal du jo se om den nye radiator også er en 220 Volts.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 16-10-03 16:52

Hej jko,
Jeg vil bare forstå det rigtigt, hvad du mener med
"Kan jeg selv "måle" på "lampefatningen" i væggen"
Mener du, at der er en lampe som du henter op ved væggen, eller mener du, at der er en lampeudtag i væggen?
Og forresten man må godt bruge et lampeudtag eller roset til nogle andre ting end en lampe, og det er lovligt! Bare tilledning er ikke længere end 2 meter! Altså ledning fra brugenstand!
MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-10-03 17:20

Axencrone, nej man må ikke tilslutte en fast brugsgenstand som el elradiator, til et lampeudtag i loftet. Og desuden bruger en 220 Volt elradiator 2200W, som er alt hvad en 10A sikring kan trække, hvad tror du så der sker når man skal støvsuge.
En elradiators strømforsyning kommer som regel fra en 3-faset gruppeafbryder, og hvor badeværselselradiatoren så sidder mellem en af faserne og nul. Stuen sidder så mellem den anden............ osv.
Jeg blev nok ikke Elinstallatør hvis jeg ikke vidste det?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 16-10-03 17:34

Idag har vi 230 V i hus eller lejlighed i helt Danmark, og 230V, som svar til 2300W, hvis man har 10A sikring, men i gamle dage har vi kun 220V, som er svar til 2200W!
Nu har jko jo sagt, at der er kun tre ledninger fra el-radiator, så vil jeg håbe, at el-radiator kun til 230V, ikke nogen 3-faset! Der findes mange el-radiator, som kører på 230V i Danmark!
By the way, jeg vil håbe, at jko mener på væggen men ikke loftet!
MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-03 17:36

Palle & Axen. Er det lovligt for en "hjemmefusker" at pille ved faste installationer med jord i? Nej, vel.

Jko har allerede fortalt at strøm ikke er vedkommendes stærke side, så kommer næste spørgsmål. Er det så noget man skal pille ved selv og i særdeleshed i et vådrum? Nej, vel.

Jko, du bør lukke det her nu, inden d'herrer elinstallatører og hk'ere kommer op og toppes.

Der er foroven masser af gode og mindre gode hints. Føler du dig nogenlunde kørene, jamen så lav det selv. Tvivler du bare en %, så anvend den autoriserede "trikker". Axencrone er du fra Silvan, Bauhaus eller sådan noget?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-03 17:49

JKO - stadig og kun for at sikre dig og din familie - du ved ikke nok om el, til selv at rode med indstallationer og slet ikke i våde rum.
Bare et godt råd.
Emesen.

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 16-10-03 17:55

Det er lovligt, at man piller ved faste installatioiner med jord i, så længere at man har slutter for gruppe i tavle eller HPFI, ikke vel? Og så i særdeleshed i et vådrum, ikke vel!
Måske har 3773 ret i, at du jko lukker det her spørgsmål, fordi det her kører ikke videre og det bliver vnskelig for dig jko!
MVH

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 16-10-03 17:57

Det er lovligt, at man piller ved faste installatioiner med jord i, så længere at man har slutter for gruppe i tavle eller HPFI, ikke vel? Og så i særdeleshed i et vådrum, ikke vel!
Måske har 3773 ret i, at du jko lukker det her spørgsmål, fordi det her kører ikke videre og det bliver vnskelig for dig jko!
MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-03 18:06

http://www.goer-det-selv-el.dk/pdf/goer_det_selv_folder.pdf okay du har ret, men det ændrer ikke min opfattelse af hvorvidt Jko bør rage i det der.

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 16-10-03 18:25

Ok! Dansk El-forbund! Lærerig ikke?

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 16-10-03 22:54

Som Aut, installatør, kan jeg absolut ikke anbefale vor gode ven Jko, at begynde, at rode med sin installation, uanset om det er lovligt eller ej.
Sådan en situation kan kun bedømmes af en RIGTIG fagmand.
Der kan være lavet så meget lort med ledningsfarver, så det kan man aldrig stole på, lige som en polsøger aldrig kan bruges til noget som hels i hånden på en lægmand.
Så følg mit råd
Kontakt din lokale elektrikker, det kan allerhøjst koste dig en timeløn, men det er vel bedre end at det koster livet.

Mvh. Falcham

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 17-10-03 00:12

Nemlig så. - Basta.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-03 16:11

Enig Falcham

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 11:19

Gider du ikke lukke den her JKO, ingen grund til at holde den her tråd i live!

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 24-10-03 11:26

Tak for svaret 3773.