/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvor er alle benene ?
Fra : Tanja
Vist : 1772 gange
20 point
Dato : 18-04-01 13:10

Jeg elsker fisk - gerne frisk fisk fra fiskehandleren, men jeg kan også godt lide
hvide marinerede sild og makrel i tomat på dåse. For nylig fortalte en veninde mig at der bliver hældt
benopløsningsmiddel i, så benene bliver opløst ???? Det lyder kemisk - og siden hen har jeg ikke kunne få mig til at spise det. Er der nogen der ved noget om dette eller kan henvise til hvor man kan undersøge sagen nærmere. Hvor finder jeg eksempelvis ud af om der er nogen der har skrevet en artikel om dette ?

Mvh

Tanja

Accepteret svar
Fra : netman77

Modtaget 20 point
Dato : 18-04-01 15:55

Hej Tanja

Du kan godt kalde det kemisk, men det er faktisk eddike, der har den virkning på ben. Du kan selv observere det, hvis du laver den gamle frokostret stegt sild i eddike og løg. Jo længere sildene ligger i eddiken, des blødere blive de, og til sidst er de næsten væk.

m.v.h. Jette

Kommentar
Fra : amogensen

Dato : 18-04-01 16:02

Hej Tanja.

Jeg mener helt bestemt at der ikke tilsættes noget i retning af et "benopløsningsmiddel". Derimod er det den lage som fisken marieneres i der mørner benene så de nærmest forsvinder konsistensmæssigt.

Mvh. A. Mogensen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-04-01 15:55

Jeg ved ikke med makrel på dåse (omend jeg ville tro det var nemt at
maskinudbene en makrel), men benene i en spegesild opløses naturligt,
formodentlig på grund af syren i den lage, som opstår når sildende modner i
salt, mend indvolde og alting. Det siges at de fleste købe-sild er "kemisk
modnet", fordi det tager måneder at modne en rigtig spegesild. Dette
indebærer dog blot et bad i noget relativt uskadeligt som almindelig eddike,
så nogen sundhedsfare er der ikke. En sådan sild modnes på en til to uger.
"Gammeldags modnede" sild burde være okay, men ellers, køb en spegesild og
lav marinaden selv.

MVH

Peter
"Tanja" <Tanja.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LzeD6.47139$o4.3833176@news010.worldonline.dk...
> Jeg elsker fisk - gerne frisk fisk fra fiskehandleren, men jeg kan også
godt lide
> hvide marinerede sild og makrel i tomat på dåse. For nylig fortalte en
veninde mig at der bliver hældt
> benopløsningsmiddel i, så benene bliver opløst ???? Det lyder kemisk - og
siden hen har jeg ikke kunne få mig til at spise det. Er der nogen der ved
noget om dette eller kan henvise til hvor man kan undersøge sagen nærmere.
Hvor finder jeg eksempelvis ud af om der er nogen der har skrevet en artikel
om dette ?
>
> Mvh
>
> Tanja
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-04-01 07:30

On Wed, 18 Apr 2001 11:10:11 GMT, "Tanja" <Tanja.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg elsker fisk - gerne frisk fisk fra fiskehandleren, men jeg kan også godt lide
>hvide marinerede sild og makrel i tomat på dåse. For nylig fortalte en veninde mig at der bliver hældt
>benopløsningsmiddel i, så benene bliver opløst ???? Det lyder kemisk - og siden hen har jeg ikke kunne få mig til at spise det. Er der nogen der ved noget om dette eller kan henvise til hvor man kan undersøge sagen nærmere. Hvor finder jeg eksempelvis ud af om der er nogen der har skrevet en artikel om dette ?

Jeg tvivler på. at det er andet end den "naturlige" lage. Men "rigtige" sild
modner længere og i en anden lage. I mit gamle firma lavede man en, godt nok
kryddersild, som modnede minimum 9 måneder i tønde. Og gerne ca 15 måneder.
Derfor er kvalitet også dyrere. Den kan stadig købes, under navnet Hammershus
Sild. John Berlin har en Bornholmer butik på Nordsjælland. Der kan også købes
Christiansø sild.

--
Med venlig hilsen/regards
ph
www.rallyteambornholm.dk

Kommentar
Fra : Tanja

Dato : 20-04-01 08:03

Tak for alle svarene. Prima.

Mvh

Tanja