/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
STALKER KARBURATOR!(renses)
Fra : TEAS
Vist : 1096 gange
155 point
Dato : 14-10-03 15:37

Jeg vil gerne rense min karburator!på min stalker.
Hvordan kommer jeg ind til kaburatoren?
Skal den taget helt af for at rense den?
Er der noget særligt jeg skal passe på?
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-10-03 19:56

Jeg ved ikke hvordan du kommer ind til din karburator.
Men en karburator indeholder så mange smådele, så den altid bør renses når den er taget af.
Pakningerne er meget tynde, så den skal skilles forsiktigt ad. Læg stumperne i den rækkefølge på rad og række efterhånden som du skiller ad. Skyle delene i benzin inden samling, for der må ikke komme skidt ind, eller i fladerne på samlingerne.
Emesen.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 15-10-03 21:56

Hvordan kommer jeg ind til kaburatoren på min stalker??

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 15-10-03 21:58

Tak for svaret.Emesen
Men hvordan kommer jeg ind til kaburatoren på min stalker??
Der har jeg et problem.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-03 22:03

Ja der har jeg samme viden som du - jeg ved det heller ikke, men det var også bare det med at skille selve karburatoren, jeg ville hjælpe med et par råd.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 155 point
Dato : 15-10-03 22:53

Karboratoren skrues af. Hovedet (tit en omløber), hvor gaskabelet går ned igennem, skrues af, træk hoved (+ en fjeder) og gasspjæld op, (når det samles igen har gasspjældet en lille nålfremspring, så den kun kan gå ned, når den vender rigtig). Et event elstik (til temperaturkorrektion) trækkes af, og benzinslangen trækkes af, nu kan Karboratoren tages med hen på et arbejdsbord.
Her skrues bunden af, den indeholder en sjat benzin (og slam i bunden) og svømmeren (svømmeren svømmer i benzinen og hvis benzinhøjden er høj nok, hæver den sig og trykker den på en lille nåleventil der så lukker for benzinen), benzinslangen er lige ovenover og altså forbundet til nåleventilen. Svømmeren sørger altså for at benzinhøjden er nøjagtig i samme højde. Hvis svømmeren er ophængt i en lille bøjle på nåleventilen, så pas meget på ikke bøje noget da benzinhøjden så ændres.
Når man kigger lige op i karboratoren, kan man se at i midten sidder den lille strålespids til en lige skruetrækkerkærv, den skrues af, man ser igennem den om der er skidt, den har et nummer som angiver om hullet igennem den er 0,7, 08, 09 mm.,men de enkelte karboratorfabrikanter angiver tal der ikke er det samme (en 110 dyse til bing er ikke det samme som 110 til.......)
Man kan nu blæse de ting rene man kan se hvis man ikke vil skille mere ad. Nåleventilen kan også for det meste skilles ad med en pinzet, hvis der sidder skidt, men gør det med yderste forsiktighed.
Pakningen mellem hus og svømmer kan bruges igen hvis den ikke er gået istykker, ellers brug et tyndt lag flydende pakning, der må ikke komme noget på svømmeren.
Du bør skrive din strålespids (dyse) nr. ned, og overvej hvis du kører med tunudstødning mm. om den ikke skal udskiftes med en der er 2 numre større, du får større trækkraft, også op ad bakker, men hvis den er for stor vil din maskine ved max omdr. begynde at 4-takte (holder ligesom igen), og vil så henad og nedad køre lidt langsommere.
Der må være nogle steder du kan se din Karborator i en splittegning, feks thansen, hvis du vil studere nærmere.
Læg også mærke til der er en tomgangsskrue, der stikker lidt op i Karboratoren, og bestemmer at gasspjældet ikke kan gå helt ned i bund (for så dør motoren)(den skal have lidt luft og benzin for at gå i tomgang)
Det er ikke så svært som det lyder

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 15-10-03 23:08

Det er et godt og omhyggeligt svar pallebhansen.
Kan du ikke svare mig på hvordan jeg kommer ind til kaburatoren
med alle de skjolde og styrthjelms rum???
Hvilke skal jeg demontere for at komme til??.
mvh
Teas.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 23:41

Det er det fandens med de nye (jeg er en ældre herre), maskiner, jeg kan lave 4 Puck maxier eller 4 Yamaha, på den tid det tager at afmontere alle de skjolde, og det er næsten ikke til at vide hvor man skal begynde, og slutte.
Jeg skulle den anden dag sætte andet bagdæk på, jeg fik løftet hele bagenden op, måtte tage støddæmper bag af, udstødning, diverse bremsestænger. Så kunne jeg få hjulet af til sidst, monterede med besvær et fandens stivt dæk, men kunne ikke pumpe det op (slangfri), luften fes bare ud ved fælgkanten. Var ved 2 dækcentre de kunne ikke, det tredje fik med besvær luft i.
Men i stedet for at skille alle de skjolde ad (skide plastik steder knækker for et godt ord), så er der en ide`i, at kroge den op i sadel/ophæng, og fjerne støddæmper. Så ligger hele motoren stadig fri af saddel mm.
Men det er nok forskelligt hvor let det er på de forskellige modeller, men der er ikke noget at sige til at det er hundedyrt at få noget lavet, og det er ikke så spændende nu hvis det er udendørs vel?
Nu kunne du forsiktigt spørge en venlig knallertmekaniker, hvad de plejer at gøre ved din model.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 17-10-03 04:55

Tak for svaretpallebhansen.
Ja alle de skjolde skjuler alt,men du må indrømme at stalker og de andre der er opbygget på denne
måde er gode og bekvemlige at køre fremfor MAXI og mange andre gamle konstruktioner.
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-03 10:21

Ja helt enig, de er nemme, personlig kører jeg på en yamaha DT50 offroader, en tung maskine med gear, jeg elsker gear, det er en maskine man kan mærke man har noget mellem benene, (og kan køre fra de fleste "nye"). Men det er da lettere med milliongear, og man får jo osse max motorkraft hele tiden på de nye maskiner. Men de koster jo også brugte 7000-8000Kr, en maxi koster 2000Kr, og er billig i reservedele.Såå dee
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 17-10-03 14:26

Tak for svaret pallebhansen.
Det er et god uddybene svar du her har givet mig.
Tak for det.
mvh
TEAS