/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fotografering af røg med G2.
Fra : Ji9
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 05-10-03 13:57

Jeg vil så gerne tage billeder af RØG -
f.eks. røgelsespind der "oser" på mørk baggrund. (gerne indendørs)
Røgen fra et mindre bål -
Røgen fra Cigaret - inde eller ude
Røgen fra en skorsten (hvor jeg står på gaden og huset er ca. 2 etager højt)
Osv.
Nogen gode forslag til evt. røg motiver & indstillinger af Canon G2
Nogen gode forslag i det hele taget til fotografering af Røg?

NB. ikke interesse i ildebrande eller større røgudviklinger som markbrande ol.

Venlig hilsen
Ji9

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 05-10-03 14:09

Jeg vil tro du ønsker lidt (effekt) og mener kameraet skal stå fast (trefod) og en langsom lukketid... samme som bruges til vandfald for at få lidt affekt.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 05-10-03 14:13

det er de figurer som røgen danner, jeg er interesseret i at fotografere
mindre eller større "motiver" eller hvad det nu hedder

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 05-10-03 14:15

Indendørs er der også mulighed for flash kompensation!

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 05-10-03 14:35

flash kompensation? mener du at have flash på eller ikke på? eller hvad -? (jeg har kun den der sidder i G2)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 05-10-03 21:31

Når det kun er konturerne skulle du bare prøve de alm. (auto), men kan så forsøge med kortere lukketider for at få lidt effekt som ved vandsprøjt, men... røg udvikler sig jo ikke ( i almindelighed) så hurtigt, så du behøver nok ikke bruge så langsomme lukketider, men eksperimeter med det!
Det med flash kompensation kan du jo også eksperimentere med, G2 kan jo indstilles
+- 3 i step af ½, prøv det! Digitale forsøg er jo billigt at eksperimentere med. G2 kan jo RIGTIG mange ting. f.eks. kan du jo også fotografere en megt høj kirke ved en (bestemt) indstilling, således billederne umiddelbart kan merges sammen til eet stor højt (eller eet stort meget bredt) billede. Canon G2 kan det hele.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 05-10-03 21:36

Jeg glemte et billede af vandsprøjt: http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/vand.jpg

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 06-10-03 13:54

Har taget rigtig mange billeder af røg på automatisk. For at finde ud af hvilke baggrunde og lys der er bedst. Er ved at blive røgforgiftet af al den røgelse. Også foto af vand (interessant foto du lagde ud sådan har mine aldrig set ud - det må jeg lære ! - Vidste faktisk ikke at jeg kunne indstille på den måde du her omtaler - hvilket jo afslører at jeg ikke forstår G2 manualen og ej heller er fotonørd.

MEN - jeg MÅ/VIL lære det med hvordan jeg får gode billeder af røg og hvordan jeg får billeder af ting der bevæger sig i halvmørke uden de ligner gennemsigtige spøgelser på alt for grønne lysende gader.
da jeg kom hjem i aftes efter en iskold nat på banegården i Århus - og kiggede ca. 180 billeder - havde jeg det som jeg var med i "Åndernes magt". For lidt og for meget indstilling, forandre motiverne til ukendelige spøgelser ,svævende henover Rådhuspladsen på vej til en ufo ankommende på banelegemet. Nogen røg cigaretter men røgen fyldte billedet og skjulte personen.
Når Tog og mennesker stod stille - blev billederne skarpe - om end rigeligt lysegrønne

Men DU mener altså ,at G2 godt kan tage denne slags billeder altså:
billeder i halvmørke af ting / mennesker der bevæger sig
&
røg / selve figurene f.eks. røgringe pustet fra en cigatet ?

For hvis det er det forkerte digicam jeg har anskaffet mig, til formålet, må jeg jo vide det
Men flere af mine venner sagde at canon G2 var et godt køb, da det var årets digicam i 2001.
Så NU er det så bare mig der skal finde ud af at bruge det, til DET!

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-10-03 14:28

Du kan i hvert fald være sikker på at Canon G2 er et godt kamera! Du kan indstille alt manuelt, men erkender der skal arbejdes lidt med at forstå (og bruge) de manuelle indstillinger, Jeg vil lige prøve at tage et par billeder med mit kamera og se hvad jeg kan finde ud af? De situationer du omtaler har jeg ikke "søgt" (forsøgt).
Nu er det jo sådan at mit (Canon) kamera viser alle indstillingerne når billedet indlæses i PCen, det mener jeg også G2 gør!? Ud fra de oplysninger skulle man kunne lære en del om hvad der måske kan/skal ændres.
PS.: Du må vente et par dage på evt. billeder fra mig.

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 06-10-03 21:14

Jeg blir faktisk nødt til at vente, da jeg skal skifte til ny PC der lige skal ha styresystem og andet indenbors, der går nok "lidt" tid med det

Ja - G2 kan også fortælle om instillingerne hvis man loader billederne ind via canon programmet - men da min PC har det med at "lave ged" i billedoverførslen, er det nogen gange bedre at overføre via kortlæser - glæder mig til NY PC.

Vi snakkes ved takker for din opmærksomhed.