/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
PHPdummie... At læse fra tekstfiler?
Fra : M4GIC
Vist : 503 gange
123 point
Dato : 09-10-03 15:30

Jeg er igang med at lave en hjemmeside og skal derfor have en logbog over hvad der sker med siden. Jeg har tænkt at det ville være nemmest hvis jeg laver en tekstfil og får siden til at læse fra den. Men hvordan?!??!
Husk på at jeg er X-trem meget dummie til dette så en udførlig guide vil være bedst...

FROM
M4GIC

*/If something is hard to do, then its not worth doing.*/ <-- Homer Simpson

Accepteret svar
Fra : Andreas_popp

Modtaget 123 point
Dato : 09-10-03 20:22

Hej, du kan bruge dette, det virker i hvert fald for mig.

$tekstfil = file("FILNAVN");
for($i=0; $i<sizeof($tekstfil); $i++)
{echo "$tekstfil[$i]";}

Stien of filnavnet skrives i stedet for FILNAVN.

Det læser tekstfilen ind, linie for linie i et array. Hvis filen ikke kan læses, bliver arrayet vist lig nul. Efterfølgende bruges en for-løkke til at skrive arrayet ud, linie for linie. I dette tages der ikke hensyn til at teksten kan have tvungne linieskift. Det kan der gøres ved at den sidste linie i stedet ser således ud:
{echo "$tekstfil[$i]<br>";}

Håber det er en hjælp

Andreas

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 10-10-03 09:53

Okai, det virker... tak for det.
Men jeg vil gerne have det højrecentreret sådan at det passer ind sammen med
resten af min side(http://arqalo.dk)... er det muligt?? (Hvis det er en hjælp så bruger jeg CSS hvor den tekst/udseende jeg vil bruge er bundet til <p> </p> )

FROM
M4GIC

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 10-10-03 11:03

Hey. Det er der jo flere måder at få det på.
Eksempel:
Kode
<p align='right'> din tekst </p>

Eller med css:
Kode
P {
text-align:right;
}

Håber det virker ;)
/Jin2k

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 10-10-03 11:52

okai jeg skulle lige tænke mig om også fandt jeg egentlig løsningen...
men men men...
Nu kunne jeg godt tænke mig at få datoangivelsen med fed skrift. Er det muligt eller
vil det være nemmere at lave noget helt andet?

FROM
M4GIC

Kommentar
Fra : shady

Dato : 10-10-03 13:34

Ville da anbefale at du benyttede dig af mysql hvis det er en mulighed....
Men ellers er det jo bare at indsætte et <b>DATO</b> ved datoen ? Det kan du jo selv få din log form til...

$dato = "<b>".$_POST['dato']."</b>";

og så indsætte $dato i din tekstfil!

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 10-10-03 17:12

Jeg håber at du fandt den rigtige løsning på det med venstrejusteringen.

Fejlen er, at du i din sti definerer, at teksten skal være højrestillet, hvilket du sikkert bruger til noget af det andet layout-værk. Du kan så lave en speciel <span> med med en klasse et eller andet. Måske vil <div> være bedre, og så kan du bruge en <span> til speciel skrifttype på datoen. Med andre ord, jeg vil anbefale at du gør lidt mere ud af at bruge css. Du kan læse om det på http://www.html.dk.

Andreas

Kommentar
Fra : Andreas_popp

Dato : 10-10-03 17:15

Undskyld, der hvor jeg skriver "i din sti" mener jeg i dit css.css, altså dit stylesheet

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 13-10-03 13:36

Tak for svarene...
Da det var Andreas_popp der svarede på det orginale spørgsmål er det ham der får pointene.

FROM
M4GIC

*/Sniper reach out and touch someone.*/